שעתם היפה של הירוקים

על מניות ומגזרים שמחיר הנפט הנוסק מושך איתו אל על

כשמחיר הזהב השחור נוסק אל מעל 105 דולר לחבית, זו שעתם היפה של המשקיעים בחברות ובמיזמים הקשורים באנרגיה ירוקה. קחו למשל את "עסקי האוויר" של דנקנר ומימן.

ה טרנד הירוק הגיע לתעשיית קרנות הנאמנות בישראל לפני כשלוש שנים. כיום מרוב עצים לא רואים את היער, וישנן כבר למעלה מעשר קרנות נאמנות "ירוקות". המשקיעים בהן מצפים, שעליית המודעות לנושאי איכות הסביבה והתחממות "הכדור" יחד עם הזינוק במחיר הנפט - יזרימו הרבה דולרים ירוקים לחברות המייצרות אנרגיה ירוקה.

מול מחירי הנפט המאמירים נוצרה בועה במחירי הסחורות החקלאיות (תירס, סויה, סוכר וחיטה), המשמשים גם לייצור אנרגיה חלופית. באופן מוזר, ככל שהכלכלה הולכת ומאיטה, מחיר הסחורות רק ועולים, מאז פרוץ משבר ה"סאב-פריים". הסיבה העיקרית לכך היא פעילות ספקולטיבית ורכישת סחורות כגידור נגד הדולר המתרסק.

העלייה במחירי הסחורות יחד עם המיתון המכה בארה"ב המוליך להאטה בכלכלת העולם פגעו גם בקרנות הירוקות, שספגו מתחילת השנה הפסדים כבדים. מניות החברות הקשורות באנרגיה ירוקה העפילו לגבהים ולמכפילים מפחידים בשנים האחרונות, ולכן גם המימוש בהן היה חד במיוחד. הקרנות הירוקות ה"ישראליות", המשקיעות בעיקר בחברות מחו"ל, נפגעו קשות גם מהתחזקות השקל.

אלא שמנגד, מחיר הנפט המאמיר על רקע מתיחויות גיאופוליטיות, איומי אופ"ק, הידלדלות המלאים וביקוש גובר והולך מצד הודו וסין מושך אנשי עסקים מובילים בניהם נוחי דנקנר ויוסי מימן להצטרף לחגיגה הירוקה. דנקנר ומימן משקיעים כיום סכומי עתק ב"עסקי אוויר", קרי הקמת תחנות לטורבינות רוח להפקת חשמל ביוון ובספרד. לדעתם, אנרגיית הרוח היא הפתרון האופטימאלי להפקת חשמל ירוק, והיא דרך זולה ופשוטה בהרבה מהפתרונות הסולאריים, הגיאותרמיים והגרעיניים.

עבור טייקונים אלו הטורבינות הן מקור להפקת תשואה פיננסית יציבה ונטולת סיכון כמעט. כפי שהתבטא יוסי מימן באחד הראיונות: "אנרגיית רוח זו עסקה יותר פיננסית מאשר תפעולית. את הרוח נתן אלוהים, את הטורבינה אנו בונים, ואת החשמל קונה המדינה."

ההשקעה בטורבינות עשויה לקרוץ גם למשקיעים המוסדיים, שנפגעו קשות במשבר ה"סאב-פריים" מההשקעות בני"ע מגובי משכנתאות ומכשירי "פלא" "מובנים" אחרים - ומשוועים כיום לאפיקי השקעה מוחשיים, והכי חשוב: מסוכנים הרבה פחות, שאינם תלויים בלווים בעיתיים.

עוד רחוק היום בו המכונית החשמלית תתחבר לשקע, ומכונית השרד הגדולה של שרי ישראל תוחלף במכונית היברידית קטנה ו"ירוקה". רחוק גם היום בו שרי ממשלת ישראל יצליחו לגבור על פחדם הקמאי מועד העובדים של עובדי חברת החשמל, שיפעל כנגד אנרגיה "מתחרה".

על המדינה להעניק הטבות והקלות מס ליזמים, המקימים את חוות טורבינות הרוח (כמו את גם תחנות הכוח הסולאריות), וסובסידיה למתדלקים את רכבם בדלק ירוק. כמקובל בארה"ב ובאירופה. מאיפה ייקחו את הכסף? אולי מביטול הטבת ה"חשמל חינם", שמקבלים כל עובדי חברת החשמל, כן, גם "תקע ושקע".

--הכותב הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"