הלקח של קריסת אנרון

אינו רק הקפדה על שיתוף במידע אלא גם על אופן השיתוף ומידתו

ליאורה ליפץ היא מאמנת מנהלים לעסקים ומפרסמת ניוזלטר יומי דרך אתר גלובס
לחץ כאן להרשמה חינם לניוזלטר אימון אישי

בסוף 2001 קרסה חברת אנרון בפשיטת הרגל הגדולה, המסובכת והמתוקשרת ביותר עד כה. התגלה שהחברה דווחה על מאזנים שקריים לאורך זמן באופן שיטתי ומכוון על ידי מנהליה, אשר היו אחראים לתרמית חשבונאית מתוכננת ומתוחכמת.

משנודע גודל התרמית, צנח מחיר המניה שלה תוך כמה שבועות משיא של קרוב ל-90 דולר לסנטים ספורים.

לפני קריסתה העסיקה אנרון 21 אלף עובדים, הכנסותיה עמדו בשנת 2000 על כ-111 מיליוני דולרים, והיא הוכתרה בתואר "החברה החדשנית ביותר בארצות הברית" במשך שש שנים רצופות.

בעקבות השערורייה הוגשו תביעות נגד בכירי החברה ורובם הורשעו בכל סעיפי האישום. תאגיד רואי החשבון ארתור אנדרסון שחתם על המאזנים של אנרון מבלי שגילה את התרמית, והיה אחד הגדולים והמובילים בין משרדי רואי החשבון בעולם, פורק.

בעקבות השערורייה נהפך השם אנרון למילה נרדפת לתרמית ולשחיתות תאגידית.

מקרה אנרון העלה על סדר היום לא רק את חשיפת המידע הפיננסי של חברות, אלא גם את החשיפה ושיתוף במידע בארגונים בכלל, וסימן אותם ככלים אסטרטגיים המקנים לחברות את היכולת לקחת אחריות על התהליכים העסקיים שלהן.

מידת הגילוי והבהירות של חברות נקבעת לפי החשיפה שלהן: מטרות, נתונים, מגמות, משאבים, ותהליכים הקיימים בהן.

השבוע בניוזלטר "אימון אישי" - טיפים לשיתוף נכון במידע ארגוני.

1) יושר לא מבטיח שיתוף מלא
מנהל יכול להביע את דעתו באופן כן ובהיר ובכך ולהעניק רושם שהוא גלוי לחלוטין כשלמעשה הוא חולק עם הזולת רק חלק מן המידע שברשותו.

אם אתה מסיים שיחה עם מנהל ושואל את עצמך למה באמת התכוון ומה משמעות הדברים ששמעת הרגע, לפניך מנהל מהסוג הזה.

לעומת זאת, אם יצאת מהפגישה ואתה מבין באופן בהיר ומפורט את כל הנושאים שבהם דנתם, ואתה מבין מה הציפיות ממך, כנראה שהתמזל מזלך ואתה עובד תחת מנהל ששיתוף מידע, גילוי וחשיפה הם ערכים חשובים בעיניו.

2) לא להתדרדר להפקרות
ג' ניהל חברה משפחתית באופן פתוח וגלוי כלפי כל עובדיו.לימים גדלה החברה, מתחריה הלכו ואיבדו לקוחות, והיא נהפכה למובילת שוק. האתגר של החברה נהפך מכיבוש לשימור של המעמד שהשיגה.

תוך כדי צמיחה, המשיך ג' לשתף את כל עובדיו בכל פרטי התנהלות החברה ובהם מידת הרווחיות ומבנה העלויות, תוכניות אסטרטגיות, פיתוח מוצרים ותכנון מבצעי מכירות ומסעות שיווק.

ג' לא הפנים את משמעות השינוי שחל בחברה שלו שנהפכה מעסק משפחתי קטן לארגון גדול: כשכל העובדים היו קשורים זה לזה בקשרי דם או נישואין, לא היה במדיניות כזו פסול. אולם במציאות שהחברה מונה מאות עובדים ואלה מסתובבים בשוק, מקיימים קשרי עסקים עם גורמים מגוונים בענף, זה היווה בעיה: אנשים מדברים על מה שהם יודעים, גם בלי כוונה להזיק.

תוך זמן קצר הצליחו מתחרים להעתיק את מדיניות התמחור של החברה, להקדים אותה במבצעים שתכננה, ולהשתמש בתוכניותיה השיווקיות כדי לחסום את כניסתה לקהלי יעד חדשים אליהם התכוונה להגיע.

התוצאה של כל אלה הייתה קשיים בשמירה על היתרון התחרותי של החברה של ג' בענף.

ובכן, הבה נחדד: שיתוף בידע אינו תירוץ להתנהגות בלתי מקצועית המתבטאת בחשיפת יתר.
המפתח הוא לחשוף את כל המידע שמוסיף ערך לעובדים - כל מה שיתרום לביצוע המשימות העסקיות שלהם ושבלעדיו השלמתן תיפגם.

לטיפים נוספים: הירשמו לניוזלטר "אימון אישי"