תביעה ראשונה מסוגה: חקלאים טוענים לבעלות על אדמת מינהל

51 חקלאים מכפר ורבורג גורסים כי 1,900 דונם שרכשו לפני קום המדינה לא נרשמו על שמם

51 חקלאים מכפר ורבורג הגישו תביעה ראשונה מסוגה, בה הם מבקשים סעד הצהרתי הקובע כי קרקעות מינהל שהם מעבדים הינן בבעלותם הפרטית, ולא בבעלות מינהל מקרקעי ישראל.

החקלאים מבקשים לרשום עצמם בלשכת רישום מקרקעין (הטאבו) כבעלי הקרקע באופן אישי. המדובר בכ-1,900 דונם חקלאיים, ליד קרית מלאכי. 93% מקרקעות מדינת ישראל הן בבעלות המדינה, ורק 7% הן קרקעות פרטיות.

התביעה הוגשה ע"י משרד עו"ד רם כספי ושות', לבית המשפט המחוזי בפ"ת. הנתבעות הן קק"ל, רשות הפיתוח, מינהל מקרקעי ישראל, משרד האוצר ואח'.

התובעים טוענים, כי רכשו את קרקעותיהם ב-1939 מחברת אמיקא, אשר רכשה קודם לכן את הקרקעות מערבים ומקק"ל אנגליה. נטען, כי אמיקא לא רשמה את הקרקעות על שם החקלאים הרוכשים, ומשכך הוכרזו לאחר קום המדינה אותן קרקעות שנרכשו מערבים כ"נכסי נפקדים" - חלקן הופקעו, והיתר עברו לניהול מינהל מקרקעי ישראל עם הקמתו. יתרת הקרקעות, שנרכשו מקק"ל אנגליה, נותרו רשומות על שמה עד היום.

לטענת התובעים, דרישתם מהנתבעים לתקן את המעוות התעכבה זמן רב, ומכאן בקשתם מביהמ"ש להצהיר כי הם הבעלים החוקיים של הקרקע.

יצוין, כי לחקלאי כפר ורבורג לא היה מעולם חוזה עם קק"ל, קק"ל לא היתה מעורבת בהקמת המושב וקרקעות המושב לא "נתרמו" ע"י המתיישבים לקק"ל, כפי שקרה במושבים רבים בשנות ה-30 וה-40. כמו כן חברי הכפר מעולם לא חתמו או התבקשו לחתום על כתב ויתור או שטר העברת אדמותיהם הפרטיות לקק"ל או למינהל, לפי החלטת מועצת מקרקעי ישראל 108.

במידה ותתקבל התביעה, עשוי להיפתח פתח לתביעות נוספות מצד חקלאים שרכשו אדמות לפני קום המדינה, אך אינם רשומים כבעליהן. עד כה הוגשו בהקשר זה תביעות בדרישה רק לחדש את חוזה החכירה - אך לא להעברת בעלות. תביעת המשך אפשרית היא להכרה בהשבחות כחלק ממחיר הקרקע לצרכי מס בעת מכירה. (ת.א 9106/02/08).