ככה לא בונים חברה

איך בונים סטארט-אפ כושל?

מכירים את "המפיקים"? זו הצגה שעוסקת בצמד מפיקים שמנסה להעלות את ההצגה הכושלת ביותר האפשרית, על מנת להרוויח סכומי כסף מההשקעה הראשונית בהצגה.

כולנו שמענו בשקיקה את כל העצות שמספרות איך לבנות את הסטארט-אפ המנצח ולהגיע לאקזיט המיוחל. אבל מה אם אתם מעוניינים לבנות את הסטארט-אפ הכושל? מיזם שאין סיכוי בעולם שיצליח? מיזם שיבטיח לכם כשלון חרוץ, מוחלט, סופי ובלתי הפיך?

אחרי התבוננות ארוכת שנים במספר רב של חברות סטארט-אפ, מספר רב של מיזמים, ושעות רבות של ייעוץ וניסיון בתחום, הגעתי למסקנה שיש אכן חברות שעושות כל שביכולתן על מנת להיכשל. וכך - צעד אחר צעד, בהתמדה ובעקביות, הן צועדות לעבר הסיום המר, הטראגי, והידוע מראש שלהן. אם בכישלון מהדהד חפצה נפשכם, עקבו אחרי הוראות ההפעלה.

שלב הרעיון

קחו לכם מספר ימים או שבועות לחשוב על רעיונות ממש גרועים, לא נחוצים, הזויים, משומשים, פתרונות לבעיות שלא קיימות, רעיונות שאין שום סיכוי לגבות בגינם כסף. הכול הולך.

השותפים במיזם

בחרו שותפים לא מחויבים, כאלה שזהו העיסוק הצדדי עבורם. שותפים יהירים וגאוותנים. אנשים חכמים בסדרי גודל מהממוצע עם העדפה לדוקטורים למתמטיקה, שיודעים בעל פה נוסחאות אלגוריתמיות אבל מתקשים לנסח משפט אחד מול לקוח. גייסו אנשים בעלי אגו נפוח אשר שולטים בטקטיקה אבל חסרי ראייה אסטרטגית כלשהי.

גיוס כסף

בחרו קרן שלא מתמחה בתחום שבו הסטארט-אפ עוסק, ודאו כי נציג הקרן בדירקטוריון לא מבין דבר בשוק או בטכנולוגיה הרלבנטיים. אם אפשר, מצאו לכם קרן אשר יש לה עבר מוכח בנסיגה מהבטחות קודמות, רצוי כזו שידועה כמי שמשנה תנאים ו/או נסוגה מהעסקה אחרי חתימת ה-Sheet Term. קרן שהיא מעורבת עד צוואר בניהול השוטף, או לגמרי לא מעורבת בצורה מזניחה ופושעת.

ניהול שוטף

יש בשוק היצע גדול של מנהלים גרועים, חסרי אחריות, וחסרי כישורים ואתם בוודאי תוכלו למצוא לכם אחד שכזה. בהרבה מקרים היזם הוא גם המנכ"ל ודבר זה מבטיח בוודאות כישלון ואכזבה (בדיוק מה שאתם מחפשים!).

המוצר

המוצר שתייצרו הוא קריטי לכישלון. כדאי לוודא שהוא: לא יציב, סובל מבעיות ביצועים, מסובך מדי לניהול, קשה להתקנה, יקר ללא שום פרופורציה לתועלת שהוא מביא, לא מתוכנן כראוי ולא מעוצב כראוי, לא נוח לשימוש ולא אמין.

שיווק ומכירות

הכישלון יהיה מהיר יותר אם לא תייצרו שום הכנסות. אפשר פשוט לשבת במשרד, לפתח את המוצר (הגרוע ממילא) ולא לעסוק במכירות. אסטרטגיה זו מסוכנת כי לקוחות עלולים להתעניין כל-כך במה שאתם מפתחים עד שחס וחלילה ישלחו לכם הזמנה רק כדי לראות בעצמם את המוצר.

סוף דבר

אם ביצעתם את כל ההוראות בקפדנות הרי שסגירת הסטארט-אפ הכושל שלכם היא רק עניין של זמן. בחרו לכם את השיטה הרצויה: סגירה מוחלטת ופתאומית, או גסיסה איטית של המיזם עד למותו, או מכירת הקניין הרוחני במחיר מגוחך. השיטה לא משנה, כל עוד תגיעו ליעד. ברכותיי, נכשלתם בהצלחה. *

הכותב הוא מנהל בתעשיית ההיי-טק