מקדם הנוחות

למה מנהלים משאירים עובדים לא מתאימים? פשוט מאד: כי נח להם

ליאורה ליפץ היא יו"ר איגוד המאמנים הישראלי ומפרסמת בשיתוף גלובס את "אימון אישי" - ניוזלטר למנהלים בזירת העסקים. להרשמה חינם לניוזלטר לחץ כאן

מנהלים נוהגים להכריז שהעובדים "הם הנכס החשוב ביותר שלהם", אבל לא טורחים להקדיש זמן ומחשבה כדי לוודא שיש להם האנשים הנכונים במקומות הנכונים.

לפני שנתיים מונה מנכ"ל לחברה בתעשייה הירוקה אשר היתה במעבר משלב הסטארט-אפ לשלב המאורגן ולפריצה העסקית לשוק. בשנה הראשונה אכן פעל המנכ"ל להעברת החברה משלב הייזום לשלב הבצוע - הקים מבנה ארגוני, קבע ושכלל נהלים וכיוצא באלה.

לאחר שנה החלו הבעלים של החברה להרגיש שהמנכ"ל המכהן אמנם משליט בחברה "סדר ונקיון" אך מבחינה עסקית אין כל התקדמות.

למרות חוסר שביעות הרצון מהביצועים, המשיכו הבעלים להזרים אליה כספים, תוך שהם מתמלאים ספקות לגבי הסיכוי להחזר השקעתם. ברור היה לבעלים שהמנכ"ל אינו האדם הנכון במקום הנכון - הוא התברר כבעל חיבה לעיסוק בפרטים, אך נעדר אמביציות אסטרטגיות - לא הגדיר יעדים לטווח ארוך ולא הכשיר קאדר ניהולי שיצעיד את החברה קדימה.

במשך שנה, למרות שהכירו בבעיה, לא קיבלו הבעלים החלטה להחליף את המנכ"ל באדם מתאים יותר לתפקיד.

מדוע לא כל הכפופים לנו מתאימים לתפקידם? לכאורה זו שאיפה שקל להגשימה - ובכל זאת זה אינו המצב. הסיבות לכך הן אנושיות, ואם נבין אותן, יהיה לנו קל יותר לא לוותר לעצמנו בנושא חשוב זה.

הגורם הנפוץ ביותר הוא העדפת הנוחות.

תפקידים רבים מאוישים באנשים שלנו, כמנהלים, נוח בסביבתם. הסיבות להרגשה הנוחות הן רבות ומגוונות:
העובד אינו מאיים עלינו, חושב כמונו או מציית לנו בלי להניד עפעף. עובדים שמסננים בעיות המתעוררות במחלקה או בארגון, חביבים על מנהלים מכל הסוגים. אלה עובדים שפותרים בעיות. ייתכן אמנם שהפתרונות ודרכי הפעולה שהם מיישמים אינם מביאים את התוצאות המועדפות - אבל לנו, כמנהלים, יש שקט.

מקורה של נוחות יכול להיות אישי: אתה והעובד שלך חולקים תחביב משותף, מבלים יחד, מכירים זה לזה את בני הזוג והמשפחות - חגיגה שמסתיימת בסוף השנה, אם היעדים לא הושגו ואתה, כמנהל, נדרשלתת את הדין במקום העובד החבר שלך.