עכשיו רע? חכו חכו

עברנו פחות ממחצית עונת דו"חות - והמצב רק הולך ומסתבך, מסתבך והולך

רון אייכל הוא כלכלן ראשי ואסטרטג לשווקים בינלאומיים בבית השקעות מיטב

אנו נמצאים בעיצומה של תקופת הדיווחים הכספיים לגבי הרבע האחרון של 2007 ושנת 2007 כולה.

איכות התוצאות העסקיות, כפי שעולה מן הדיווחים הכספיים, הולכת ומידרדרת.

לדוגמא, בעוד שבסוף השנה ההערכות בשוק על קצב צמיחת הרווח ברבעון הרביעי של 2007 לעומת הרבעון המקביל אשתקד ייוותרו ללא שינוי, כעת, אחרי קרוב ל-300 דוחות שכבר פורסמו, ההערכה היא שהנתונים יהיו נמוכים ב-17.9% מלפני שנה.

זה עומד להיות הרבעון השני הרצוף שבו הרווחים נמוכים מהרבעון המקביל לו לפני שנה. גם ברבע השלישי של 2007 חלה הידרדרות ברווחי החברות, אשרו היו נמוכים בכ-3%, לעומת התקופה המקבילה ב-2006.

בשבועות האחרונים חלה ירידה משמעותית בהערכות האנליסטים לגבי קצב צמיחת הרווחים ברבעון הראשון של 2008.

בעוד שבראשית ינואר (לפני חודש) הערכות השוק היו לגידול של 4.7% ברווחי 500 החברות הגדולות בארצות-הברית (המרכיבות את מדד S&P500), לעומת הרבעון השני ב-2007, השבוע חלה הידרדרות נוספת וכיום מעריכים שהגידול יהיה ב-0.3% בלבד, והיד עוד נטויה (כלפי מטה).

כלפי הרבע השני ב-2008 עברה השבוע הערכת השוק מטריטוריה חיובית לשלילית. כעת התחזית היא לירידה של 0.1% ברווח.

אור בתחתית הבור השחור

הערכת השוק על שנת 2008 כולה מעודדת: בעוד שההערכה היא ששני הרבעונים הראשונים יהיו חלשים למדי, שני הרבעונים האחרונים צפויים לשוב ולהיות חזקים.

תחזית השוק לרבעון השלישי היא לצמיחה של 17.3% ברווח הרבעוני בהשוואה לרבעון המקביל ב-2007, ולקצב צמיחת רווחים בשיעור גבוה מ-20% ברבעון הרביעי.

אני סבור שהערכות אלו אופטימיות וצופה שהן ישתנו בשבועות הקרובים לכיוון פסימי.

הגיוון המבורך של הכלכלה האמריקאית

יש לשים לב להבדלים הגדולים בין ענפים שונים במשק ובבורסה. בעוד שמגזר הפיננסים, הנדל"ן ומוצרים בני-קיימא מציגים הידרדרות אדירה ברווחים וגם הפסדים, לא כן הדבר בקרב ענפים אחרים.

כאן בא לידי ביטוי הגיוון המבורך של הכלכלה האמריקאית, הגדולה בעולם. הנה למשל, מוצרי הצריכה הבסיסיים צפויים להציג צמיחת רווחי בשיעור 10% בשנת 2007 ובשנת 2008. גם ענף הטכנולוגיה שרווחי החברות בו צמחו ב-10% ב-2007, צפוי לפי הערכות השוק לצמוח בשיעור 24% אחוז.

בתקופה סוערת זו גדל חשיבותם של פיזור השקעות ובחירה מדוקדקת ומגוונת של חברות ומגזרי פעילות, אשר ימשיכו להתפתח, לצמוח ולהרוויח. אין לי ספק שמשקיעים יתגמלו חברות כאלה והדבר יבוא לידי ביטוי במחירן.