פרופ' יחזקאל דרור ממשיך להסתבך עם המערכת הפוליטית: "אם המערכת הפוליטית עצבנית - זו הבעיה שלה"

(עדכון) - הבוקר פורסם ראיון עם חבר ועדת וינוגרד שאמר: "רה"מ שמקדם את השלום היווה שיקול מכובד. מה עדיף, בחירות שבהן יעלה נתניהו?" * התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא - ח"כ סילבן שלום: "לא מדובר ברעידת אדמה אלא בצונאמי של ממש * זבולון אורלב: "ההתבטאות מעוררת חשדות כבדים להשחתה שלטונית חמורה"

שבוע לאחר הגשת מסקנות דו"ח ועדת וינגורד הסופי לבחינת מלחמת לבנון השנייה, מתבטא הפרופ' יחזקאל דרור, הנמנה על חברי הוועדה בראיון ל"מעריב". לדבריו, "אם אנחנו חושבים שראש הממשלה יקדם את תהליך השלום, זה שיקול מכובד מאוד". בעקבות הסערה שהתעוררה מדבריו הגיב הבוקר פרופ' דרור ואמר: "אם המערכת הפוליטית עצבנית, זו בעיה שלה".

דבריו של דרור מעלים חשש כי שיקולים פוליטים נגעו להחלטת הוועדה. כך למשל, צוטט דרור באומרו כי "מה עדיף, בחירות שבהן יעלה נתניהו?". ועוד הוסיף פרופ' דרור: "יש סרטן שהסימפטום הראשון שלו הוא התפרצות על העור, וצריך רופא טוב ומכשירים רפואיים טובים כדי לדעת שזוהי לא אלרגיה. אירועי מלחמת לבנון הם סימפטום לבעיות עמוקות מאוד, ואני חושב שוועדת וינוגרד חושפת על סמך המלחמה מספר בעיות יסוד".

"אני חושב על על ההורים השכולים במלחמה עתידית. אם תהליך השלום יחסוך מלחמה בעתיד, אז תחשוב על אותם הורים שלא יעברו את הכאב הגדול הגדול ביותר. אסור לתת לאירועים דרמטיים וטראומטיים בהווה להכריע את הכף".

אפרופו סוגיות של מעורבות פוליטית, מציין פרופ' דרור בראיון כי "צרכי המבנה הקואליציוני מביאים את המנהיגים לתת יותר מקום לשיקולים פוליטיים לעומת השיקולים המדינאיים, מה שהתבטא במינויו של עמיר פרץ לשר הביטחון".

דבריו של פרופ' דרור מהעיתון עוררו כאמור תגובות חריפות במערכת הפוליטית. בעקבות הסערה אמר הבוקר חבר הוועדה בראיון לגל"צ ואמר: "אני אמרתי את דעתי; אם המערכת הפוליטית עצבנית - זו הבעיה שלה".

הוועדה מתנערת: "יש בינינו מחלוקת לגבי איך ראוי לנהוג אחרי פרסום דו"ח"

הוועדה עצמה מתנערת בצורה מוחלטת מדבריו של פרופ' דרור. בהודעה שנסרה היום מטעם הוועדה נאמר: "אנו רוצים להדגיש כי הוועדה סיימה את תפקידה בהגשת הדו"ח שלה לממשלה. דברי הוועדה הם כל מה שכתוב בדו"ח החלקי ובדו"ח הסופי ורק מה שכתוב בהם. פירושים של הדברים הכתובים בדו"ח אף אם הם באים מחברי הוועדה הם באחריות הבלעדית של מי שמשמיע אותם".

"יש בינינו מחלוקת לגבי איך ראוי למי שהיו חברים בוועדה לנהוג אחרי פרסום דו"ח שכזה. לא יכולנו למנוע מאלה מאיתנו שרצו להתבטא בנושאי הדו"ח לאחר הגשתו לעשות זאת. מחלוקת זו אינה פוגעת בהסכמה שלנו כי הוועדה עצמה עומדת רק מאחורי מה שנאמר בדו"ח ומאחורי כל מה שנאמר בו".

"בעבודת הוועדה פעלנו כולנו על פי עקרונות הנוגעים לתפיסת התפקיד שלנו כחברי וועדה. הקפדנו במיוחד על תפיסת תפקיד שאיננה נכנסת לנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת בציבור. בעבודת הוועדה ובדיוניה לא עלו מעולם שיקולים הנוגעים לשאלות כגון מי ראוי שינהיג את ישראל בשעה זו. אף איננו יודעים מה הן עמדות חברי הוועדה בשאלה זו.

"אנחנו מצרים על כך שיש הלומדים מעמדות, שפורשו כעמדות פוליטיות, המצוטטות מפי מי שהיו חברים בוועדה, כמשהו האוצל על עבודת הוועדה כולה".

בעקבות דבריו של יחזקאל דרור: תביעות להקמת ועדת חקירה ממלכתית

קריאות במערכת הפוליטית להקמת ועדת חקירה ממלכתית במקום ועדת וינוגרד: בעקבות דבריו של יחזקאל דרור תובעים הבוקר חברי הכנסת הקמת ועדה ממלכתית. "ההתבטאות מעוררת חשדות כבדים להשחתה שלטונית חמורה", אמר הבוקר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, זבולון אורלב והודיע כי יכנס בהקדם את הוועדה לביקורת המדינה לישיבה דחופה ויזמן את הפרופ' דרור לבירור הנושא.

ח"כ סילבן שלום אמר כי "לא מדובר ברעידת אדמה אלא בצונאמי של ממש. יש לדרוש הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את אירועי המלחמה. דבריו של דרור הם מסוכנים לעתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ומוסרית. אסור לעבור על כך לסדר היום".

ח"כ שלי יחימוביץ' הצטרפה לתביעות: "אין מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית במקום ועדת וינוגרד"" אמרה. "מתברר כי לפחות חבר אחד בוועדה פעל ממניעים פוליטיים וכי מגמת הפיכתו של אולמרט לאתרוג בשל אשליה שהוא מסוגל לקדם תהליך מדיני חילחלה גם אל הוועדה כאשר הציבור סבר בתמימות כי היא נקייה".

יו"ר מרצ יחד, יוסי ביילין אמר כי "דברי דרור מצמררים ומוכיחים שמדובר בוועדה מטעם. השיקול באשר ליכולתו של ראש הממשלה להביא לשלום אסור לו שיהיה שיקול של חברי ועדת חקירה ציבוריצת שנועדה לבחון את כשלי המלחמה. זו שאלה שמפלגות פוליטיות והציבור הרחב צריכים להכריע בה על פי תפיסתם הערכית ואם אכן היה שיקול בהכרעת הוועדה, היא מאבדת כל תוקף".