יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "מחירי הדירות בערים דרומית לגדרה וצפונית לחדרה יצנחו השנה ביותר מ-10%; דירות יד ראשונה בת"א יאבדו 3%-5%"

רן וירניק, בראיון ל"גלובס": "מחירי הנדל"ן במדינת תל אביב הגיעו ברבעון האחרון לרוויה מוחלטת, אך צפויה יציבות במחירי דירות יד שנייה" * "יהיו גם ערי לווין שבהם מחירי הדירות יעלו 4% עד 10% - קרית אונו, גני תקוה, פתח תקוה ואפילו רחובות"

ב-28 לפברואר יבחר יו"ר חדש ללשכת שמאי המקרקעין, שיחליף את רן וירניק, המסיים 5 שנים בתפקיד. וירניק, 42, מסכם בסיפוק: "בלשכה 800 חברים, שהם רוב השמאים הפעילים. מצטרפים אלינו 100 איש בשנה, אך המקצוע משווע לידיים עובדות. יצאנו מהמיתון לפני 3 שנים, אבל מסלול ההכשרה כולל שנתיים לימודים ולפחות שנה סטאז', כך שיש פער בין דרישת השוק למספר העוסקים. יש עלינו ביקורת שאנחנו גילדה, אבל בל נשכח שכדי להיות שמאי מקרקעין נדרש רק תואר ראשון ולא חייבים ללמוד שמאות. היה רצוי שהלימודים יהיו אקדמיים וקבועים בחוק, אבל זה בידי האקדמיה ובידי המחוקק. זה מקצוע שלומדים אותו דרך הרגליים, ולא מהספרים".

בראיון עם וירניק, המתפרסם במוסף הנדל"ן של "גלובס", הוא מספק הערכה מעניינת לצפוי בשוק המגורים בישראל בשנה הקרובה: "בערים הממוקמות דרומית לגדרה וצפונית לחדרה תהיה ירידת מחירים של עד 10% ויותר, וזה כולל את כל צפון הארץ ודרומה, ובמקרים מסוימים אפילו בירושלים, אם כי באשדוד הירידה תהיה יותר מתונה.

"האוכלוסיות שגרות בפריפריות מתקשות לעמוד ברמות המחירים. מכיוון שממילא קיים באותם אזורים עודף היצע, כבר בשנה הקרובה תהיה בהן ירידת מחירים משמעותית. ברוב המקרים ערים אלה אינן ברוכות במקומות עבודה לאוכלוסיות החזקות, ואלו ממשיכות להתמרכז בתל אביב. הירידה חריפה במיוחד כי היא מתווספת לירידה זוחלת של 5%-8% בערים אלה בשנים האחרונות.

"גם מחירי הנדל"ן במדינת תל אביב הגיעו ברבעון האחרון לרוויה מוחלטת, ולהערכתי תהיה ירידה של 3%-5% במחירי יד ראשונה, כולל במתחמי יוקרה מובהקים דוגמת פארק צמרת. לעומת זאת, ביד שנייה אני צופה יציבות. בד בבד, פער המחירים המשמעותי שנוצר בין ת"א לערי הלוויין יביא בשנה הקרובה לביקושים מפולחים, בפרט באותן ערים בהן רמות המחירים נותרו שפויות יחסית, כמו קרית אונו, גני תקוה, פתח תקוה ואפילו רחובות - והן יעלו 4%-10% בשנה הקרובה".