ועדת הכלכלה מתנגדת להקמת תחנת כוח פחמית באשקלון: "לא ייתכן שהאזור יהפוך לפח זבל"

ח"כ ארדן: "ההחלטה עומדת בניגוד למחויבות המדינה בוועידת באלי לצמצום פליטת גזי חממה. ישנן חלופות פחות מזהמות"

ועדת הכלכלה של הכנסת הודיעה היום (ד') כי היא מתנגדת להקמת תחנת כוח פחמית באשקלון. יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן אמר כי החלטת חברת חשמל להקים תחנה פחמית נוספת בישראל ובאשקלון בפרט, "עומדת בניגוד למחויבות המדינה בוועידת באלי לצמצום פליטת גזי חממה.

ישנן חלופות פחות מזהמות להדבקת הפער בין הביקוש הגובר לחשמל לכושר הייצור", אמר ארדן. "לא ייתכן שאזור הדרום בכלל ואשקלון בפרט יהפכו לפח הזבל של מדינת ישראל מבחינת זיהום אוויר ותשתיות מזהמות ומסוכנות", הוסיף. "עמדתי העקרונית שאין מקום לתחנה נוספת ובטח לא באשקלון. טרם נבחנו ההשלכות של הפגיעה הבריאותית על תושבי האזור מתחנות הפחם הקיימות בה", אמר. ארדן ביקש כי הוועדה תקבל לידיה עותק מתסקיר חברת חשמל על ההשלכות הסביבתיות הצפויות מהקמת התחנה. הוועדה תקיים דיון נוסף בעוד כחודשיים.

במהלך הדיון התברר כי אישור להקמת התחנה דורש מהחברה להציג תסקיר השפעה סביבתית על האוכלוסייה וכי הגורם האמון על הכנת התסקיר והצגתו היא חברת החשמל - הגורם בעל העניין לקבלת האישור. לדברי ארדן, "זה הזוי. היזם, בעל האינטרס הוא זה שמכין את התסקיר? מדוע למדינה אין יחידה מקצועית שתקיים את הבדיקות אשר ימומנו על ידי החברות?"

בפני הוועדה הופיע גם ראש העיר אשקלון, רוני מהצרי, שהביע את התנגדותו הנחרצת להקמת תחנת הכוח בעיר, בהתבסס על נתוני מחקר רפואי שנערך בשיתוף ביה"ח "ברזילי". "נוצר מצב אבסורדי שבו באשקלון תהיינה שלוש תחנות כוח, המהוות מחצית מיכולת החשמל בישראל, ובתל אביב מדברים על פינוי תחנת הכוח היחידה במקום בשל עלותה היקרה של הקרקע", אמר מהצרי.

"ההשוואה זועקת לשמיים. המדינה מזלזלת בבריאות אזרחי הדרום", הוסיף ראש העיר.

יעל כהן פארן, מנכ"לית הפורום למדיניות אנרגיה, אמרה בדיון כי תחנה פחמית תעלה בעשרה אחוזים את פליטת גזי החממה של ישראל. "אנחנו נשלם על זה קנסות של מיליונים בכל שנה".