מחלת הנשיקה

"מתי נתנשק?", פרק אחרון, ב' 21:00, ערוץ 10

אין לי מושג מה היה בה, בסדרת הדרמה הזאת, שהפכה אותה ללהיט בקרב צופי ערוץ 10. מבחינתי היה מדובר בהחמצה גדולה. סיפור אהבה בין ליאור אשכנזי לעדי עזרוני, עם הסקס-אפיל של שניהם, היה אמור לרתק אל המסך לא רק את העשרה ומשהו אחוזים של ערוץ 10, אלא לגנוב גם מהגרעין הקשה של המתחרים, אולי לא כמו "הישרדות", אבל לא הרבה למטה מזה. בפועל זה לא קרה. זה לא קרה כי דלית קהאן, יוצרת הסדרה, ניסתה להכניס פנימה "עומק". עומק לכשעצמו אינו מילה גסה, אבל במקרה של "מתי נתנשק" הוא היה תפור בתפרים גסים כל-כך, עד שלפעמים לא היה ברור במה צופים: בסדרת דרמה איכותית או בטלנובלה - ולא מהטובות בז'אנר.

זה התחיל עם הדמות שגילמה קהאן בעצמה, הנחשבת המכוערת של מכון הלייזר (וואו, בחורה מכוערת במכון יופי, יופי של הנגדה). זה לא עבד כי אין נשים כאלה באמת. כלומר אין נשים שמרוויחות שכר נאה, ששקועות כל היום בצ'יטוטים על מאהבים פוטנציאלים ברשת, שמודעות מאוד למראן, אבל נראות ככה. למה? כי אם למישהי כל-כך חשוב הדימוי החיצוני, היא כבר הייתה דואגת לעדכן ולהתאים אותו לרמת יתר חייה.

גם הבעל הבוגדני, עוד דמות מפתח בסדרה, הוא ייצור בדיוני. לא מפני שאין בעלים בוגדניים, אלא מפני שהתסריט סחף אותו למקומות בלתי אפשריים. בניגוד למה שמקובל לחשוב, גברים אינם מורכבים כל-כך. הם בוגדים לרוב עם מישהי צעירה וסקסית - וגם כן, רק כשהם יכולים. הגמד הבוגדני והאלים שבראה קהאן, מכיל את כל מה שעלול להיות רע בגברים, אבל למרות משחק מצוין שלו, הדמות הזאת הייתה בלתי אפשרית בעליל.

ההברקה היחידה של הסדרה הייתה ברומן הלסבי שליווה חלק מפרקיה. כאן נחשפה תופעה שהולכת ונעשית רחבה, עד שהגיע זמן שיהיה לה גם ביטוי טלוויזיוני. נשים שמנהלות קשר אינטימי עם אישה אחרת, לא על סמך נטייה טבעית שקיננה בהן תמיד, אלא כאפטר-שוק של אכזבה תהומית מעולם הגברים.

מה היה לנו עוד? הזוגיות ההזויה בין ליאור אשכנזי ועורכת הדין הפרחה שלו. כבר רבות נכתב ונאמר על הפרחה-פטיש של גברים אשכנזים, אבל דווקא האשכנזי הזה היה אמור להגיד לבעלת הבית של הסדרה שהכלל הוא שגברים אשכנזים נמשכים לפרחות כי הן הכי רחוקות מדמות האם שלהם, אבל מתחתנים בסוף עם פולניות שגדלות להיות העתק מדויק שלה. כדי לחלץ את אשכנזי מההריון שאליו הכניס את חברתו בעלת הפה ג'ורה, היה צריך, בקטע מופרך בעליל, שהיא תביא על עצמה תאונת דרכים שתגרום לה להפלה ותשחרר את אשכנזי למימוש הרומן עם עזרוני, רומן שבינינו, היה יכול להתהוות כבר בפרק הראשון (אבל הופרע על-ידי אחותו המתאבדת או משהו כזה של אשכנזי, נו באמת).

מה שכן, "מתי נתנשק" לימדה אותנו פרק חשוב בהלכות צביעות צרכנית. רבים מצופיה היו מ"נאמני ערוץ 10" סוג של אליטיסטים בגרוש, מי שידחו על הסף טלנובלה "עממית", אבל יצרכו אותה בכיף כאשר האכסניה היא הערוץ של לונדון וקירשנבאום.