"מי מחפש את יצחק תשובה? אם תקנו/תמכרו מניות על בסיס המלצות בטוקבקים, סביר להניח כי תיפלו"

מידד דבש, אסטרטג מניות במגדל שוקי הון, ומצביא רענן, מנהל קרנות מניתיות במגדל, פרסמו היום בבלוג של בית ההשקעות ניתוח על השמועות בעניין יציבות קבוצת דלק * "למי יש עניין לפגוע במנייה? לקרנות גידור, שחקני אופציות וסוגרי חשבונות אישיים"

מידד דבש, אסטרטג מניות במגדל שוקי הון, ומצביא רענן, מנהל קרנות מניתיות במגדל, פרסמו היום (ב') בבלוג של בית ההשקעות ניתוח מעניין על השמועות בעניין יציבות קבוצת דלק. להלן הטקסט במלואו.

מניה על סף ריסוק

המיליארדר יצחק תשובה נחשב איש עסקים יציב, בעל גב כלכלי איתן וכזה שזוכה לקווי אשראי נדיבים מצד המערכת הבנקאית.

כל העובדות האלו לא עזרו לו כאשר חרושת שמועות שפרצה באחרונה על מידת יציבותה של חברת האחזקות של תשובה דלק קבוצה - איימה לרסק את מנייתה. השוק עצבני מאוד בימים אלה, ושמועות מהסוג הזה משפיעות במהירות גם על חברות יציבות כאלה.

מאיפה הגיעו השמועות?

זו תמיד שאלה מעניינת. מיהו הגפרור המסתורי שמצית את הגפרור הקטן שהפך למדורה גדולה. פעמים רבות העסק מתחיל לבעור לאחר שעובדים בחדרי העסקאות אשר מטבע הדברים מדברים הרבה מאוד עם פעילים בשוק מתחילים לשמוע חריקות מהפעילים כאשר עולה שמה של החברה.

כאשר מדובר במקרים שבהם השמועות מבוססות הן מגיעות בדרך כלל מהמערכת הפיננסית והבנקאית שמלווה כספים לחברות האלה. ועדות אשראי של הבנקים מעמידות אשראי לפירעון וכך העסק מתחיל להתגלגל.

אלא שכטיבן של שמועות, לא פעם מי שעומד מאחוריהן אלה גורמים אינטרסנטיים מובהקים שיש להם עניין לפגוע במניה מסיבות כאלו ואחרות.

למי יש עניין לפגוע?

בלי להיכנס למקרה הספציפי של מניית דלק, להלן כמה אפשרויות שבגללן מניה עשויה לסבול מחרושת שמועות:

קרנות גידור שפעילות בישראל: מנהליהן פותחים פוזיציות שורט ובנקודת זמן מסוימת עליהם לסגור אותה במהירות. במצב כזה הם עלולים להפיץ שמועה כדי שמחזיקי הסחורה יזרקו אותה והם מצידם ימהרו לקנות אותה בזול.

שחקני אופציות: במניות המעוף תמיד ישנם ספקולנטים קיצוניים שיש להם עניין בהפצת שמועה, וכך גם שחקני נוסטרו שמנהלים תיק עצמאי גדול ויש להם פוזיציות לכאן ולכאן.

חשבונות אישיים: אינטריגות ותככים שנובעים מסכסוכים בין בעלי השליטה בחברה אנשים שנפגעו מהם.

פמס ובוימלגרין כבר חטפו

הנה לנו שני מקרים מהתקופה האחרונה:

מניית פמס כמעט התפרקה באחרונה לאחר שנפוצה שמועה שלפיה הלקוח הגדול ביותר שלה עומד להפסיק את פעילותו עם פמס. אגב, המניה החלה לצלול עוד לפני שהחברה הספיקה כלל להגיב...

מניית אזורים החלה לצנוח בתקופה שבה מניות הנדל"ן דווקא המריאו. הסיבה: שמועות שנפוצו ולפיהן בעליה, איש העסקים ישעיהו בוימלגרין מצוי בקשיי תזרים חמורים. בוימלגרין אומנם ממונף מאוד, אבל מכאן ועד לומר שהוא על סף פשיטת רגל יש מרחק מסוים. במקרה הזה, אפילו רשות ניירות ערך מצאה לנכון לפתוח בחקירה כדי לאתר מי הם הגורמים בעלי העניין שביקשו לפגוע במניה.

איך מתמודדים עם שמועות?

בבתי השקעות רציניים לא פועלים לפי שמועות ולא מבצעים פעולות על סמך שמועות חזקות ככל שיהיו. יחד עם זאת, כל שמועה ראויה לבדיקה יסודית בכל האפיקים האפשריים. לרשותנו עומדים כמה אמצעים לבדיקת שמועה:

טלפון למנהלי החברה: אנליסטים שמטפלים בניתוחי הביצועים של החברה המדוברת מרימים טלפון לחברה ולמנהלי הכספים שלה כדי להרגיש האם הם משדרים פאניקה או ההיפך: עודף ביטחון עצמי.

שיחות עם פעילים בשוק: האנליסטים מנסים לאמת את המידע או להפריכו באמצעות שיחות עם פעילים בשוק ההון שחיים את השוק והמידע שיש בידיהם עשוי להיות קריטי להבנת המצב.

קשרי משקיעים: הצלבת המידע באמצעות שיחה עם משרד קשרי משקיעים של החברה.

חזרה לדו"חות: אף פעם לא מאוחר לחזור לדו"חות הכספיים של החברה כדי לוודא שלא טמונים בין הדפים שלהם תמרורי אזהרה שפוספסו.

דלק כאבן בוחן לבגרות של השוק

אם לוקחים את המקרה של דלק כאבן בוחן למה שקורה למניה יציבה, כאשר גל שמועות רודף אותה, מתברר שהשד לא כל כך נורא, והשוק בסך הכול הפגין גישה בריאה ובוגרת.

קבוצת דלק אומנם רשמה את הירידה החדה ביותר במדד המעוף מתחילת השנה (כ-25%) והיא בעלת התשואה הנמוכה ביותר, אבל עדיין עובדה זו מתיישרת עם המגמה שראינו בחברות אחזקה נוספות שרשמו ירידות משמעותיות ובהן אי די בי פיתוח של דנקנר שנחתכה ב-25%.

צריך לזכור עוד כמה עובדות שהשפיעו על מניית החברה ללא קשר לשמועות: דלק נהנתה בשנים האחרונות מתשואות חדות מאוד, דלק היא חברת אחזקות ועל כן היא מושפעת מאוד ממצב החברות הבנות שלה - דלק נדלן ודלק USA אשר ירדו באופן ריאלי.

דלק USA למשל ירדה כיוון שמרווחי הזיקוק ירדו והרווחיות נפגעה. השווי העיקרי של קבוצת דלק נגזר מהחברה הבת הזו ולא מדלק נדל"ן ומדלק רכב. בנוסף, דלק נדל"ן ירדה מאוד בערכה בין השאר בגלל השפעות משבר הסאבפריים.

מסקנה: שמועות הן לא כלי עבודה

משקיעים וגופי השקעה רציניים לא מבצעים פעולות על סמך הודעות אנונימיות שרצות בטוקבקים ובפורומים ברשת. אם תקנו/תמכרו מניות על סמך המלצות בטוקבקים, סביר להניח שתיפלו.