הסיבוב הפיננסי של בארינבוים בפולגת: משך 34 מיליון דולר דיבדנדים בחברה האם - ובחודש הבא 300 עובדים בחברה הבת יישארו ללא פרנסה

(עדכון) - מכה נוספת לענף הטקסטיל: מפעל פולגת בקרית-גת המעסיק כ-300 עובדים ייסגר בחודש הבא - וכל עובדיו יפוטרו * לפני כחודש נסגר גם מפעל פולגת ג'ינס * יו"ר ההסתדרות עופר עיני: "צר לי כי התחזיות שלנו שצפו פגיעה בעובדים בפריפריה בגלל ההידרדרות בשער הדולר, מתחילות להתממש"

מפעל פולגת טקסטיל בקריית-גת, המעסיק כ-300 עובדים, ייסגר באמצע חודש אפריל השנה בהליך של פירוק, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". הבקשה לפירוק הוגשה לבית-המשפט בהסכמת ועד העובדים וההסתדרות.

על-פי ההסכם הקיבוצי שנחתם לפני כשנה בין ההסתדרות להנהלת המפעל, שנועד להבטיח את עתיד העובדים במקרה של סגירת המפעל, יזכו העובדים לפיצויים מוגדלים עד 175% לפי מפתח של ותק.

מפעל פולגת נמצא בבעלות החברה האם, פולגת בע"מ, שנשלטת על-ידי קרן פימי (50%), חברת בי.ג'י.איי , לשעבר בגיר, חברה ציבורית הנמצאת בשליטת צביקה בארינבוים, ו-5% בבעלות עופר גלבוע.

בארינבוים רכש את פולגת בע"מ, החברה האם, בסוף שנת 2004 מידי קבוצת אי.די.בי, לפי שווי חברה של כ-48 מיליון דולר, יחד עם מנכ"ל החברה, עופר גלבוע, תמורת כ-34 מיליון דולר. בהמשך משך בארינבוים דיבידנדים בסך 34 מיליון דולר מהחברה על אף התנגדות עובדיה, מלוא השקעתו הראשונית, תוך שהוא מרוקן כמעט לחלוטין את קופתה ומותיר אותה כמעט עם הון עצמי מינימלי.

את הסיבוב הפיננסי על החברה השלים בתחילת 2005, כשהנפיק את החברה-הבת בגיר בבורסה, ונותר יחד עם שותפו גלבוע מורווח כ-25 מיליון דולר על המהלך האגרסיבי שביצע תוך 4 חודשים בלבד. אבל ככל שנקפו השנים הורע מצב עסקי הטקסטיל של בארינבוים, בין היתר בשל מגמות גלובליות בתחום זה, ולבסוף הוא מכר מחצית מהפעילות לקרן פימי, ולמעשה מסר את המושכות בחברה.

כפי שפורסם ב"גלובס", למפעל פולגת טקסטיל, החברה הבת של פולגת בע"מ, יש צבר הזמנות רק עד מחצית אפריל, ולכן החברה "התגלגלה" בתקווה לקבל הזמנות נוספות בהמשך. המפעל מייצר בדי צמר משלב הטווייה ועד למוצר הסופי. בקיץ 2007 פוטרו כ-150 עובדים, במטרה לצמצם בעלויות כוח-אדם, וכעת מועסקים בו 300 עובדים.

זוהי הסגירה השנייה של מפעל טקסטיל השנה. לפני כחודש נסגר מפעל פולגת ג'ינס שנמצא בבעלות אייזיק דבאח ושוכן באותו מתחם. זוהי מכה קשה לעיר קריית-גת שאיבדה תוך כחודש וחצי יותר מ-400 מקומות עבודה.

יוסי דנציגר, מנכ"ל פולגת טקסטיל, אמר היום: "שער הדולר, התחרות מהמזרח, מחירי הצמר והאנרגיה, לא מאפשרים את המשך הייצור של בדי צמר בישראל. זה אמנם יום עצוב, אך לאחר בחינה מקיפה של מצב השוק הגענו למסקנה כי אין מנוס מסגירת המפעל".

בהנהלה הוסיפו, כי את החברה פקד משבר נוסף לאחרונה, לאחר שהחברות CK, ו"גאפ" הפסיקו להזמין ממנה, ועברו להזמנות מהמזרח הרחוק. לדבריה, העובדים יקבלו סיוע במציאת מקום עבודה חדש.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, האשים היום את הממשלה בסגירת המפעל, על רקע אי-מעורבותה בירידת שער הדולר. "צר לי כי התחזיות שלנו, שצפו פגיעה בעובדים באזורי פריפריה בגלל ההידרדרות בשער הדולר, מתחילות להתממש. אני קורא לממשלה להתעשת ולהתחיל לסייע למפעלים, בייחוד בפריפריה, כדי למנוע הישנות של מקרים דומים. אני מאוד מקווה שזה המפעל הראשון והאחרון שההידרדרות בדולר מאיצה את תהליך סגירתו".

רשת חנויות האופנה פולגת פרסמה היום הודעת הבהרה: "חברת פולגת טקטסיל הינה מפעל לייצור בדים, ואינה קשורה בשום צורה ואופן לרשת חנויות האופנה פולגת".