עקב עיצומי עובדי הבורסה - שלב הנעילה יחל עד 14:15; הנהלת הבורסה: "הציבור נפגע כתוצאה מצעדים לא אחראיים של הוועד"

(עדכון) - יו"ר ועד העובדים, יצחק לרנר: "ההנהלה לא היתה חייבת להודיע על הפסקת המסחר - העובדים שלנו אחראיים והם השאירו הוראות הפעלה" * מנכ"ל פסגות ניהול השקעות: " אם זה יחריף, זה לא יוסיף לניקוד שלנו - המשקיעים הזרים מחפשים בעיקר מקומות אליהם ניתן להיכנס ולצאת"

הבורסה פירסמה בשעות הצהריים הודעה כי עקב עיצומי עובדי הבורסה לא ניתן יהיה לקיים מסחר על פי לוח הזמנים הרגיל.

שלב טרום הנעילה יחל באקראי בין 14:01-14:02. מסחר הנעילה יחל בין 14:10-14:15. המסחר בנגזרים יסתיים בשעה 14:15.

המהלך מהווה צעד מניעה מפני בעיות בשלבי המסחר האחרונים. על פניו מהווה מהלך זה החרפה בסכסוך העבודה בבורסה הנמשך מזה מספר שבועות.

בעבר כאשר היה סכסוך העבודה בין עובדי בנק ישראל למדינה, היה חשש כי לא יבוצעו פעולות סליקה הקשורות בבורסה.

החשש הגדול הוא מפני השפעה שלילית על משקיעים זרים, אך עקב העובדה שמדובר ביום א', בו הזרים אינם פעילים במידה רבה, נראה כי הסכסוך, נכון לעכשיו, נשאר "על אש קטנה".

הנהלת הבורסה הוציאה לאחר מכן תגובה חמורה על הצעד בו נאלצה לנקוט: "בעקבות העיצומים הננקטים ע"י עובדי הבורסה, ההנהלה מודיעה כי היא נאלצת לקצר את יום המסחר עד לשעה 14:15. ההנהלה מצרה על צעדי העובדים הנעשים על אף המו"מ המואץ המתקיים בין ההנהלה לועד עובדי הבורסה. צר לנו כי ציבור המשקיעים ייפגע כתוצאה מצעדים לא אחראיים אלו, אשר אינם עולים בקנה אחד עם הצהרות העובדים על אחריות לציבור ולמשק הישראלי. ההנהלה מחויבת לפתרונו המהיר של המשבר וקוראת לעובדים להפגין אחריות ורצון כן לפיתרון הסכסוך".

לטענת יו"ר ועד העובדים, יצחק לרנר, "ההנהלה לא הייתה חייבת להודיע על הפסקת המסחר. העובדים שלנו אחראיים והם השאירו הוראות הפעלה".

לדבריו, מי שאמור היה להשתמש בהוראות כדי לשמור על מסחר תקין בהיעדר התורנים, הוא סמנכ"ל המחשוב של הבורסה. "אולי היה להם (להנהלה) קשה מדי, אבל עכשיו לפחות הם יודעים כמה קשה העבודה שלנו", הוסיף לרנר.

גורמים המקורבים להנהלה מחו על ההסבר של לרנר בדבר "הוראות הפעלה", והגדירו אותו "לא רציני". הם הסבירו כי סיום המסחר בשעה 14:15 מחויב המציאות, משום שהעובדים צריכים לבצע מספר פעולות אחרי נעילת המסחר, וכאמור בשעה 16:00 כבר אין תורנים.

כפי שפורסם ב"גלובס", עובדי הבורסה המועסקים באמצעות הסכם קיבוצי, דורשים תוספת שכר של 13.8% לפחות עד 2009, ואילו בהנהלה מוכנים לתוספת של 4.6% לשנת 2007 ועוד 2.4% עד שנת 2009.

עוד דורשים העובדים לקלוט כ-80 עובדים המועסקים טכנית בשיטת אאוטסורסינג, ואילו ההנהלה מוכנה לקלוט רק את חלקם. גורמים בהנהלת הבורסה התפלאו על החרפת הצעדים של העובדים בסוף השבוע, משום שנראה היה כי הושגה דווקא התקדמות במו"מ על נושא מיקור החוץ.

ככל הנראה, מספר עובדים ייקלטו כעובדי בורסה, כאשר עובדים נוספים יקלטו בהדרגה בתוך מספר שנים על פי מכסות מוסכמות.

יו"ר הוועד, יצחר לרנר, הודה בשיחה עם "גלובס" כי עובדי הבורסה הם שהסכימו בעבר לקלוט עובדים במיקור חוץ. לדבריו, היה זה בשנת 2003 כאשר הוחלט על מעבר למסחר ממוחשב. לרנר טוען כי הסכמתם של העובדים ניתנה אז מתוך הבנת המציאות ולא בשל תמריץ כספי שקיבלו, אולם כעת יש להסדיר לדבריו באופן קבוע את סוגיית מיקור החוץ. החשש של לרנר ושל ההסתדרות שמגבה אותו, הוא שהעובדים במיקור חוץ והמועסקים בחוזים אישיים יהפכו לרוב בבורסה, שיסכן את העבודה המאורגנת במקום. בבורסה מועסקים כיום כ-250 עובדים, מתוכם 150 המועסקים במסגרת הסכם קיבוצי וכ-100 המועסקים במיקור או באמצעות חוזים אישיים.

שי ירון, מנכ"ל פסגות ניהול השקעות, הגיב על ההחלטה בשני מישורים. ברמה הראשונית, קיצור יום המסחר אינו מטריד אותו יתר על המידה. "ממילא אורך יום המסחר בבורסה המקומית ארוך ביחס לבורסות אחרות בעולם".

ירון הוסיף כי המהלך היה צפוי והוא מתרחש, בינתיים, ביום ראשון, בו לא לוקחים המשקיעים הזרים חלק מהותי. אך באשר לאופן ההסתכלות של המשקיעים הזרים על המצב בהתנהלות הבורסה במקומית נשמע ירון פחות שקט. "יש משמעות לאיך שניתפס ויכולה להיות לזה משמעות לא נעימה - אם זה יחריף, זה לא יוסיף לניקוד שלנו - המשקיעים הזרים מחפשים בעיקר מקומות אליהם ניתן להיכנס ולצאת".

"במידה שהעיצומים לא יסתיימו במהרה, עלולה להיווצר פגיעה". ירון הוסיף כי בינתיים לא הורגש שינוי במדיניות ההשקעות בבורסה המקומית אולם גורמים עימם הוא עובד ביקשו לקבל עידכונים בכל התפתחויות בנושא.