כישלון זה הכי טוב

כך משתמשים במפלה תבוסה וכישלון כאבני בניין להצלחה ומימוש חלומות

ליאורה ליפץ עושה מדי יום אימון אישי מקוון בגלובס. לקבלת האימון האישי במייל בכל יום יש ללחוץ כאן: הרשמה לניוזלטר אימון אישי

בגיל 26 השיג ג'ק וולש, המנכ"ל והיו"ר האגדי של ג'נרל אלקטריק, את התפקיד הבכיר הראשון שלו בחברה שלימים יעמוד בראשה.

זה לא מכבר השלים את לימודיו האקדמיים בתואר דוקטור. "חשבתי שאני בחור די פיקח" הודה, אבל מעולם לא העלה בדמיונו שההישג הגדול הראשון שלו כמהנדס יהיה לפוצץ בטעות מפעל-דמי של החברה.

תוך כדי מבחנים שעשה במפעל הדמי, התעופף כור כימי דרך הגג, שילח שברי זכוכית לכל עבר ואילו העובדים קפצו מתוך הבניין. המפעל נהרס אך לא היה נזק חמור בנפש, זאת אם לא לוקחים בחשבון את האגו המרוסק של ג'ק וולש.

הבוס של ג'ק אמר לו לגשת לבוס של הבוס שלו ולספר מה קרה. ברגלים כושלות עלה ג'ק לחדרו של המנהל, ולמרבה ההפתעה דווקא המפגש הזה ביניהם, הוא זה שסלל את דרכו של וולש למעמד של אחד המנהלים והמנהיגים המובילים בעולם העסקים.

למזלו היה אותו בוס של בוס של בוס, דוקטור להנדסת כימיה, והוא רק רצה לברר מה השתבש: האם ג'ק אכן הבין מה היה המקור לפיצוץ, מה אפשר היה לעשות בעניין על מנת למנוע אותו והאם ביכולתו לתכנן את המפעל המסחרי לאחר שפוצץ את מפעל הדמי.

האם אי פעם פגשתם אדם שלא צבר מבוכות, חווה כשלונות ותבוסות? אנשים רבי כישורים מתארים את עצמם לא פעם כמי שעושים שגיאות רבות ואלמלא הכרנו אותם היינו חושבים שהם מפסידנים.

יש אנשים שנותנים לכשלונות לשתק אותם. הם חיים חיים של פשרה, במחשבה מתמדת על "מה יכולתי להיות", וחרטה על מה שלא נעשה, מה שלא השיגו ומה שלא היו.

יש אנשים שמנהלים את הכשלונות שלהם, מתמודדים איתם ולא מניחים להם לעצור אותם. להיפך, הם משתמשים בכשלונות כאבני בניין של הצלחתם, כחומרי גלם למימוש מטרות וחלומות.

איך עושים את זה?

האלוף האולימפי קארל לואיס אמר פעם שמה שחשוב אינו ניצחון במרוץ אחד, אלא מה שיקרה לאורך השנה כולה.

מנצחים מובהקים הם אנשים שנוטלים את הכישלונות שלהם באופן אישי, אך אינם מאמינים שהמירוץ נגמר. אנשים כאלו מאמינים שתבוסה שספגו חשובה פחות מאשר מה שהם רוצים ליצור בסופו של דבר. הם מאמינים שחלומותיהם יכולים להתגשם ושיש להם חלק מהותי בכך.

כדוגמא אקח את סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, שהיה מוכן לחזור לעבוד בחברה שהביא לקריסה מוחלטת שנים מספר קודם לכן, בתמורה לשכר של דולר אחד, רק בגלל התשוקה שלו להמשיך ולהמציא.

בפעם הבאה שאתם נכשלים, עכלו את הכישלון ומיד שאלו את עצמכם מה הוא הדבר הגדול בחייכם שאתם חייבים לממש ושבלעדיו תחיו "חיים קטנים" ולא מספקים.

אם הובסתם, דבר שמן הסתם גרם להרגשה רעה, סרבו להניח להרגשה זו לפגוע במסעכם למימוש המטרות שלכם ולחלומותיכם.

המצליחים הם אלו שדרך החיים נחשבת בעיניהם הרבה יותר מאשר הצלחה אחת או כשלון אחד.