פורטפוליו / אורנה ברי

גיל: 58 תפקיד: שותפה עצמאית בקרן ג'מיני ויו"ר איגוד קרנות הון סיכון

אני: מאמינה ביושרה אינטלקטואלית ומקצועית, בהגינות דמוקרטית וגם בציונות. יש לי צורך בקשר רגשי עם האנשים שקרובים אליי ברמת הפרטים.

ילדות: נולדתי בירושלים, ומגיל רבע לשלוש גדלתי ב"צהלה", שהייתה אז שיכון של אנשי קבע. יש לי אבא די בסדר ואימא מושלמת, אחות במקצועה. הם גידלו אותנו בבית ערכי, עם המון ידע ויחס רציני לחשיבה יסודית. הם העבירו לי את חשיבות התרומה למדינה, ואת חשיבות היושרה והחשיבה המתודית. עד היום אין לנו כמעט שיחות בטלות.

יואש צידון 1: אבא שלי. עבר כמה מעגלי חיים בלתי תלויים, אחד מהם כחבר כנסת.

יואש צידון 2: חלוקת התפקידים במפלגה שלו הייתה ברורה, הוא היה איש המעשה והחזון, ורפול - הפוליטיקאי. כשרפול הכניס בתרגיל מסריח את גונן שגב למקום השני, הוא עזב.

הישגיות: בסך-הכול רציתי לעשות משהו מעניין, שייתן לי עצמאות כלכלית. כל השאר, לימודי המדעים והשימוש ביכולות בתחום התעשייתי והעסקי, נבעו זה מתוך זה.

גירושין: פעמיים. פעם ראשונה ב-1975, והשנייה ב-1996.

מחיר: הגירושין הם חלק ממחיר. מי שלא רוצה שיגידו לו מה לעשות, משלם אותו. עם הילדים הנהדרים שלי היחסים טובים. כשהיו קטנים הייתי באוניברסיטה וחזרתי הביתה בארבע. הקטנה אכלה אותה, כי נולדה בדיוק כשנכנסתי לעסקים. אבל לא הייתה לי ברירה אחרת: בגלל יחסיי הקלוקלים עם בני זוגי הייתי המפרנסת היחידה.

ילדים: עמית, שעובד בקומברס, היה מסביר לי בגיל 7 את הבורסה האמריקאית; יעל, עורכת לשון של פטנטים ומטפלת הוליסטית; ואביטל, תלמידת י"ב, צלמת חובבת שתהיה השנה בת 18. אני מתה עליה.

מעמד נשים: כשהגעתי לפיברוניקס, היו פערי שכר בין נשים לגברים והייתי מזועזעת מזה. חשוב לי השוויון. על אף גליה מאור ודורית ביניש, המצב רחוק מלהיות מספק.

המדענית הראשית: אני זוכרת שכשכיהנתי בתפקיד, שר אחד לקח עליי חסות. אחרי שסיימנו דיון, הוא העיף את היועצים מהחדר, שאל למה אני לא צובעת שיער ולא מתאפרת, ואמר שזה מעביר מסר שלילי. אמרתי מה שאמרתי ויצאתי מהחדר. אחר כך היו לי היתקלויות עם אנשים שניסו להפחיד אותי. אז ניסו. הם שלחו רשויות משפטיות לחקור ונדחו. היום האוצר מחזיק את המדען הראשי בגרון, והתוצאה הסופית היא שהוא לא מביא מספיק תועלת.

פמיניזם: אני אזרח דמוקרטי חסר סבלנות לאנשים שנשארו שבויים בתפיסות מיושנות, ולא רק לגבי נשים.

פוליטיקה: לא בשבילי. נוצרו בה תבניות שאני לא מסוגלת לסבול. 80% מהמינויים הפוליטיים אינם נובעים משיקולים של טובת הציבור. גם לאבא היה קשה עם זה.

ועדת ברודט: הייתי חברה בה ולא ניסיתי להטיף מוסר, אלא הסתכלתי בעין פקוחה על יעדים מול תקציב ועל חוסר המתאם ביניהם, והמלצתי על תוספת של 20% למו"פ.

קלינטק: אין מנוס אלא להתחיל לפתח את התחום.

בריחת מוחות: בני 30 עד 45 באקדמיה עוזבים את הארץ בגלל הזנחה של חשיבות המחקר. דווקא בתעשייה אנשים חוזרים לישראל.

ניגוד אינטרסים: בין היותי יו"ר האיגוד ושותפה בג'מיני? יש, ואני לא מסתירה, אלא שמה אותם על השולחן. עובדת איתי המנכ"לית, שהיא אשת שיווק מעולה, וכשיש בעיה בג'מיני אני מפנה אליה.

אוורגרין: קרן שמחדשת בצורה יפה.

אלי ברקת: יוצא לנו לעבוד קרוב. אחד האנשים המוכשרים והקונטרוברסליים, במובן של חשיבה מקורית.

יוסי ורדי: ענק.

עייפות: עוד לא. צריך שמחת חיים יותר מכוח.

חופשות: בטח. אני ואביטל אוהבות לטייל בארץ ובחו"ל. היינו בגלאפגוס, בפינלנד, באירופה ובארצות הברית.

ספורט: לא. התחלתי לפני שלושה שבועות לעשות יוגה.

תפיסת עתיד: רוצה להמשיך בעסקים, להיות קשורה לחברות גלובליות, ולהגביר את המעורבות שלהן בישראל.