רוני מאנה: "גאידמק חיפש רק להשיג מנדטים בעסקת טיב טעם"

טוען בכתב ההגנה שהגיש לתביעת הנגד של גאידמק: אימץ לעצמו דפוס של ביצוע עסקאות בזק

"כל שעניין את ארקדי גאידמק בעסקת טיב טעם, הוא מה יהיה הרווח הציבורי והפוליטי שהוא יפיק מהעסקה. הוא שאל אותי: 'כמה מנדטים שווה עסקת טיב טעם אצל הדתיים?'". כך טוען איש העסקים רוני מאנה, בכתב ההגנה שהגיש לתביעת הנגד של גאידמק בסך 30 מיליון שקל, בה טען המיליארדר שבאמצעות מעשים נפשעים ודרכי מירמה ותחבולה, גרר אותו מאנה לעסקאות מפוקפקות, ובהן עסקת טיב טעם.

"ללא אנשי מקצוע"

"גאידמק ביצע עסקה לרכישת חברה ציבורית בכ-100 מיליון דולר, כאשר במסגרתה בחר שלא לבצע בדיקת נאותות מסודרת. גאידמק בחר לבצע את העסקה במהירות ובחופזה, שלא לנהל מו"מ משפטי ממושך על נוסח ההסכם, לנהל את המו"מ ללא הסתייעות באנשי מקצוע מטעמו, ובכלל גאידמק התנהל כמי שכל מה שמעניין אותו הוא כיצד תביא אותו עסקה זו לקבלת לגיטימיות עסקית בישראל, וכיצד תקרב אותו עסקה זו לקהלים פוליטיים מסויימים".

כזכור, מאנה טוען שגאידמק מסרב לשלם לו דמי תיווך בגין שורה של עסקאות בהן תיווך. בינתיים תבע מאנה בגין העסקאות לרכישת אוסיף וגילאון. גאידמק הגיש תביעה שכנגד, ולטענת מאנה הוא עושה בכך שימוש לרעה בהליכי משפט.

בכתב ההגנה שהגיש, באמצעות עוה"ד ד"ר יוסי שגב, אופיר נאור ורועי הלוי, מדגים מאנה באמצעות עסקת טיב טעם את מה שהוא מתאר כהתנהלותו היהירה של גאידמק בעסקאות. לדבריו, אחרי שהוא ואיתן אלדר עניינו את גאידמק בטיב טעם, הוא הפגיש את המיליארדר עם בעלי מניותיה, קובי טרייבטיש ועמית ברגר.

אלה הציגו בפני גאידמק, בביתו שבקיסריה, את החברה והעסקה, "תוך שגאידמק מעלה שאלות שונות בקשר לעניין ומקבל תשובות והסברים שונים בו במקום. בשלב מסוים, קם גאידמק מכיסאו והודיע על רצונו לבצע את העסקה בו במקום, והכל תוך שהוא בוחר באופן מודע לוותר על עריכת בדיקת נאותות מסודרת ובדיקות אחרות לחברה, ומסתפק מבחירה ובאופן מודע במידע שהוצג עד כה לפניו ובתשובות לשאלותיו בלבד".

"יתרונות פוליטיים"

באותו מעמד התקשרו המוכרים לעורכי דינם ובמהרה שוגרה טיוטת הסכם בפקס, ואחרי תיקונים היא נחתמה. אלא שנוכח הביקורת הציבורית על כוונת גאידמק להפוך הרשת לכשרה, הוא ביטל את העסקה.

ביצוע עסקאות בזק במאות מיליוני שקלים, טוען מאנה, הוא "דפוס התנהגות עסקי קבוע שגאידמק אימץ לעצמו והפך לסימן ההיכר העסקי שלו". לטענתו, "גאידמק מסרב לבדוק את העסקאות לעומקן ובעזרת אנשי מקצוע, והוא מתגאה ביכולתו לזהות עסקאות טובות על-בסיס בדיקה אישית קצרה שלו, ובהסתמך על חושיו העסקיים והאינסטינקטים שפיתח, בזכותם הצליח לכאורה עד כה".

לטענת מאנה, גאידמק מתרברב על יכולותיו אלה בפני צדדים שלישים ועיתונאים, כאשר בפני חוגים יותר מצומצמים הוא מפרט "את היתרונות הפוליטיים והציבוריים שהוא יפיק מהעסקה והלגיטימיות הציבורית שזו תקנה לו". לכן, טוען מאנה, אין לגאידמק להלין אלא על עצמו בנוגע לנזקים שכביכול נגרמו לו.

(ת.א. 2198/07)