צביקה פיק מול אלון לוין: יחוייב לחשוף לביהמ"ש מי אחראי לעיבוד השיר "דיווה"

פיק טוען כי לשיר חוברו עיבודים רבים בארצות שונות ובשפות שונות, וכי אין צורך בהסכמתו של לוין כדי לבצע עיבוד לשיר - כל עוד הלחן לא שונה

המחוזי בת"א חייב את צביקה פיק לחשוף בתצהיר בפני המוסיקאי אלון לוין את כל המסמכים הרלוונטיים לעיבודו של השיר "דיווה" בגירסה של האירוויזיון בשנת 1998 ולצרף לתצהיר את כל המסמכים המתאימים וכל זאת תוך 45 יום.

כזכור, הלחין פיק את השיר "דיווה" שזכה באירוויזיון 1998 בביצועה של הזמרת דנה אינטרנשיונל. לוין טען כי בשנת 1998 הוא התבקש לעבד מוסיקלית את השיר "דיווה" בטרם יוצג לוועדת קדם האירוויזיון והוא עשה כן ואולם בינו לבין פיק התגלעו חילוקי דעות בעבר בנושא הכספי.

בפסק בוררות של אקו"ם נקבע כי ללוין מיזם משותף בשיר "דיווה" קרי עיבודו בגירסה של האירוויזיון 1998 ואולם לוין טוען כי פיק התעלם מפסק הבוררות ועושה בקניינו הרוחני של לוין כבשלו ובין היתר מכר לאחרים את השיר כולל זכויותיו של לוין תוך שהוא גורף לכיסיו את רווחיו של לוין כמעבדו המוסיקלי של השיר.

אשר על כן הגיש לוין לבית המשפט תביעה למתן חשבונות ופיצויים נגד פיק. בהחלטת השופטת ד"ר דרורה פלפל נאמר כי החל משנת 2001 קיבל לוין את תמלוגיו ביצירה ומה קרה לאחר מכן לא ברור.

בתשובה לשאלתה השיב פיק כי לשירו חוברו עיבודים רבים בארצות שונות ובשפות שונות וכי אין צורך בהרשאתו או בהסכמתו של לוין כדי לבצע עיבוד לשיר כל עוד הלחן לא שונה.

השופטת הדגישה כי אין מחלוקת בין הצדדים והדבר גם נפסק בבוררות כי לוין מיזם משותף בשיר ולדבריה שיר נובע מנשמתו של המלחין ואם התיר לאחר לעבד אותו, הוא עירב אותו בנשמתו ובכך היא רואה מערכת יחסים מיוחדת ועל כן התמלא התנאי הראשון לצורך מתן חשבונות.

עוד ציינה השופטת כי לוין עמד בתנאי השני הנדרש לצורך מתן חשבונות והוא חששו שמא ישנן התקשרויות נוספות להוציא את ההתקשרות בין פיק לבין חברת סוני שלדברי לוין פיק מכר את מלוא זכויותיו בשיר לרבות העיבוד של לוין לחברה זו, אשר אינן ידועות ללוין ואשר מכלולן עשוי לזכות אותו בתמלוגים. אשר על כן קבעה השופטת כי על פיק לגלות בתצהיר את כל המסמכים הרלוונטיים לעיבוד של השיר ולצרף לתצהירו את כל המסמכים המתאימים. ת.א. 2671/04.