משה טרי בראיון סיכום אחרי 5 שנים ברשות ניירות ערך: "אולי יכולנו להשיג יותר. לפעמים יש פשרות"

בקדנציה שלו כולם הרגישו טוב-טוב את השיניים של הרשות - החל מהחברות הגדולות כמו בזק, דרך אנשי עסקים ובעלי שליטה כמו לבייב ואקירוב, וכלה בבנקים: "אני עוזב את התפקיד מינוס כמה חברים, אבל עשיתי הכול באמונה גדולה"

על השולחן במשרדו של משה טרי, יו"ר רשות ני"ע היוצא, מונח "מדריך" ממוסגר: "איך לרצוח רעיונות". כך כתוב שם: "אל תצחיק - כבר ניסינו זאת קודם; זה יקר מדי - זה לא ניתן לביצוע; זה שינוי קיצוני מדי - אין לנו זמן לזה; זאת לא הבעיה שלנו - בוא נהיה מציאותיים; מעולם לא עשינו משהו כזה; למה לשנות כשהכול דופק? זה לא כלול בתקציב...". והרעיון ברור - מבחינתו של טרי, כמנהל, אין דבר שלא ניתן לבצע, ושמישהו ינסה לעצור אותו.

תקופתו של טרי ברשות תיזכר כתקופה תזזיתית, חדשנית, שלא לומר מהפכנית. הכול היה חלק מהמדיניות שלו: להגביר נוכחות, להגביר את האמירה של הרשות בשוק, מצד אחד, ולאפשר לחיות, מצד שני. טרי, כמי שהיה גם בצד השני של המתרס, כמנהל החברה המרכזית לני"ע לשעבר, מכיר את צרכי שוק ההון ואת מגבלותיו. במסגרת הזו הוא ניסה להתנהל בשם המטרות הללו.

* משה טרי, באיזו תחושה אתה עוזב?

"בתחושת סיפוק עצומה ממה שאני משאיר אחריי, ממה שנבנה, ממה שנעשה. כמובן שתמיד יש מקום לשיפור, אבל אני חושב שאני וחבריי ברשות עשינו כברת דרך משמעותית, שאת פירותיה אנחנו מתחילים לראות. גם אני לא האמנתי כשבחנתי את 'רשימת המלאי' של מה שעשיתי. אומרים שאני תזזיתי. הנייר הזה מוכיח את זה".

* יש אירוע מסוים שאתה רואה בו אירוע מכונן בחיי הרשות?

"הרשות עבדה במסגרת תוכנית אסטרטגית שהתוותה את הדרך, בעוד שמה שסייע והיה דומיננטי, הוא הגלובליזציה. עשינו צעדים בהחלט משמעותיים ביותר לכיוון הזה, שעולים בקנה אחד עם שמירת עניינם של ציבור המשקיעים, שזה הייעוד של הרשות. גלובליזציה זה שורה של דברים: שינוי תקנות, שינוי חקיקה, תשתיות שנבנו כאן, מוצרים שהוכנסו, שיטות חיתום, קשר עם גורמים זרים, פעילות אקטיבית בארגונים בינלאומיים ואימוץ תקינה בינלאומית - ה-IFRS".

* בכל זאת, פרשת בזק, שבה נחשף קלונו של הדירקטוריון, והשלישייה המובילה - המנכ"ל יעקב גלברד, היו"ר דב ויסגלס, והיועצת המשפטית בשמת שלוש - הלכו הביתה, היא אירוע מכונן בחיי רשות ני"ע בתקופתך?

"אני לא חושב שיש מהלך אחד שהוא המכונן, המשפיע. כל המקרים זה עוד אחד ועוד מהלך. אין אחד בפני עצמו שאני יכול לומר 'הוא האחד'.

"בזק הייתה קו פרשת מים מבחינתי - נקודת ציון משמעותית אחרי כל-כך הרבה דברים שעשינו והנחיות שהוצאנו. פה, ללא ספק, בחנו את כל האמצעים הכי קשים שעמדו לרשותנו. גם כאן, יכול להיות שיבוא מישהו ויגיד 'מה עשיתם?' ויבקר. בסדר. ביקורת, ביקורת, אני שלם לחלוטין עם כל המהלכים שעשינו".

* היה תיק שבגללו לא ישנת בלילה?

"אחד הדברים שבאמת היו כבדים, היה חקירת בנק לאומי (פרשת יועצי ההשקעות של בנק לאומי, שהוגש בה כתב אישום, וכעת צפויה להסתיים בהסדר טיעון, ה.מ). פעם ראשונה בהיסטוריה שנחקר בנק, וזה להיכנס לבנק הגדול ביותר במדינת ישראל. לדבר הזה יש השלכות גדולות מאוד על השוק, על המערכת הבנקאית, על ישראל בכלל, וההחלטה התקבלה אחרי המון לבטים והתייעצויות. אין ספק שבנושא הזה השקעתי זמן ומשאבים יותר מבכל תיק אחר. אני לא מחפש את הגווייה או הדם. פה ניתנו כל האזהרות, ננקטו כל הכלים לפני חקירה, וכשקרה מה שקרה - לא היה מנוס".

* אנו ערב הסדר טיעון בתיק. איך היית מסכם את התיק הזה?

"לא אגיד שיצאנו עם מלוא תאוותנו בידינו, אך אין ספק שמבחינת כולם - השוק, ההרתעה וציבור המשקעים - השגנו תועלת רבה מאוד. אם יכולנו להשיג יותר? אני לא יודע. יכול להיות, אבל לפעמים יש גם פשרות. הפשרות נובעות מכל מיני אילוצים ומבנה משפטי רגולטורי קיים".

* היו שמועות שהיו עליך לחצים בפרשה הזו.

"תעברי לשאלה הבאה".

בעבודה אין חברים

בנק לאומי לא היה הבנק היחיד שטרי "נכנס" בו. הוא "הציק" גם לפועלים ולדיסקונט בפרשת הבונוסים של הבכירים - שהסתיימה בהשבת חלק משמעותי מהבונוסים לקופת הבנק; וגם לבנק המזרחי, בפרשת המענק של המנכ"ל לשעבר, ויקטור מדינה.

זה לא היה פשוט, מודה טרי. "מערכת ההיכרויות שלי רחבה מאוד ואני מכיר היטב את שלמה נחמה, שלמה זהר, והייתי צריך להתעמת איתם, אבל אני מוכרח לומר שלמרות שזה לא היה נעים ולא היה קל - הם קיבלו את זה".

* האם זה אומר, שכמו יוסי בכר, שיצא מהאוצר ורצה להשתלב באחד הבנקים, אך בגלל ועדת בכר לא היה לו סיכוי - נראה אותך בעתיד נושא בתפקיד באחד הבנקים?

"במבט לאחור מה שעשינו היה נכון, היה במקום והיה צודק, וכל מה שעשיתי לא צריך ולא ימנע ממני או משכמותי להיות בכל מקום, במידה והדברים יתאפשרו. זה לא צריך להפריע וזה גם לא יפריע, ואני אומר את זה בפסקנות".

* מה זה אומר - ש"מתבשל" משהו לגביך באחד הבנקים?

"לא 'מתבשל', אך אני לא יכול לפסול שום אפשרות".

* עו"ד דן כהן, שנחקר אצלכם בחשד לשוחד, חבר שלך. גם שם הייתה אי נעימות?

"בוודאי, זה לא דבר שאהבתי לעשות. עשיתי את כל הדברים - גם למכרים, גם לידידים, באמונה גדולה. אני מסיים את התפקיד מינוס כמה חברים. גם אם אחי היה עובר על החוק, הוא היה צריך לתת את הדין".

* היית אומר שכוח ההרתעה שלכם גדול יותר היום, מאשר כשנכנסת לתפקיד?

"אם אומר את זה, אני איראה כמי שמשוויץ. אני חושב שהתשובה לכך ברורה. תשאלי את השחקנים המרכזיים בשוק את השאלה הזו. אני מוכן להמר על התשובה".

* אתה חושב שהחברות היום יותר ממושמעות?

"אני חושב שהשוק בתהליך של הפנמה של הנורמות - גם החדשות וגם העתידיות. חל שיפור אך אין ספק שזוהר (גושן, יו"ר רשות ני"ע הנכנס, ה.מ) יצטרך להמשיך עם זה".

* אז אתה לא מסכים עם דברי דני גולדשטיין, יו"ר איגוד החברות הציבוריות עד לאחרונה, ששוק ההון שלנו לא בתולי, וכבר בשל? שאין מקום להתערבות המאסיבית ולבחישות של הרגולציה?

"אם הבנתי אותו נכון, כשאני מסתכל היום על הרגולציה במדינת ישראל - היא מהטובות בעולם. אני לא חושב שהיא מתערבת, בוחשת. מה שהיא עושה, זה גילוי. אם לא הפנמת שאתה חברה ציבורית ויש לך פרטנרים, אז על מה אתה מדבר? לחברה ציבורית יש קודים אחרים של התנהגות.

"אנו עדיין שוק צעיר. נכון שגדלנו מאוד-מאוד - טריליון וחצי, אז מתחילים להתקרב לסדר גודל גדול, אם כי זה עדיין קטן. בתולי, זה מושג יחסי - מול מי? מול ארה"ב? השוק צעיר. יש לנו עוד כברת דרך לעבור.

"אני חושב שהמנדט שוועדת אריאב הולכת אליו, זה אחד מהתחומים שתוכל להיות להם תרומה משמעותית ביותר למשק הישראלי, לצמיחה. הוועדה הולכת לבדוק איך יוצרים מנוע צמיחה נוסף למשק הישראלי, ומנוע הצמיחה הנוסף צריך להיות בתחום של השירותים הפיננסיים. אנחנו הולכים לייצר כאן פעילות כלכלית בתחום השירותים הפיננסיים - כשבעצם אין משמעות לגבולות ולמיקום. לייצא מכאן שירותי ייעוץ, שירותי חיתום, שירותי ניהול, שירותי טריידינג - את כל זה אפשר לעשות מהארץ עבור כל מיני גופים בעולם. כמו שחלק ניכר מהתל"ג של סינגפור והונג-קונג זה שירותים פיננסיים, גם כאן זה יכול להיות.

"כל הדברים האלה תלויים רק בנו. הם מחייבים אותנו לעשות דברים שלא עולים כסף, אך מחייבים אומץ. להמשיך לטפל בנושא הרגולציה, לטפל בנושא המיסוי והתעשייה הפיננסית - כל מי שבא לכאן מחו"ל עושה הרבה כסף. היהודים שמובילים את התעשייה הזו - אם ניצור פה תשתית רגולטורית מיסויית עבורם, הם יבואו לכאן ללא ספק".

* אתה מדבר על להביא משקיעים, בינתיים רק הולכים מכאן - ראה מקרה לבייב. אמר לי גורם בכיר באוצר: שר האוצר צריך ללכת אליו, ולומר לו 'מה אתה רוצה?' השתגענו לגמרי - אמר הבכיר. אנחנו עושים מאמצים לשינוי סעיפים בחוק כדי למשוך משקיעים, ובינתיים נותנים ליהודי כמו לבייב ללכת.

"אני לא מכיר את הנושא לפרטיו, ולא יודע למה לבייב הלך. אני מצר על כך שאדם כמו לבייב עזב. ישראל צריכה אנשי עסקים ושר האוצר מודע לדברים האלה. אני חושב שהוא עושה וצריך להמשיך לעשות, ולשכנע את כל אנשי העסקים להישאר כאן ושיבואו לכאן. אני משוכנע שאם בר-און היה יודע שיש דברים שמבריחים משקיעים, הוא היה מתקן את זה. אני גם יכול להגיד שטוב יעשו כל מיני גורמים - אנשי עסקים, שאם יש דברים שהם חושבים שמבריחים, שיבואו ויעלו את זה בפני השר".

* אתה באמת חושב שבאווירה היום - עם חקירת פרשת מרכז ההשקעות, חקירת מכרז לאומי - יש איש עסקים שירשה לעצמו להגיע לשר בעניין שנוגע אליו? יש שר שיסכים לקבל בלשכתו אנשי עסקים בעניין הנוגע אליהם?

"אני חושב שלא צריך להירתע מהדברים האלה. צריך לעשות אותם באומץ ובעיקר בשקיפות, ולא לחשוש".

מטפלים בלי להיטפל

טרי, המתנשא לגובה של 1.90 מ', עושה ספורט באדיקות, מנשנש רק ירקות, לבוש תמיד חליפות מוקפדות, ובאופן כללי נראה מרשים וייצוגי. טרי הוא גם איש עשיר, אפילו מאוד: לפני מספר שנים ייסד את חברת ההיי-טק לידקום, שנסחרה בבורסה של לונדון. עם כניסתו לתפקידו כיו"ר רשות ני"ע, מימש את מניותיו בהיקף של מיליוני דולרים.

* עד כמה הייתה משמעות לכך שאתה לא תלוי כלכלית, מבחינת האופן שבו מילאת את תפקידך הציבורי?

"אין שום ספק שהעובדה הזו נתנה לי את הביטחון הגדול ביותר לעשות רק דבר אחד: מה שבאמת נכון, בלי שום משוא פנים ובלי שום מורא. ואני פה, לא פקו ברכיי ולא קצה נחישותי ולא שום דבר, משום שאת מי שהייתי צריך זה רק את הקדוש ברוך הוא. אין אחד, מהקטנים עד הגדולים, שלא טופל. אבל, שוב - בהוגנות, לא סתם כדי להיטפל".

* אפרופו להיטפל, אתה לא חושב שהגזמתם קצת עם שומרי הסף? יש עליהם אחריות אדירה, כמעט בלתי אפשרית.

"ראיתי, ואני רואה בכל שומרי הסף את הגורמים החשובים בשוק, ובמסגרת האסטרטגיה שלנו שמנו אותם במקום מאוד גבוה בטיפול. מנסים להלך אימים על כולם שאנו עושים ככה ועושים ככה, אבל מה בסך הכול דרשנו? שכל אותם שומרי הסף ימלאו את התפקיד שלהם. אם הנאמן, רואה החשבון, הדירקטור ועורך הדין ימלאו את תפקידם, לכולם יהיה טוב. יש כל מיני גורמים שאומרים: אז אף אחד לא יהיה דירקטור, לא יהיה נאמן - שטויות במיץ עגבניות. אתה לא מוכן לקחת על עצמך אחריות? אל תהיה דירקטור. זו לא משימה שאי אפשר לעמוד בה".

* מה הרציונל של ה"התנפלות" על התבטאויות של בעלי שליטה? גאידמק, לבייב, אקירוב, רמי שביט?

"אנחנו מאוד מקפידים על הדבר הזה, לא כי זו גחמה או קפריזה של משה טרי, אלא כי נקבע בהיגיון רב שאם חברה ציבורית רוצה להודיע משהו לציבור יש דרך: תשקיף, הודעה או דיווח. כך הציבור יודע שהחברה אמרה ולקחה אחריות וכל דרך אחרת היא מסוכנת, יכולה להטעות. העיתונאי אמר ככה והדובר ככה, ויוצאים חלקי אינפורמציה ובסוף הציבור יינזק".

בעוד זמן קצר, ימים ספורים לאחר מסיבת הפרידה שעורכים לו בסוף החודש, יפשוט טרי את החליפות לטובת הקז'ואל, ויטייל בגפו בוייטנאם. הנסיעה הזו תהיה שונה בתכלית מהנסיעות שלהן הורגל טרי במהלך תפקידו: נסיעות שבהן שיווק את רשות ני"ע ברחבי העולם, בקרב רשויות אחרות וראשי מדינות - שיווק שנשא פרי, שכן כנס בינלאומי של הארגון המאחד את רשויות ני"ע בעולם - "יוסקו" - יתקיים ב-2009 בישראל.

* זה יהיה טיול תרמילים?

"אני יכול להרשות לעצמי גם ככה וגם ככה, אך ממד הזמן לא יהיה גורם מרכזי בטיול שלי. אני נוסע לבד: בלי אישה, בלי חברים, בלי כלום".