קטאר צוברת מניות של קרדיט סוויס; תשקיע 15 מיליארד ד' בבנקים במערב

נסיכות המפרץ הפרסי, קטאר, צוברת מניות בקרדיט סוויס גרופ, הבנק השני בגודלו בשווייץ, ומתכננת להשקיע 15 מיליארד דולר ברכישת מניות של בנקים אירופיים ואמריקניים במהלך השנה הקרובה, כך אמר ראש ממשלת קטאר בראיון שנערך אתמול (א') בבירת קטאר, דוחא.

"יש לנו קשר עם קרדיט סוויס, ורכשנו חלק מהמניות בשוק, אבל אני לא יכול לנקוב בגודל האחזקה מכיוון שאנו עדיין בעיצומו של התהליך", אמר שייך חאמד בן ג'אסים בן ג'אבר אל-ת'אני, שמכהן גם כמנכ"ל קרן ההשקעות הממשלתית של נסיכות המפרץ הפרסי, קטאר אינווסטמנט אוטוריטי.

קרנות השקעה ממשלתיות של מדינות במפרץ הפרסי רוכשות בקדחתנות אחזקות בבנקים שנפגעו מחשיפה למשבר הסאב-פריים, שמקורו בארה"ב. הקרנות הממשלתיות מחזיקות קופות שעולות על גדותיהן הודות להאמרת מחירי הנפט. לחגיגה שותפות גם קרנות ממשלתיות מאסיה.

"הפסדי הסאב-פריים אינם מוגבלים לבנקים אמריקניים בלבד, ובנקים אירופיים מבקשים לגייס הון", אמר היום (ב') ג'יאס גוקנט, מנהל סיקור מניות בבנק הלאומי של אבו דאבי בראיון טלפוני. "לקרנות ההשקעה במפרץ הפרסי יש עודף כספים להשקעה, והן מחפשות נכסים ששוויים יגדל בטווח הארוך. אם ההשקעות האמורות יתרמו גם לפיתוח השווקים הפיננסיים המקומיים - מה טוב".

הבוקר (ב') נסחרה מניית קרדיט סוויס בשוויץ בעלייה של 1.55 פרנק שווייצרי, 2.8%, ובמחיר של 56.55 פר"ש (51.61 דולר).

ב-12 בפברואר דיווח קרדיט סוויס על צניחה של 72% ברווח ברבעון הרביעי, לאחר שביצע מחיקות בסך 1.3 מיליארד פר"ש בגין אג"ח והלוואות ממונפות. מה-10 באוקטובר איבדה מניית הבנק 31% מערכה. בריידי דוגאן, מנכ"ל קרדיט סוויס, צמצם את ההשקעות עתירות הסיכון עוד לפני שהשפל בשוקי האג"ח אילץ את UBS, הבנק הגדול בשוויץ, לבצע מחיקות בשווי כולל של 14 מיליארד דולר.

בששת החודשים האחרונים ביצעו קרנות השקעה ממשלתיות השקעות בסיטיגרופ, מריל לינץ', מורגן סטנלי ו-UBS. בנקים בוול סטריט גייסו 59 מיליארד דולר, בעיקר ממשקיעים במזרח התיכון ובאסיה.