ליברמן לבג"ץ: לפתוח חקירה פלילית נגד חוקרים בשל הדלפות מחקירותיי

עתר נגד פרקליט המדינה משה לדור; טוען להאזנות סתר בלתי חוקיות והדלפת חומרים חסויים

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, עתר היום (ג') לבג"ץ כנגד פרקליט המדינה משה לדור, בבקשה לפתוח בחקירה בפלילית כנגד חוקרי המשטרה בשל הדלפת חומרי החקירה הסודיים מחקירותיו לכלי התקשורת ("הארץ", ערוץ 2 והאתר של יואב יצחק). לחילופין, מבקש ליברמן לבצע בדיקה מקדימה של תלונתו בעניין לצורך קבלת החלטה אם לפתוח בחקירה.

כנגד ליברמן מתנהלת חקירה פלילית במהלך 10 השנים האחרונות בשלושה נושאים: פרשת הערבות שקיבלה ישראל ביתנו, שבה על פי הדיווחים בעיתונות, מעורבים אילי ההון האוסטרים, מרטין שלאף ורוברט נוביקובסקי; חשד לקבלת שוחד מאיש העסקים דוד אפל; וחשד לקבלת שוחד מגורמים הקשורים לשלאף.

ליברמן טוען, באמצעות עוה"ד ד"ר יעקב וינרוט וירון קוסטליץ, כי במהלך החקירה ביצעה המשטרה שלא כדין תמלולים של האזנות סתר שבוצעו לו, ובהם שיחות שעסקו בנושאים פוליטיים או אישיים או שיחות שהיו כפופות לחסיונות מסוגים שונים. פעולות בלתי חוקיות אלה זכו לביקורתו החריפה של היועמ"ש באותה עת, אליקים רובינשטיין (כיום שופט בעליון), ושל בית המשפט העליון.

ליברמן אומר, כי המשטרה, או מי מאנשיה, לא הסתפקו בביצוע פעולות בלתי חוקיות אלה, אלא שבמהלך החקירה הארוכה, הודלפו מדי פעם לפעם חומרי חקירה סודיים רבים לכלי התקשורת. מסירתם של חומרי חקירה על ידי חוקרי המשטרה נאמר, מהווה עבירה פלילית ושימוש לרעה בכוח המשרה.

העתירה מפרטת כי בפברואר השנה פורסמו שתי כתבות של יואב יצחק באתר האינטרנט שלו, שבהן מצוטטים קטעים שלמים מתוך דיווח סודי של צוות החקירה בראשותו של שאול גולמן למפכ"ל המשטרה היוצא, משה קראדי, ערב פרישתו מהמשטרה. לנוכח זאת, פנה עו"ד קוסטליץ ללדור על מנת שיורה על פתיחה בחקירה פלילית, שכן לנוכח הפרטים שפורסמו, מקור ההדלפה הוא מאנשי המשטרה.

לדור השיב ב-11 במארס שלא להורות על פתיחה בחקירה, למרות שסבר כי הדלפת חומרי חקירה מהווה פגיעה קשה ביכולת להגיע לחקר האמת ויש בה השפעה שלילית על הנחקר. החלטתו שלא לפתוח בחקירה התבססה בשל רגישות הנושא הבאה לידי ביטוי בצורך לחקור את גורמי התקשורת ואת המעגל הרחב של מי שהמידע הגיע אליו בשלב כלשהו, תוך פגיעה אפשרית בעקרונות חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. עוד, הסתמך פרקליט המדינה על הנזק הטמון בחקירה, שלדבריו עולה על סיכוייה ותועלתה.

לדברי ליברמן, על פי ההלכה תפקידם של אנשי המשטרה אינו מחסן אותם מפני בדיקה או חקירה, אלא דווקא מציב בפניהם סטנדרטים גבוהים במיוחד של חובות אמון, הגינות והקפדה על קיום החוק. ליברמן טוען כי יש אינטרס ציבורי שהעניין ייבדק וכי החשוד בעבירה יועמד לדין. (בג"ץ 2511/08).