זכות הבחירה

מה היא באמת מידת השליטה שלנו בתגובותינו במצבים של לחץ וחרדה

"הכל צפוי והרשות נתונה", היא אמרתו הנודעת של רבי עקיבא בפרקי אבות במשנה, המתייחסת לשאלת אפשרות הבחירה של אדם בגורלו. דיונים אין ספור נסובו סביבה מאז נאמרה ותועדה, ועד היום.

שאלה הנמשכת מדיון זה היא אם מעשינו הם תוצאה של החלטה נטולת גירוי ומניע או שהם תגובה לדברים שאנו נתקלים בהם - אירועים ואנשים.

במוח האנושי, בעומק האונה הטמפורלית התיכונה, יש איבר שצורתו צורת שקד וכינויו בשפה המקצועית "אמיגדלה". נמצא שהאמיגדלה, שהיא חלק מהמערכת הלימבית, שולטת על התגובות ההתנהגותיות - האוטונומיות וההורמונליות - לגירויים רגשיים.

האמיגדלה שולטת על התגובות שלנו, וכמו יצורים אחרים בטבע לעיתים אנו מתקיפים, (לרוב שלא לצורך), לעיתים אנו בורחים (לאו דווקא בריחה פיזית), לעיתים אנו משתתקים(נמצאים פיזית, אך מקווים שלא ישימו לב אלינו) ולא אחת אנו עסוקים בריצוי ופיוס מי שנתפסו כמאיימים ומסכנים את האיזון הרגשי שלנו.

האמיגדלה מווסתת רגשות, כדי להגן במצבים הנתפסים כמצבי סכנה פיזיים ורגשיים ולייצר תגובות בהתאם למידה ולסוג האיום. זהו מנגנון בלתי רצוני, ומכאן אפשר להסיק שברוב המקרים שבהם אדם חש איום הוא אינו באמת בוחר כיצד להתנהג ולהגיב.

אני מאמינה ששליטה בתגובות הא היסוד לחופש בחירה, וחופש בחירה מאפשר להשיג את התוצאות שבהן אנחנו חפצים.

אם אמנם הכל תלוי באותה "אמיגדלה" ופעולתה האוטומטית במוח, שליטה בתגובות נראית לכאורה כבלתי אפשרית.

השבוע אדון בדרכים לשלוט ברגשות ובתגובות, ומאפשרות, אף על פי כן, להנות מ"זכות הבחירה" שהוזכרה בתחילת דיוננו והיא כה חשובה בעיני.

עצה ראשונה: אימון המח באמצעות מדיטציה

עד לפני עשור, גרסו נוירולוגים שהנוירונים שבמח אינם משתנים מלידת האדם ועד מותו ולשחוויות שהוא חווה אין השפעה עליהם.

הצעקה האחרונה במדע הנוירולוגיה היא "נוירופלסטיות", תיאוריה הגורסת שהמח משתנה ללא הרף כתוצאה מחוויות, ושזה מתבטא הן בקשר בין הנוירונים הקיימים לבין עצמם והן בלידתם של נוירונים חדשים.

התברר שלתרגול ולאימון ממושכים בתחומים שונים יש השפעה לא רק על שרירי הגוף, אלא גם על איברים במח. בקרב אלופי שח ואלופים אולימפיים, למשל, ניכר שינוי ביכולות הקוגניטיוויות לאורך זמן, ובבדיקות MRI שעשו לכנרים גילו שהאזור במח הממונה על תנועת אצבעות כף היד, גדל עם השנים.


אני סבורה שהשפעה דומה מתחוללת גם תוך כדי מדיטציה שאותה ניתן להגדיר כמאמץ שיטתי לתרגול מיקוד תשומת הלב בכישורים נפשיים ורגשיים.

מחקרים מצביעים על כך שמדיטציה יכולה לשנות את המח בהיבטים שונים של הרגש. מדיטציה מוציאה אותנו מ"האוטומאט" ומעבירה אותנו לתדר של בחירה אינטליגנטית באמצעות הגברת המודעות האישית שלנו.

לעצות נוספות - הירשמו לניוזלטר השבועי "אימון עסקי" שהכותבת מפרסמת בשיתוף גלובס. להרשמה חינם [הרשמה לניוזלטר אימון אישי]