בצל שריפת החזיות

מריל לינץ' ערך מחקר ומצא 3 סיבות לתת לאישה לנהל את תיק ההשקעות

יום האישה הבינלאומי מהווה הזדמנות מצוינת לבחון את הסיבות לשובניזים הגברי בעולם ההשקעות. שוויון ההזדמנויות בין המינים טרם הגיע לעולם ההשקעות. נשים מהוות רק שיעור זעום מקרב מנהלי ההשקעות. למרות שמחקרים מראים, שכל מה שמנהלי ההשקעות הגבריים יכולים, גם נשים יכולות, ואפילו הרבה יותר טוב. מחקרים מראים, שמאחורי כל תיק השקעות מצליח, מסתתרת אישה.

כמו ביתר מקצועות הניהול, גם מקצוע ניהול ההשקעות נשלט ע"י גברים. על כל ארבעה מנהלי השקעות גברים בישראל, יש אישה אחת, כשגם בתחום זה, הנשים מרוויחות הרבה פחות. מה הסיבות לאפליה? מדוע אין מנהלות השקעות בכירות בחברות ההשקעה הגדולות בישראל ? האם בתי ההשקעות הפכו לארגונים היררכיים, כוחניים וגבריים?

מחקר שערכה חברת ההשקעות "מריל לינץ" הוכיח, שנשים משקיעות טוב יותר, שוגות פחות וכך גם משיגות תשואות גבוהות יותר מגברים. כסף הוא נושא אמוציונאלי מאוד, והיחסים השונה של גברים ונשים לכסף מושפע מהמבנה הפסיכולוגי השונה של שני המינים. לנשים יש תכונות פסיכולוגיות ההופכות אותן למשקיעות טובות יותר: הן סבלניות יותר, שקולות יותר, מעמיקות וזהירות. תשאלו את גליה מאור.

מחקרים הראו שנשים נוטות פחות מגברים "להתקשר" להשקעות, והן ממהרות לממש הפסדים. גברים לעומת זאת נוטים "לנוח על עלי הדפנה" ולדחות מכירה של השקעות רווחיות. נשים הן בעלות ראיה לטווח ארוך והן "דוגרות" על ההשקעות עד שהן מניבות. דווקא הגברים נכנסים לפאניקה מהר יותר ומוכרים מייד כשמתחילות הירידות. גברים מבצעים יותר פעולות בתיק ניירות הערך ופעולותיהם יותר מסוכנות ומפסידות.

נשים שקולות יותר ונוטות להקטין סיכונים ע"י פיזור ההשקעות, בעוד שהגברים נוטים להקצות יותר מידי כספים להשקעה ספציפית אחת. גברים מתלהבים בקלות, מתפתים לאשליות ומעדיפים השקעות "זוהרות", ממונפות, טרנדיות ו"חמות" על פני השקעות "משעממות" ו"אפורות", למרות שהאחרונות בדרך כלל מניבות יותר.
מחקרים מראים שנשים גם נוהגות טוב יותר מגברים ומעורבות פחות בתאונות. והנה מסתבר שהן עוקפות את הגברים בסיבוב גם בתחום ההשקעות. נו בטח, לנשים אין צורך לעקוף, לאגף מימין ולדפוק את מי שהשיג אותן ברמזור.

לכן, ולקראת יום האישה הבינלאומי ה"טיפ" הטוב ביותר שניתן לתת בניהול השקעות הוא פשוט להעביר את עבודות הבית לזכרים ואת ניהול הכסף לנקבות.
--הכותב הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"