אולמרט יכנס מחר דיון בקריסת הדולר "לצורכי לימוד" עם הנגיד פישר, שר האוצר בר-און ושר התמ"ת ישי

ביקורת במשרדים הממשלתיים על פרסום מועד הישיבה: "עלול ליצור ציפיות שווא להתערבות הממשלה בשוק המט"ח" * הישיבה מוגדרת פנימית, "לצורכי לימוד", ולא ישתתפו בה נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, יכנס מחר דיון מיוחד בנושא קריסת הדולר, לרמה הנמוכה בעשור האחרון, 3.6 שקלים. בדיון ישתתפו נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שר האוצר רוני בר-און, שר התמ"ת אלי ישי וראש המועצה הלאומית לכלכלה וחברה, פרופ' מנואל טרכטנברג.

הישיבה מוגדרת פנימית, "לצורכי לימוד", ולא ישתתפו בה נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות עופר עיני.

ברוש נפגש היום אחה"צ עם אולמרט. "אני החולה ולא הרופא", אמר ברוש ל"גלובס". "אני מצפה שברגע שיש בעיה אקוטית של התדרדרות הדולר ב-22% בשנתיים האחרונות, הם אלה שיתנו לי פתרונות. ברור שהייסוף הנוכחי אינו נובע מתנועות הון אמיתיות, אלא מתנועות הון של ספקולנטים לאור פערי הריבית שנפתחו בין ארה"ב לישראל. ולכן יש לפעול בנקודה זו". לדברי ברוש, אולמרט גילה הבנה ואהדה למצבם של היצואנים.

בשיחה עם "גלובס", חוגים בכירים מאוד מנמיכים ציפיות לקראת הישיבה מחר. להערכתם, אולמרט לא יבקש מפישר להוריד את הריבית או להתערב בשוק המט"ח המקומי ולרכוש דולרים, כדי לבלום את צניחת הדולר.

"לממשלה אין פה הרבה מה לעשות, וגם אם היתה רוצה לעשות דברים אימתנים כמו ביטוח שער והקלות מס על תנועות הון מסוימות, זה אסור על-פי אמנות בינלאומיות, ועלול לגרום לתגובת נגד קשה מאוד, הן מצד ארגון מדינות ה-OECD, והן מצד בתי ההשקעות בעולם", אמרו הבכירים. עוד מבהירים הבכירים, כי יש מצבים שצריך להביא בחשבון שמדובר בתופעה גלובלית ולא מקומית. עוד הודגש, כי שוק המט"ח המקומי פתוח, חופשי ונגיש וזה כרטיס הביקור של המשק הישראלי לכלכלות הגלובליות. הבכירים אמרו כי המשק הישראלי הפיק בחמש השנים האחרונות תועלת רבה מהגלובליזציה ומשחרור שוק המט"ח מכבלי הביורוקרטיה. "יש סקטורים רבים במשק כמו סקטור השירותים שנהנים מהירידה בדולר".

"במשולש" קרית הממשלה בירושלים, שלצדיו שוכנים במרחק הליכה משרד רה"מ, בנק ישראל ומשרד האוצר יש ביקורת קשה מאוד על הדלפת הדיון הפנימי שמכנס רה"מ מחר. "מדובר כאן במשגה חמור שעלול ליצור ציפיות שווא בשווקים, להתערבות מינהלית של הממשלה בשוק המט"ח המקומי. זהו מסר שלילי שאסור שיקרה. גם הצגת מטרת הישיבה כמקום שיאפשר לשר התמ"ת אלי ישי להדוף בכך את הלחצים שמופעלים עליו מצד ברוש ועיני, היא מסר שגוי".