הכנסת החליטה: מבקר המדינה יבדוק את "הקומבינה של סל התרופות"

הדיון בכנסת התקיים עקב טענות על פער מהותי בין מחירי התרופות בסל הבריאות לבין המחיר הריאלי בו קופות-החולים רוכשות את התרופות

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, החליטה היום (ג') פה אחד על הקמת ועדה מיוחדת מטעם מבקר המדינה, שתבדוק את הליך קביעת מחירי התרופות במסגרת דיוני ועדת הסל.

הדיון בכנסת התקיים בעקבות טענות שעלו לאחרונה, לפיהן ישנו פער מהותי בין מחירי התרופות שנקבעים בסל הבריאות, לבין המחיר הריאלי בו רוכשות את התרופות קופות החולים.

על פי ההליך הקיים כיום, מחירי התרופות האתיות (רוב בסל) נקבעים לפי 10% פחות מהמחיר לרוקח, שהוא נמוך במילא ב-17% מן המחיר לצרכן. מחירי תרופות גנריות, שמהוות מיעוט בסל, נקבעים לפי 50% מהמחיר לרוקח. ואולם, קופות החולים, באמצעות כוח הקנייה שלהן, רוכשות את התרופות במחירים נמוכים יותר מזה שמוצג לוועדת הסל. אנשי הוועדה אמנם מודעים לכך ומצליחים לעתים לגרום לחברות התרופות להציג מחירים נמוכים מכפי שהציגו תחילה, אולם עד כה לא ניתן היה לדעת האם המחיר הסופי שנקבע זהה למחיר הרכישה של הקופות. זאת, משום שהקופות התנגדו באופן עיקש לחשיפת המחירים האמיתיים באופן פרטני, בטענה כי מדובר בסוד מסחרי.

הקופות, יש לציין, אינן חברות פרטיות, אלא גופים ציבוריים שאמורים לפעול ללא מטרות רווח. החשש הוא שהרווחים של הקופות כתוצאה מן הפער בין התקצוב שקיבלו עבור התרופות לבין מחירן הריאלי, מופנים לשימושים אחרים. יצוין כי הבעייתיות המתוארת פורסמה ב"גלובס" על-ידי העיתונאית סטלה קורין-ליבר, תחת הכותרת "לחקור את ועדת הסל". בנוסף, העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז, מן התוכנית "המשמר האזרחי" ב"רדיו 99", הציגו הקלטה של בכיר באחת מקופות החולים, שהודה בכך. "זה מריח קומבינות ותרבות שקר", האשים היום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת זבולון אורלב. לדבריו, "הקומבינה" ידועה היטב לכל הגורמים המעורבים, בהם משרדי הבריאות והאוצר, קופות החולים וחברות התרופות.

יצוין כי כבר לפני שנה מונה צוות של אנשי משרד האוצר ומשרד הבריאות, במטרה לבדוק את פערי התמחור בין השנים 1997-2006. בראש הצוות עומד עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות, שטען היום בדיון כי צוותו יציג מסקנות בסוף השנה. ליפשיץ הציג גם גרפים שהצביעו על כך שהיו שנים בהן קופות החולים תוקצבו בחוסר מבחינת כמות החולים המוערכת. ליפשיץ גם הפריך את הטענה שלפיה חברות התרופות "מנפחות" את המחירים בכוונה. לדבריו, הן יודעות היטב כי אם הן ינפחו מחיר של תרופה מסוימת, תרופה אחרת של אותה חברה לא תיכנס לסל בשל מגבלת התקציב. ל"גלובס" נודע כי ליפשיץ אף קיבל לפני מספר חודשים את הסכמתם של 4 מנכ"לי קופות החולים, לכך שימסרו את פירוט המחירים הריאליים בהם רכשו תרופות - זאת לאחר שהתברר כי הטענה ל"סוד מסחרי" אינה מחזיקה מבחינה משפטית בכל הנוגע לגופים ציבוריים. יחד עם זאת, גורמים בקופות החולים רמזו כי הדבר לא יעודד אותם להתייעל, שכן הן יבקשו להציג מעתה חשבוניות על כל רכישה, מבלי להתאמץ בניסיון להשיג הנחות מחברות התרופות.

למרות זאת, חברי ועדת הביקורת טענו כי הם התרשמו שהצוות של ליפשיץ לא הצליח להתקדם עד כה בעבודתו, ודחו הצעה לחכות למסקנות הצוות של ליפשיץ. בכיר במערכת הבריאות האשים היום את הוועדה בפופוליזם, וטען כי "הוועדה החדשה לא תגלה דבר שלא ידוע כבר היום".