צוות זיהוי פלילי ייצא לנמיביה לזהות את גופות ההרוגים בהתרסקות המטוס

על פי החשד, על המטוס היו 5 ישראלים - עובדיה של חברת היהלומים הבלגית-ישראלית Namgem

הבורסה ליהלומים תשתתף במימון צוות מיוחד של זק"א שיטוס למקום האסון שאירע בסוף השבוע בנמיביה, במסגרתו נהרגו חמישה ישראלים. אל הצוות שיצא יישלח גם צוות זיהוי פלילי בראשות סגן ניצב איציק קורוניו ממשטרת ישראל וכן נציג מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר במימון משרד החוץ.

הטרגדיה בסוף השבוע התרחשה בעקבות הצעה של מנכ"ל חברת היהלומים הבלגית-ישראלית נאמג'ם (Namgem), שלמה זילברברג (53), לעובדיו לצאת לטיסת לסוף שבוע לפארק אטושה, אחד היעדים התיירותיים הפופולאריים בנמיביה. ארבעה עובדים נענו להצעה ועלו על המטוס מסוג צסנה 210 של חברת אטלנטיק אוויאיישן. דקות מעטות לאחר המראתו של המטוס הפרטי מהבירה וונדהוק התקבלו אותות מצוקה וזמן מועט לאחר מכן המטוס התרסק.

חמשת הישראלים שהיו על המטוס ומוגדרים כנעדרים הם: המנכ"ל זילברברג; עמית כהן, שנישא לפני חודשים אחדים בלבד; אביחי אברו; שמואל זיגדון; ואילן הדדי. חברת נאמג'ם נמצאת בבעלות משותפת של זילברברג ושל איש העסקים ארז דליות הפעיל בבלגיה.

בנמיביה נמצאת קהילה יהודית קטנה ובה כ-100 יהודים וישראלים. מרבית הישראלים עובדים בתחום היהלומים ומתגוררים שם, כשמשפחותיהם נמצאות בארץ. ענף היהלומים הוא אחד מהמשאבים העיקריים של נמיביה הנחשבת לאחת המדינות העיקריות לכריית יהלומים באפריקה ומפיקה יהלומים בהיקף של למעלה מ-670 מיליון דולר בשנה.

כוחה של נמיביה בתחום היהלומים גדל לאחר שבשנים האחרונות הצטמצם מאוד הסחר עם אנגולה וסיירה לאון עקב המלחמות בארצות אלו, מה שנודע בשם "יהלומי הדמים" - יהלומים שהמסחר והפעילות בהם מממנים את המלחמות. לדברי אבי פז, מנכ"ל הבורסה ליהלומים, נמיביה מחזיקה כ-5% משוק הגלם העולמי ו-55% מהיהלומים בנמיביה מגיעים מקרקעית הים.

נמיביה נחשבת יעד מועדף לפעילות הסחר והיצור של היהלומנים הישראליים המקבלים הקצבה של יהלומים מהממשלה. מאחר וממשלת נמיביה מעוניינת לספק עבודה לאזרחיה, היא מחייבת במרבית המקרים ללטש את יהלומי הגלם בנמיביה עצמה. דבר זה הביא להקמתן של מלטשות יהלומים גדולות במקום, בחלקן בשותפות עם ישראלים.

היחיד שמחזיק בכל שרשרת היצור משלב הכריה ועד למוצר הסופי הוא לב לבייב באמצעות חברת סאמיקור, חברת הבת של L.L Mining, חברת המכרות של לבייב. סאמיקור זכתה ברישיון של ממשלת נמיביה לכרות יהלומים בעומק של 80 עד 100 מטר ליד חוף ימה של נמיביה. הרישיון שקיבל לבייב מתפרש על שטח של 14 אלף מ"ר.