עוד כמה שנים תצטערו שלא קניתם היום מניית פועלים

כותרות אדומות הן זמן קניות, אם יש לכם סבלנות ונכונות להפסדים בטווח קצר

כשכל העיתונים יוצאים בכותרות אדומות בעמודים הראשיים: על "מפולת", "קריסה" ו"צניחה חופשית" זהו בדיוק הזמן לחזור לשוק המניות. פאניקה ו"התנהגות של עדר" הן, כידוע, יועץ גרוע במיוחד בניהול השקעות.

במבט קדימה אל עוד כמה שנים, עוד תצטערו שלא קניתם היום מניות. עבור משקיעים סובלניים, בעלי אופק השקעה לטווח ארוך, זה הזמן לקפוץ למים, והם לא קרים, הם קפואים, ולהתחיל לרכוש בהדרגה מניות, גם אם בטווח הקצר צפויים הפסדים.

רבותי, מדובר בהזדמנות קניה היסטורית. הגלגל יתהפך בקרוב, הדפרסיה תתחלף במניה, והפחד בתאוות הבצע. וזכרו: תמיד הכי חשוך, לפני עלות השחר.

אז נכון שכשאמריקה מתעטשת, השווקים בכל העולם נדבקים בדלקת ריאות, ועכשיו לא מדובר בהתעטשות אלא בסוג של שחפת. משקיעים המחזיקים בצפרניים ומתאמצים שלא לברוח עלולים להיקרא לחדר מיון.

ואולם ההיסטוריה של הבורסות בכל העולם מלמדת, שאחרי כל צונאמי של ירידות, מגיע גל לא פחות שוצף של עליות חדות, השווקים מחזוריים, ואחרי כל תקופה של שפל באה הגאות. כך שהדרך היחידה לרווחים גבוהים היא פשוט להישאר תמיד בבורסה, במיוחד בזמנים הקשים, שריח חריף של דם זורם ברחובות.

עם כל הכבוד לנגיד לשעבר גרינספן שהתבטא אתמול בחריפות יוצאת דופן לגבי המצב בשווקים ("המשבר החמור מאז מלחמת העולם השניה"), הוא אולי האשם הראשי ומי שתרם יותר מכולם למשבר זה.

נוכח התפוררות הדולר, מחירי הנפט, האינפלציה והנפילות החופשיות בשווקים, אולי אין מקום לסגנון העולץ והשאנן שהפגין אמש "המעודד הלאומי", ג'ורג' בוש, אבל הכלכלה הגדולה בעולם אינה מצויה במיתון כבד והיא רחוקה מאותם ימי שפל של מציאות קשה וקודרת שאחרי המלחמה ההיא.

הלילה צפוי נגיד הבנק הפדרלי לנקוט צעד נוסף בהמרצת הכלכלה והגברת הנזילות, ולהוריד את הריבית הדולרית בחדות, כנראה שבאחוז שלם נוסף.

ירידות חדות יוצרות הזדמנויות חד פעמיות. קחו למשל מניית בנק הפועלים שירדה בכ- 35% מתחילת השנה, והבנק נסחר בפחות מהונו העצמי. בישראל לא נשקפת סכנה ליציבותם של הבנקים. וחוץ מזה, בישראל המדינה לא תאפשר לשום בנק לקרוס.

גם אם המחיקות שנעשו בבנק הפועלים אינן סוף פסוק, וצפויות מחיקות נוספות, אין בהן כדי לפגוע באופן מהותי בהון העצמי של הבנק, המשמש כ"כרית הביטחון" שלו. לגבי הבנקים האחרים - החשיפה שלהם לאותם ניירות ערך מגובי משכנתאות הסאב-פריים ( MBS) קטנה יחסית בהיקפה.

למרות שרווחיות הבנקים תרד בשנת 2008, יציבותם אינה בסכנה. גם אם צפויה האטה במשק הישראלית, ענף הבנקאות בישראל הוא מעין קרטל, שיודע לעשות כסף, גם בזמנים רעים.

גיא משיח הוא עורך דין ומנהל השקעות ב"פריזמה"