אר.אר לוויינים נכנסת. סיגמהטל יוצאת

מה היתרון המהותי של אר.אר לוויינים על שני מתחריה האירופאיים, איזה ערוץ טלוויזיה פופולארי היא כבר "גנבה" מפרנס טלקום, מי עומד מאחורי החברה, מה רמת הצמיחה השנתית שמנבאים לה בשוק, למה מתלהבים ממנה באופנהיימר ומי בעצם עומד מאחוריה

עברנו את נקודת האמצע של הרבעון הראשון ולמרות עלייה של כאחוז בכל המדדים בשבוע שעבר אנחנו עדיין בתשואות שליליות של עד שתי ספרות מתחילת השנה. מינוס 12.4%, 8.4%, 8% ו-6.9% הן התשואות למדדי הנאסד"ק, הראסל 2000, ה-S&P500 והדאו ג'ונס בהתאמה מתחילת השנה. השנה, יותר מתמיד, ככל שמתקרבים לסוף הרבעון צריך להיכנס לכוננות אזהרות רווח אצל אותן חברות שלא הנמיכו מספיק את ההנחיות לרבעון בעת פרסום התוצאות לרבעון הרביעי של 2007.

מנגנון התאמת הציפיות מרווחי החברות בתקופה של האטה כלכלית נמשך ובשבוע שעבר ראינו עוד שתי חברות טכנולוגיה בולטות שעברו מהלך כואב של התאמה כזאת עם פרסום התוצאות: NVIDIA (NVDA), מובילת תחום המעבדים הגרפים למחשבים, נחתכה ב-16%, וחברה קטנה בהרבה, אריס (ARRS), שמוכרת ציוד תקשורת לחברות כבלים, נחתכה ביום שישי ב-30%.

מה יראו דו"חות HP?

מחר תהיה למשקיעים הזדמנות נוספת לראות איך חברות אמריקאיות רב לאומיות ענקיות בתחום הטכנולוגיה מתפקדות כאשר בביתן מתפתח מיתון, באירופה האטה, בשאר העולם הצמיחה עדיין חזקה והן נעזרות בדולר חלש. מדובר בהיולט פאקארד (HPQ), אחת מ-30 מניות מדד הדאו ג'ונס, שתפרסם מחר אחרי המסחר את תוצאות הרבעון של ינואר ותספק הנחיות לרבעון הבא ואולי גם לכל השנה שמסתיימת אצלה באוקטובר.

HP, שמוכרת מעל 65% מחוץ לארה"ב, צפויה לדווח על עוד רבעון חזק עם מכירות של 27.5 מיליארד דולר ורווח למניה של 81 סנט. יש שחושבים שהיא תעקוף את המספרים הללו בגלל הדולר הנמוך אבל גם בגלל מחירי רכיבים נמוכים, בעיקר זיכרונות, מהם נהנתה במהלך הרבעון. מצד שני החשש של המשקיעים הוא מההנחיות להמשך השנה ואם בגלל האטה הצפויה הן יונמכו מתחת למה שידוע היום תהיה לכך השפעה גדולה על הרבה מניות טכנולוגיה במסחר ביום רביעי. בראשן אינטל (INTC), משום שבין השאר HP מובילה בתחום המחשבים.

עוד לפני התוצאות ובגלל הירידות החדות שהיו בשוק מתחילת השנה, מניית HP לא נמלטה מצניחה ונכון להבוקר היא בסביבות 16% מתחת לשיא של השנים האחרונות (53 דולר) אליו הגיעה בנובמבר 2007. מחזיקי מניית אינדיגו זוכרים היטב איך מניית HP, שקיבלו אחרי רכישת החברה, צנחה עד תחתית של 11 דולר בסוף 2002 ולהערכתי אין ביניהם רבים שהייתה להם הסבלנות לחכות חמש שנים עד שטיפסה לשיא הנ"ל של 53 דולר.

בבנק ההשקעות UBS חושבים שבמחיר של היום (44 דולר) מניית HP מגלמת כבר את כל התסריטים הכי קשים שיכולים להתפתח כתוצאה מהאטה בתחום המחשבים והדפוס והם ממליצים עליה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 56 דולר. בנוסף הם מציינים שהיא נסחרת במכפיל רווח נמוך מאוד של 11 על תחזיות הרווח שהם מציבים לה לשנת 2009, כמעט 4 דולר למניה.

ב- UBSגם מזכירים לנו שלאחרונה מניית HP הייתה במכפיל נמוך של 11 בשנת 2004 אחרי אזהרת רווח קשה שנאלצה לפרסם המנכ"לית הקודמת, קארלי פיורינה, שלא הצליחה לשלב ביעילות את רכישת קומפאק. כידוע היא נשלחה מיד אחרי האזהרה הביתה ובמקומה מונה המנכ"ל הנוכחי, מארק הרד, שהצליח לסובב צפונה את "נושאת המטוסים" שמוכרת בשנה אחת בהיקף שמתקרב ל-120 מיליארד דולר.

מצומת ראם לאוסטרליה

אני מצרף היום לתיק חברה ישראלית שהונפקה לפני כשנה ורבע בנאסד"ק ושתגוון את האחזקות שיש כאן מעבר למגזרים הידועים של שבבים, ציוד תקשורת או תוכנה. מדובר בחברתRSat (RRST). מדובר בחברת שרותים שממוקמת בדרום הארץ, בעומר ובצומת ראם, שהתמחותה בעיקר בהפצת תכני טלוויזיה ליעדם הסופי, כלומר אל הצופים בבית עבור ערוצי השידור השונים בכל העולם באמצעות תקשורת לוויינים, סיבים אופטיים ורשת האינטרנט.

החברה הוקמה ב-1981 על ידי דויד ריבל שמחזיק היום כ-14% ממניותיה. יותר מאוחר ריבל הכניס שני שותפים אסטרטגים - את קבוצות אינטרגמא, שמחזיקה היום 35% ואת קרדן עם 25%. שתיהן חברות ציבוריות שנסחרות בבורסת ת"א. המודל העסקי שלה נבנה על בסיס הרעיון שלא כדאי כלכלית לרשתות טלוויזיה וחברות כבלים להחזיק בעצמן מערך יקר של הפצת תכנים כיוון שבין השאר צריך לרכוש מראש זמני לוויין יקרים ולבנות מערכות יקרות של שידורים שממוחשבים מראש על פי לו"ז. למשל, לפני כמה עשורים זה מה שבנתה בעצמה רשת CNN, אבל היום הרבה יותר כלכלי להישען על קבלני משנה כמו RRST.

לקוחות RRST הם בעיקר בעלי התכנים שמוכרים את ההפקות שלהם לערוצי הטלוויזיה והכבלים ו-RRST מבצעת עבורם, על פי playlist מוסכם מראש, את השידור לבתים. היא גם מסוגלת לשדר ערוצים זהים למדינות שונות בו זמנית עם תרגום או פרסומות שמותאמות מראש בהתאם למדינת היעד. בגלל שישראל ידועה כמקור עולמי לחדשות היא גם מוכרת שרותי הפקה ושידור לרשתות טלוויזיה שבאות לכאן בהמוניהן בזמני משבר, כמו למשל בזמן מלחמת לבנון האחרונה.

תמיד ידענו שיש לנו כאן יתרון יחסי כ"ארץ חלב ודבש" אבל בעידן התקשורת הלוויינית מסתבר שיש עוד יתרון שאבותינו לא ידעו עליו ושאותו יודעת למנף RRST. מסתבר שמישראל נחוץ רק לוויין אחד על מנת להגיע ליבשות כמו אוסטרליה או אסיה, בעוד שמאירופה, שם ממוקמים שני מתחרים גדולים של RRST, יש לעבור דרך שני לוויינים ליעדים הללו מה שמייקר מאד את השרות.

המתחרות העיקריות של RRST הן שתי מפיצות שקמו באירופה תחת המטרייה של חברות הטלפון הגדולות, פרנס טלקום (FT) בצרפת ובריטיש טלקום (BT) באנגליה. למשל, את ערוץ האופנה הפופולארי FTV, שבסיסו בצרפת, הצליחה RRST ל"גנוב" מפרנס טלקום שהייתה אחראית מאז הקמתו להפצתו, והיום RRST משדרת אותו דרך הלוויין מישראל לאירופה ואסיה. בשנה האחרונה היא גם זכתה במכרז משמעותי שהוציא ערוץ חדשות רוסי חדש שמשדר באנגלית.

אופנהיימר ממליצים בחום

יש לחברה היום צבר הזמנות של 155 מיליון דולר, אחרי שצמח בעוד 18 מיליון ברבעון הרביעי של 2007, עליו דיווחה בסוף ינואר. כמו כן דיווחה RRST על מכירות של 16.3 מיליון דולר ורווח למניה של 21 סנט, שניהם מעל צפי השוק. בנוסף היא חתמה ברבעון על 22 חוזים חדשים, מתוכם 14 עם לקוחות חדשים.

באופנהיימר ממליצים עליה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 26 דולר ומעריכים ש-60 מיליון דולר מתוך הצבר הנ"ל יגיע לביצוע ומכירות בשנה הנוכחית. אם ניקח את הצפי לרווח של 1.11 דולר למניה שנותנים לה באופנהיימר לשנת 2009, הרי במחיר של היום (19 דולר) המניה נסחרת במכפיל אטרקטיבי של 17 לשנה לעומת שיעור צמיחה של 29%. הנתונים הללו הם ללא רכישות שמתכננת RRST, כאשר אחת קטנה בסכום של 4.25 מיליון דולר, בארה"ב, הוכרזה ביום חמישי האחרון, ועוד אחת גדולה יותר, צפויות בקרוב. יש לה היום בקופה מעל 60 מ' ד' במזומן מההנפקה ומהרווחים שצברה.

במקביל להוספת RRST יוצאת היום מהתיק סיגמהטל (SGTL) שנרכשה בתמורה למחיר של 3 דולר במזומן על ידי חברת השבבים הענקית הפרטית פריסקייל. ¿

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק", לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.