משקיעים בנפט

הוא רגיש ומסוכן אך גם מתגמל ומפתה. 3 סיבות שמחירו יעלה 3 לכך שיירד

ורד כהן-רובין היא דירקטורית בתכלית תעודות סל

ענף האנרגיה הוא אחד מענפי הסחורות שזוכה להתעניינות הרבה ביותר בקרב משקיעים. הספוקלציות סביב המחסור האפשרי בזהב השחור והעובדה שמדובר בסחורה שיש לה השפעה על חיי היום-יום של כמעט כל אחד מאיתנו, הפכו את הנפט לסחורה מעניינת למשקיעים בשוק ההון וגם למי שמתנהלים בו כמשקיפים בלבד.

התנודתיות הגבוהה של הנפט ורגישותו הרבה לאירועים בינלאומיים הופכת אותו למוצר השקעה המגלם בתוכו סיכונים לא מעטים. מנגד, השקעה בסחורות היא אפשרות מעניינת למי שמעוניין לגוון את הרכב ההחזקות בתיק ההשקעות.

מחיר האנרגיה מושפע מאירועים שקשה לחזות מראש ובהם מתיחות פוליטית ופגעי מזג אוויר. פיתוח אנרגיות חליפיות שהוא תהליך שאפשר לצפות לו עשוי גם הוא להשפיע על מחיר הנפט. למשל מעבר של חלק ניכר מאוכלוסיית העולם לתחבורה המונעת בחשמל או מימן, עשוי לצמצם את הביקוש לנפט ולהוריד את מחירו.

אחת הדרכים להשקיע בנפט היא באמצעות תעודות סל הצמודות למחיר החוזים העתידיים עליו.

כיום, יש למשקיעים אפשרות לרכוש תעודות סל משני סוגים: שורט (מחיר התעודה עולה כאשר מחיר הנפט יורד) ולונג (מחיר התעודה עולה כאשר מחיר הנפט מתייקר).

התעודות מתאימות לסוגי משקיעים שונים. לאלו שמאמינים שמחיר הנפט ימשיך לעלות בעתיד וגם למי שמאמינים שהגאות במחיר הנפט קרובה למיצוי וזה יתחיל לרדת בקרוב.

חבית נפט נסחרת כעת במחיר 94 דולר, אולם המחירים רחוקים עדיין מהשיא שנקבע בנובמבר, אז התקרב המחיר ל-100 דולר, מצד שני המחירים גבוהים בהרבה מהשפל של 50 דולר לחבית, שנקבע רק לפני שנה.

סיבות שעשויות להעלות את מחיר הנפט

• מלאי הנפט מצטמצם והולך. הנתונים בארה"ב מלמדים על מחסור ממשמש בנפט וירידה במלאי.

• הצמיחה הגלובלית המואצת מונעת על ידי התרחבות הכלכלות הצומחות של הודו וסין וצפויה להימשך תוך שהשווקים במזרח הרחוק זקוקים לעוד ועוד נפט ומוצריו לתעשיה ולשימוש פרטי.

• התפתחויות גיאו-פוליטיות. הנפט הוא אחד ממשאבי הטבע המושפע בצורה החזקה ביותר ממתחים בזירה הבינלאומית. חוסר הוודאות לגבי עתידה של עיראק והחשש מפני ניסיונותיה של איראן להשיג יכולת גרעינית עשויים להביא להגברת המתיחות ולעלייה נוספת במחירי האנרגיה, על רקע החשש מקשיים באספקת נפט בעתיד.

סיבות שעשויות להוריד את מחיר הנפט

• מחיר הנפט טיפס בקרוב ל-50% מתחילת השנה, דבר המקטין לכאורה את הסיכויים שהמחירים יוסיפו לטפס בכלל ובקצב דומה בפרט. מצד שני יש לזכור כי מחירי הנפט הכו בשנת 2007 את כל התחזיות המוקדמות ורשמו עליות נאות.

• משבר הסאבפריים והחשש מפני האטה בארה"ב, הצורכת כרבע מכמות הנפט הנצרך בכל העולם. במצב כזה תהיה ירידה בביקוש וירידה במחיר.

• המגמה הכלל עולמית למציאת תחליפים לנפט כאנרגיה ולחסכון באנרגיה, אשר ככל שתתחזק תתרום להפחתה בצריכת הנפט, בביקוש ומכאן הדרך לירידה במחיר קצרה.