מי צריך את שוקי המערב?

ההנפקות הגדולות ביותר ב-2007 היו בבורסות של סין ברזיל רוסיה והודו

ורד כהן-רובין היא דירקטורית ב"תכלית תעודות סל"

מנתונים שהתפרסמו לאחרונה עולה שכלכלת המדינות המתפתחות היתה הזרז העיקרי לצמיחה בעולם בשנה החולפת.

פייננשל טיימס, בהתבססו על מידע שאספה חברת דיאלוג'יק, פרסם שחברות שבסיסן במדינות ה-bric (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) גייסו 39% מתוך 312 מיליארד דולר, שגויסו ברחבי העולם בהנפקות ראשוניות, זאת בהשוואה ל-32% מסך ההנפקות הראשוניות ב-2006.

כל אחת מארבע מדינות ה-bric גייסה בנפרד באמצעות הנפקות ראשוניות יותר מאשר קנדה, צרפת, איטליה ויפן (כולן חברות ב-G7) ביחד.

ההנפקה הגדולה בשנה החולפת היתה של בנק הרוסי VTB, שגייס 8 מיליארד דולר וכמעט כל 20 הגיוסים הגדולים בשנה החולפת היו של חברות במדינות המתעוררות בבורסות הבית שלהן.

בבורסה ההודית גויסו 8 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות, דבר שהפך אותה לשוק החמישי בגודלו במספר ההנפקות הראשוניות (מעל 100) ושביעית בין הבורסות בעולם בהיקף הגיוסים.

העוצמה הגדלה והולכת של המדינות המתפתחות באה גם לידי ביטוי בעובדה שמדינות אסיה-פסיפיק היו אחראיות ל-46% מההון שגויס, לפני אירופה, המזרח התיכון ואפריקה שביחד גייסו 35% וצפון אמריקה, בה גויסו 14% בלבד.

למרות, שבורסת הונג קונג אחראית ל-4% בלבד ממספר ההנפקות הראשוניות, שבוצעו בשנה החולפת, גויס בה הסכום הגדול ביותר מבין כל הבורסות בעולם (13% מסך הכספים שגויסו), בעיקר בזכות ההנפקות של החברות הסיניות הגדולות.

נתונים שאספה דיאלוג'יק מגלים כי חברות מסין גייסו באמצעות 240 הנפקות ראשוניות סכום שיא של 62 מיליארד דולר ב-2007. הנתון מהווה עלייה של 16% בהשוואה ל-2006.
חברות רוסיות גייסו במהלך השנה החולפת 18.2 מיליארד דולר, עלייה של 14.5% בהשוואה ל-15.9 מיליארד דולר, שגויסו בשנת 2006.

במקביל, 66 חברות מברזיל גייסו 32 מיליארד דולר, יותר מפי שלוש מהסכום שגויס ב-2006.

על פי ההערכות יוסיפו מדינות ה-bric להוביל את שוק ההנפקות הראשוניות גם בשנה הבאה. גם במקרה של האטה ניכרת בארה"ב צפוי שהמדינות המתפתחות, בראשות הודו וסין יוסיפו למשוך את קטר הצמיחה העולמי.

השתכללות השווקים המקומיים וקצב צמיחה כלכלי מואץ יחזקו עוד יותר את מגמת הגיוסים של חברות המקומיות בשוקי הבית שלהן.