לידיעת הנוסעים ברכבת אירו/דולר

ישירה 1.60 תיכנס מיד לתחנה, נוסעי 1.40 נא החליפו כיוון בתחנה הבאה

אילן דנציגר הוא מנכ"ל "פורקס אילנד" - ניהול תיקים במט"ח

תופעת הדולר החלש איננה תופעה המיוחדת לשער השקל ביחס לדולר. בחודשים ובמיוחד בשבועות האחרונים סופג הדולר חבטות ללא הרף מכל מטבעות העולם. המטבע האמריקני נמצא תחת מתקפה ספקולטיבית חסרת תקדים - האומנם?

ובכן מתקפה כן, אך ודאי שלא יוצאת מן הכלל. כמנהל תיקים במט"ח, בתקופה שקדמה לטלטלה הנוכחית בשוק המטבעות, היתה לי תחושה כי נפל דבר בשוק המט"ח העולמי.

במשך מספר חודשים המטבעות לא נעו בתצורות גרפיות מסוימות, שמהן היה ניתן לבנות אסטרטגיית ניהול תיקים ברורה. אפילו לא דשדוש. אנו, מנהלי התיקים, נענו בכיסאותינו באי נוחות בתחושה כי התבניות הטכניות ההיסטוריות, שעליהן בנינו אסטרטגיות מסחר מתוחכמות קרסו, וכי לא ניתן לצפות, כבעבר, את תנועת המטבעות בטווחים הקצרים - האהובים כל כך על רוב הסוחרים.

התחלנו לחשוב בדאגה על העתיד. מה נמכור ללקוחותינו כאשר לא ניתן להיערך למצבים שלא היו כדוגמתם בעבר.

אך לא חלף זמן רב והכל שב על מקומו בשלום. הפסקנו להסתכל בימי שישי עלי מודעות הדרושים בעיתון. עבודה, מסתבר, לא תחסר לנו בעתיד הנראה לעין.

הדולר האמריקני, מול כל המטבעות העיקריים, הפסיק לאכזב. בכל שנה המטבעות נעים בממוצע בכ - 15 עד 20 אחוז בשנה, משער שפל לשער שיא. כך היה וכך יהיה.

תחילתה של 2008 לא מותירה כל צל של ספק. תעשיית הספקולציה מעמידה בראש המחנה כלכלנים שיידעו מחר מדוע תחזיותיהם מאתמול לא התגשמו היום. הם מאשימים את כלכלת ארה"ב בהחלשות הדולר. עוד מעט, כשהוא יחזור להתחזק הם יאשימו את כלכלת אירופה ויפן בנתונים לא מחמיאים ובגרימה להתחזקות הדולר.

שאלו את שרי האוצר של שבע המדינות המתועשות בעולם( G7). בישיבתם בפברואר 2007 הם דנו בחולשת הין היפני. כדי לא להותיר חלילה מקום לאי הבנה, הזהירו בכירי G7 בזה אחר זה מפני סיכון של הימור בשוקי המט"ח. היחלשות הין נבעה אז לדבריהם מפעילות ספקוליבית. מאז התחזק הין מול הדולר בלמעלה מ-20%. הספקולנטים הבינו את הרמז ופנו כנראה ל...תל אביב.

האירו מול הדולר התחזק בחודש וחצי האחרון בכ-12%, ובשנה האחרונה בכ-20%. כנראה שהפעם זה מספיק. אם שער השיא השנה יהיה 1.60 אנו צפויים לראות תיקון אלים שיעדו ב-2008 כ-2,000 פיפסים מהשיא (כמו בשנים האחרונות), כלומר 1.40.

התחזית: לציבור הנוסעים שלום, הרכבת הישירה ל-1.60 תיכנס מיד לתחנה. הנוסעים ל-1.40 מתבקשים להחליף רכבת בתחנה הקרובה.