היי שלום ווב 2.0 - אנליסט IDC, גלעד נס: "תוכן הגולשים יאבד מקסמו ב-2008"

סבור שהמפרסמים הגדולים ישקיעו תקציבים באתרים עם תוכן מקצועי * כמו כן יתגברו הקולות הקוראים להגדלת הפיקוח על תכנים ברשת

"ההייפ סביב תוכן גולשים יתחיל להתאזן ב-2008", כך סבור גלעד נס, אנליסט תקשורת בכיר ב-IDC ישראל. לטענת נס, "כיום המשתמש כבר יותר מעוניין לצרוך תוכן איכותי, ובשנה הבאה נראה השקעות רבות יותר ביצירת תוכן מקצועי. ריבוי אתרי הווידיאו המתבססים על תוכן גולשים לא מאפשר כבר להבין בין היפ, פליקס ואמבטיה". נס אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ג') תחת הכותרת: "מחקר שוק צרכנים בנושא תקשורת, מדיה, אינטרנט וחומרה".

נס אמר ל"גלובס" כי צריך להבחין בין 3 סוגים של תוכן הקיימים היום בווידיאו האינטרנטי: "הראשון מתבסס על תוכן מקצועי שמייצרות רשתות הטלוויזיה המסחריות; השני מתבסס על ניסיונות הפצה של יוצרים עצמאיים, שאין להם משאבים רבים להשקיע ביצירת תכנים; והשלישי הוא הסוג הפופולרי היום: קטעי וידיאו לא איכותיים הקיימים במסות אדירות".

נס מעריך כי המפרסמים הגדולים יעדיפו למקד את מירב המשאבים שלהם בתכנים המקצועיים, שמאפשרים גם לשמור על המוניטין של המותג. ב-2008, הוא אומר, נראה כמה מיזמים ישראליים שינסו להוכיח שניתן לגבות כסף על תכני וידיאו ברשת (לדוגמה, שיתוף הפעולה של וואלה ויס). המפרסמים הקטנים, לעומת זאת, ינצלו את הרמות התחתונות, שכן שם יותר זול לפרסם, והטראפיק גבוה מאוד.

נס הוסיף כי כבר בחודשים האחרונים מסתמנת בקרב זכייניות הטלוויזיה המסחריות מגמה של שדרוג האתרים הקיימים (כמו "מקו" של קשת) והגדלת היצע התוכן האיכותי באינטרנט, וסביר שנראה חבירה לגופי מדיה אחרים, שיחלו בשיתופי פעולה מוגברים בכפוף לתקנות הרגולטוריות. אולם מגמה זו תוביל לכך שגם הקולות הקוראים להגברת הפיקוח על התוכן באינטרנט, סביב נושאים של תוכן שיווקי או פוגעני, ילכו ויתעצמו, וסוגיות של זכויות יוצרים הן שיכתיבו את עיקר היצע תכני האודיו והווידיאו הזרים שיחדרו לרשת הישראלית.

לא מתביישים להודות

במסיבת העיתונאים הוצגו גם מספר נתונים מעניינים לגבי הרגלי השימוש באינטרנט בישראל. ב-2007 נרכשו בארץ כ-330 אלף מחשבים חדשים, כך שבמשקי הבית הישראליים מצויים כיום כ-1.6 מיליון מחשבים. רק 11% מהם ניידים, בהשוואה לשיעור של 30%-35% מחשבים ניידים בארה"ב ובאירופה. הפער מוסבר בעיקר על-ידי מחירם הגבוה של מחשבים ניידים בישראל.

עוד עולה כי מספר בתי האב בישראל שמחוברים לאינטרנט בפס רחב עומד על 1.32 מיליון, נתון המשקף שיעור חדירה של כ-66%. בכשליש מבתי האב יש חיבור לאינטרנט במהירות הגבוהה מ-2 מגה ביט לשנייה, וליותר ממחצית האוכלוסייה המחוברת לאינטרנט יש לפחות שני מחשבים בבית. קרוב ל-40% מקבוצת הגילאים 18-20 גולשים באינטרנט יותר מארבע שעות ביום, נתון מעניין בהתחשב בכך שרוב האוכלוסייה בגילאים אלה משרתת בצבא. נתון מעניין נוסף נוגע לשימוש בטוקבקים: מהמחקר עולה כי אין הבדל משמעותי בין גיל הגולש לבין נטייתו לכתוב טוקבקים.

באופן לא מפתיע, הצעירים עושים שימוש רב יותר מהמבוגרים בהורדת קבצים, במשחקים ובצפייה ושיתוף של תמונות, בעוד שצריכת שירותי בנקאות מקוונים פופולרית יותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת.

לגבי סוגיית הורדות התכנים, נראה כי קהילת הגולשים הישראלית כבר לא מתביישת להודות: 60% מצהירים שעיקר המוזיקה במכשירים הניידים שלהם מקורה בהורדות לא חוקיות, ו-40% מודים כי הם מורידים סרטים באינטרנט.