המיליארד מסוף השבוע הוא רק ההתחלה

לא שהציעו, אבל הייתי מסרב לקנות את תיק החוב של פועלים אפילו בהנחה

אלון גלזר הוא אנליסט פיננסים בבית ההשקעות לידר שוקי הון

אחרי ההכרזה על מחיקת הענק בסוף השבוע, הכל שואלים אם זהו זה, האם בנק הפועלים באמת ניקה את השולחן. האם ההודעה על מחיקת ההון בהיקף 150 מיליון דולר בגין החזקותיו ב-MBS (אשראי מגובה במשכנתאות לדיור בארה"ב), היא סוף הסיפור.

כדי לתת תשובה לשאלה, נהיה לרגע כולנו מנהלי השקעות בגוף מוסדי גדול, ונקבל את ההצעה הבאה: לקנות את תיק ה-MBS של הפועלים שבו השקיע הבנק 3.7 מיליארד דולר, שאליו מצורף כבונוס תיק CDO (סל המאגד חובות של מספר לווים) בשווי של 400 מיליון דולר.

האם הייתם קונים את התיק הזה? אני לא.

גם אם היו הולכים לקראתי וכמקובל מציעים הנחה "אטרקטיווית" של 150 מיליון דולר (בעל הבית השתגע), לא הייתי ממהר לרכוש תיק המבוסס על אוסף משכנתאות לדיור בארה"ב, בשעה שמחירי הדיור שם נמצאים בנפילה ומי יודע מתי יעצרו, וכשהנתונים השליליים על שוק התעסוקה בארה"ב הולכים ומצטברים.

נכון שבנק הפועלים מכיר את התיק יותר טוב מאיתנו כשהחליט לא להכריז על מחיקה נוספת בגין תיק ה-MBS, ונכון שמדובר בלווי פריים (בעלי יכולת החזר טובה), אבל לכו תדעו מה הבנקים הזרים הכניסו לתיקי משכנתאות אלה.

זאת ועוד, גם אם הלווים מצוינים והנכסים נהדרים, יהיה שלב שבו ירידה מספיק חדה במחיר הדיור בארה"ב, תביא לפגיעה נוספת ופרמננטית בתיק. לדעתי ככל שהמשבר יעמיק גם תיקי משכנתאות בדירוג גבוה עלולים להיפגע.

אני לא מפקפק בהחלטות בנק הפועלים, וסבור שהאופן שבו הבנק מעריך את הנכסים תלוי בהתנהגות הבנקים הזרים. הם מנסים למזער את הנזקים, להכיר בהפסדים רק כשאין ברירה, ולא להנחית מכה כואבת מדי, בבת אחת.

מאחר שאיני סבור שהבנקים הזרים סיימו לנקות את תיקי ההשקעות שלהם, אני מניח שגם בבנק הפועלים עלולות להיות מחיקות נוספות בשנת 2008.

ובכן, כל עוד לא תהיו מוכנים לקנות תיקי MBS, ואנו מעריכים שיציעו לכם תיקים דומים גם בהנחה יותר גדולה מהמארבעת האחוזים שאותם הפחית עד כה בנק הפועלים, זו עדות שגם המחיקות בבנק טרם הגיעו לסיומן.