המתווכים זועמים על משרד האוצר: החשכ"ל מחרים אותנו במכרזים שלו

משרד האוצר פרסם מכרז לניהול 5,000 נכסים של המדינה אך אסר על מתווכים להשתתף בו

מכרז שפרסם בימים האחרונים החשב הכללי במשרד האוצר מעורר את זעמם של מתווכי הנדל"ן, לאחר שהחשב הכללי קבע כי מתווכים לא יוכלו להשתתף במכרז.

המכרז, שמספרו 1/2008 מציע למשתתפים להגיש הצעות לניהול למעלה מ-5,000 נכסים של הממשלה, ביניהם דיור ממשלתי, משרדי ממשלה ונכסי מקרקעין בבעלות המדינה, בכ-2,000 מתחמים ברחבי המדינה.

אולם סעיף 2.5 למכרז של החשכ"ל קובע כי "המציע עצמו וכל קבלן משנה ויועץ הכלול בהצעתו אינו עוסק בתיווך מקרקעין במשמעותו בחוק המתווכים במקרקעין, התשנ"ו-1996 ואינו קבלן כוח אדם במשמעותו בחוק העסקת עובדים על יד קבלני כוח אדם התשנ"ו-1996". סעיף זה מוציא מהמשחק את כל מתווכי הנדל"ן והקשורים אליהם ופותח מחדש ביתר שאת את הוויכוח הישן על יחס האוצר למתווכים הזועמים על נוסח המכרז.

במכתב שהגיע לידי "גלובס", פונה נחמן שכטר, יו"ר מלד"ן- הארגון הארצי למתווכים, יועצים ומנהלי נדל"ן בישראל, ליועץ המשפטי לממשלה ולמספר חברי כנסת בתלונה חריפה על תנאי המכרז. שכטר כותב למני מזוז כי "מתווכי הנדל"ן בחלקם הגדול ובהם משרדים בעלי וותק של עשרות שנים וחברות מוכרות לניהול נכסים מנועים מהשתתפות במכרז. מתווכי הנדל"ן משלמים אגרות למשרד המשפטים והאוצר כל שנה לחידוש רישיונם והם עוסקים בשירותי ניהול נכסים. זו ממש פגיעה בחוק חופש העיסוק". שכטר מציין כי הוא ומתווכים רבים נוספים עוסקים בניהול נכסים באופן דומה מאוד למכרז המדובר.

היקפו הגדול של המכרז מוערך בעשרות מיליוני שקלים ובין המשימות שהזוכה בו יבצע כלולים מכירת נכסים ומימוש זכויות, השכרת נכסים של המדינה, הסדרת זכויות בנכסים ושירותים שונים שיוצאו למיקור חוץ.

המתווכים מתלוננים מזה שנים על פרסומים של המדינה לרכישת ומכירת נכסים בהם מצוין כי לא ישולמו דמי תיווך, וכי המקצוע שלהם "נחשב מוקצה מחמת מיאוס אצל המדינה, בעוד האוצר לא נמנע מלשלם שכר טרחה לעורכי דין, רואי חשבון ועוד".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענות כי "המכרז הינו מכרז לשירותי ניהול נכסים, למתן תמיכה וסיוע לוגיסטי בתחומי מטה של החשב הכללי ואין מדובר במכרז לשירותי תיווך. תנאי המכרז הוצגו כך שלא ייווצר ניגוד עניינים, בין היתר, בין שירותי ניהול הנכסים לשירותי התיווך. ככלל אין אנו מונעים מאף גוף להתמודד בכל מכרז, כל זמן שהוא עומד בתנאי הסף".

שכטר מגדיר את עמדת האוצר כ"שערוריה". לדבריו, "אין בכך שום הגיון. מתווך נדל"ן מחזיק עשרות או מאות נכסים במקביל, ואין לו שום העדפה לאחד מהם. אני מנהל מספר פרויקטים צמודים לקבלנים שונים באותה עיר, ובה בעת מוכר ומשכיר דירות באותו אזור. אין שום גוף או מקצוע בעל רישיון ממלכתי שהמדינה כותבת שלא ישולם לו שכר טרחה חוץ מענף התיווך.

חנן שלזינגר מנכ"ל אנגלו-סכסון אמר כי "לא ייתכן שהממשלה שדוגלת בהפרטה תמנע מסקטור שלם בשוק לפעול במכרזים של המדינה, עניין של חופש העיסוק, היא מגבילה את המתווכים לפעול לפי חוק, ומנועת מהם להתפרנס".

לדבריו, "גם בחוק יש סעיף שעוסק בניגוד אינטרסים, וניתן להכניס לתנאי המכרז. האוצר בעצם מתנכל לענף ולא נוהג בהוגנות. מתווכים עוסקים בכל העולם גם עם גורמים ממשלתיים. הם מציירים את הענף כנוכלים וגנבים, ומאידך רוצים שישלמו להם מסים ואגרות".