לראשונה: ראש עיריית ירושלים ייזם הקמת בית קברות אזרחי בגבעת-שאול

אורי לופוליאנסקי: "ירושלים היא עיר פלורליסטית המאפשרת לכל אדם לבחור את דרכו ללא כפייה"

היסטוריה: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה להפקדה את תוכניתו של ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, להקים בית עלמין לקבורה אזרחית בשטח בית העלמין החדש בהר המנוחות. מדובר בתוכנית כוללת על 350 דונם להקמת בית עלמין חדש בגבעת שאול, שבו יוקצה שטח מיוחד שישמש לקבורה חילונית.

במתחם, שיופעל על ידי עמותת "מנוחה נכונה" תתאפשר קבורת אנשים שההלכה מונעת את קבורתם בחלקה רגילה, או שאינם מעוניינים בקבורה על פי ההלכה היהודית. לדברי לופוליאנסקי "ירושלים היא עיר פלורליסטית המחויבת לאפשר לכל אדם לבחור את דרך חייו ואת דרך הטיפול בקבורתו ללא כל כפייה כזו או אחרת".

מנהל מינהלת מבני דת בעירייה, יצחק הנאו, ציין כי בית העלמין החדש נועד לתת מענה למצוקת הקבורה הקיימת כיום בירושלים, וישולבו בו מגוון שיטות קבורה - קבורה זוגית, קבורה בקומות, כוכי קבורה וקבורה רמה במשטחים הבנויים זה מעל זה.

בשטח הסמוך לבית העלמין מתכננת העירייה להקים מרכזי הספדים וטהרה, מרכז מידע ומודיעין, ולמעלה מ-800 מקומות חנייה לרכב פרטי וציבורי.

נוסף לכך העבירה הוועדה המקומית להפקדה תוכנית להוספת 50 דונם לקבורה, בשטח המקשר בין הר המנוחות הקיים בגבעת שאול לאזור הקבורה החדש. שטח הקבורה שקיים כיום בגבעת שאול מתפרס על 500 דונם, והוא מלא, כך שכמעט לא נותרו מקומות קבורה.

גיבוש התוכנית לבית העלמין החדש התאפשר לאור הקמה של מועצת בתי עלמין חדשה, שבראשה עומדים מנהל מינהלת מבני הדת בעירייה, הרב יצחק הנאו, ועו"ד מאיר שפיגלר מהרשות הארצית לשרותי דת ונציגי חברות הקדישא.

לדברי מנכ"ל עמותת "מנוחה נכונה ישראל", מרים קונדה, העמותה מנסה כבר שנים לקדם את נושא הקמת בית עלמין לקבורה אזרחית בירושלים. לפני כעשר שנים הוגש בג"צ בעניין על ידי עו"ד אברהם גל ופסק הדין קבע שיש לדאוג לקבורה אזרחית בעיר.

לדברי קונדה, "ראש העיר הנוכחי לופוליאנסקי אימץ את הנושא הזה. אפשר בהחלט לומר שזו תוכנית והחלטה שלופוליאנסקי קידם ואנו מקדמים בברכה את ההיענות שלו ושל הרשות הארצית לשירותי דת, שנרתמו לנושא".

השבוע פרסמנו כי ועדת הפנים של הכנסת דנה על תקציבי הקבורה האזרחית לאחר שנתגלה כי בתקציב 2007 לא נוצלו 11.5 מיליון שקל לפיתוח שיטת קבורה זו בישראל וכי בתקציב 2008 לא הוקדש לנושא סכום כלשהו. זאת, על אף שבשנת 1996 התקבלה החלטה מינהלית של משרד הדתות וכן נחקק חוק "הזכות לקבורה אזרחית חלופית", על פיו המדינה מחויבת להקים ארבעה בתי קברות אזרחיים בפריסה ארצית. בפועל, קיים רק בית עלמין אחד בבאר שבע שנחנך ב-1999 ומאז נקברו בו כ-1,500 נפטרים.

המחסור בבתי עלמין אזרחיים הביא לפתיחתם של בתי עלמין אזרחיים פרטיים בקיבוצים ובמושבים הגובים סכומי עתק.

עבור קבורת נפטר שאינו חבר הקיבוץ, נדרשת המשפחה לשלם סכומים הנעים בין 8,000 שקל ל-30 אלף שקל תלוי בקיבוץ.