קרקע פוריה לשוחד

הבירוקרטים למדו מהר מאוד שהכוח שבידם שווה כסף

יותר מטריליון דולר משולמים מדי שנה כשוחד ברחבי העולם. כך עולה ממחקר שנערך לפני 3 שנים על-ידי הבנק העולמי. מסין, דרך רוסיה, מקסיקו, הודו ושוויץ, מיליוני חברות ואנשים פרטיים נאלצים לשלם למישהו שיקצר עבורם את התור, יעלה את הניירות שלהם לראש הערימה, יגדיל להם את אחוזי הבנייה, יזייף להם רישיון נהיגה או יזדרז לשנות ייעוד לקרקע.

הרעה החולה המצויה בבסיס השוחד אינה נכונותם של אנשים לקבלו ושל אחרים לשלמו, אלא נעוצה בחולי מרכזי ושמו - בירוקרטיה. הבירוקרטיה, שלטון הפקידות, היא אותה אבן נגף אמורפית אשר חוסמת יזמים, מעכבת צמיחת כלכלות, יוצרת אבטלה, וגורמת נזקים כלכליים עצומים למדינות, תאגידים ויחידים. השיטה הדמוקרטית טיפחה את הבירוקרטיה כמחסום מקצועי בפני ניצול לרעה של משאבי המדינה על ידי אצולת הממון. ביסודה מניחה המדינה שאם יהיו מנגנוני רגולציה מספיק חזקים ובעלי שיניים, יימנע מבעלי הון שימוש אינסופי במשאבים לטובתם ותהיה חלוקה צודקת יותר של משאבי המדינה.

אין דבר יותר רחוק מהאמת. הבירוקרטים למדו מהר מאוד שהכוח שבידם שווה כסף, הרבה כסף, לבעלי ההון ועבורם. הסכום של טריליון דולר אינו העלות הסופית של מחיר השחיתות אלא רק חלק ממנו. סכומים גבוהים הרבה יותר משולמים לקבוצות לחץ אשר דואגות לעניינים פרטיים שהמרחק ביניהם ובין טובת המשק רב מאוד, וכך אנו רואים רפורמות הכרחיות מתעכבות.

כול זה הוא תוצאה של חקיקה מטפחת בירוקרטיה, חוסמת רפורמות, שיוצרת ייאוש אצל משקיעים ואצל האזרח הפשוט גם יחד. התסכול של משקיע, שנאלץ להמתין חודשים ארוכים כדי לצלוח את מספר האישורים, הוועדות והעלויות שהוא נדרש כדי להקים מלון קטן בגליל, מוביל לאובדן הכדאיות הכלכלית של המיזם, ומכאן לאובדן הכנסות ממסים, לעלייה בכמות המובטלים ולעלייה בהוצאות שמשלמת המדינה.

הבירוקרטיה הינה אם כל חטאת והיא הבעיה הכלכלית העיקרית של המשק ואחת הסיבות לפערים בחברה שלנו - פערי ההשכלה, פערי ההכנסות בין מקורבים לבין מרוחקים, בין עשירים לבין עניים, בין המרכז לפריפריה.

איני מציע להקים רשות חדשה שתייצר עוד בירוקרטיה או ועדה חדשה שתפרסם עוד רפורמה שתיקבר כקודמותיה על מדף נשכח. זו בעיה שצריך וראוי לטפל בה מהשורש באמצעות כוח משימה שימונה על ידי נשיא המדינה שאינו כפוף לאילוצים פוליטיים. כוח כזה, יורכב מאנשי מקצוע בעיקר מהסקטור הפרטי שיביאו מהשטח תובנות פשוטות שמטרתן לבטל תהליכים שלטוניים מיותרים, לעודד יוזמה פרטית, לסגור גופים סטטוטוריים ורגולטוריים מיותרים, ולהפוך את המנגנון השלטוני לרזה ויעיל יותר. יש במדינה רמת מעורבות אזרחית ואכפתיות מהגבוהות בעולם כמעט בכל פרמטר: תשלום מסים, גיוס של מרבית הצעירים לצבא, התנדבות לעמותות העוזרות לקהילה ועוד. לאזרחים אכפת מהמדינה. אך נראה לעיתים כי האזרחים חשים הרבה פעמים כי למדינה לא אכפת מהם. בעיני, רמת הבירוקרטיה במדינה היא הבעיה המרכזית שיוצרת אנטגוניזם כלפי המדינה. רק באמצעות טיפול שורש מקצועי שיעקור את הנגעים הביורוקרטים הממאירים ביותר, תוכל ישראל להקפיץ את התמ"ג לרמה ראויה, להפוך למקום שנעים לחיות בו, לעשות בו עסקים, להביא להקטנת הפערים בחברה, לקרב את הפריפריה למרכז הארץ בעזרת תשתיות נאותות ולתת תמורה ותשואה אמיתיים לאזרחי המדינה.

* הכותב הוא נשיא לשכת רואי החשבון.