יום האישה הבינלאומי: 35% מהנשים העובדות בישראל מרוויחות שכר מינימום או פחות

בקרב הנשים הערביות בישראל המצב גרוע יותר: שיעורן של המשתכרות עד שכר מינימום מגיע ל-51.4%, לעומת 34.6% בקרב היהודיות

מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, בראשות ד"ר בני פפרמן, פרסם היום נתונים מאוד לא מעודדים לקראת יום האישה הבינלאומי שיחול בשבוע הבא. על פי הממצאים, 370 אלף נשים, המהוות 35% מהנשים המועסקות במשק, מרוויחות שכר מינימום או פחות. שיעור זה גבוה פי-2.5 מן השיעור בקרב הגברים. רק 23.3% מהנשים משתכרות יותר מן השכר הממוצע במשק, לעומת 42.1% מהגברים.

מרביתן של נשים אלה מועסקות כעובדות קבלן של חברות ניקיון, עובדות הוראה בבתי ספר יסודיים ובגני ילדים, עובדות מטבח ומכבסה. למעלה ממחציתן מועסקות במשרה חלקית חלקן מבחירה אולם חלקן הבלתי מבוטל עובדות כך בשל היצע השוק ואילוצים שונים. 28.3% מנשים אלה עלו לארץ לאחר 1990.

בקרב הנשים הערביות בישראל המצב גרוע יותר: שיעורן של המשתכרות עד שכר מינימום מגיע ל-51.4%, לעומת 34.6% בקרב היהודיות. בארגוני נשים מהמגזר הערבי דוחים את ההנחה הרווחות שנשים ערביות לא מצטרפות לשוק העבודה מבחירה, וטוענים כי המגזר הערבי סובל מהיצע נמוך של מקומות עבודה, אפליה בשוק העבודה וכן עודף של עובדים זרים בענפים בהן רבים מן הנשים הערביות יכולות להשתלב, כמו חקלאות.

"נראה כי מרבית הנשים המשתכרות שכר נמוך לא יזכו למוביליות בהמשך דרכן בעולם העבודה, ויתקבעו במצבן הנוכחי, שכן, במקרים רבים מדובר בנשים בעלות רמת השכלה והכשרה נמוכה", הסבירו היום במשרד התמ"ת. "שינוי מאפייני ההשכלה וההכשרה של נשים אלה כמעט בלתי אפשרי ללא התערבות המדינה, בעקר בשל עול הפרנסה המוטל על כתפיהן", הוסיפו במשרד.