כל תחמושת

הבה נקווה שמה שמניע את פישר אינו משהו שהוא יודע ואנחנו לא יודעים

בצעדיו האחרונים הוכיח פרופ' סטנלי פישר את היותו שחקן חיזוק חיוני לכלכלה הישראלית. ב"צעד וחצי" האחרון של הורדת הריבית בחצי אחוז לרמתה הנמוכה ביותר בתולדות המדינה, הוכיח הנגיד שהוא לא נרדם בשמירה. פישר זיהה את ההאטה המתקרבת, ופעל במרץ ובאקטיביות מפתיעה, בכל הצעדים שבידיו. שאפו, פרופ' פישר, על התעוזה והיצירתיות.

בעקבות הפחת הריבית אנו נשלם פחות על מינוס האוברדראפט בבנק, החזרי המשכנתא יקטנו והסכומים שנצבור בקופות הגמל והפנסיה יגדלו (כי הורדת הריבית גורמת לעלייה במחירי האג"ח).

הורדת הריבית בשיעור מחצית אחוז לרמה של 3.25%, הנמוכה ביותר בתולדות המדינה, יחד עם שני צעדיו הקודמים של הנגיד: ההתערבות בנק ישראל במסחר במט"ח לראשונה זה 11 שנים; והחלטת בנק ישראל לרכוש עשרה מיליארד דולר בשנתיים הקרובות להגדלת הרזרבות ממשיכים את הקרב הנחוש, שמנהל הנגיד בתקיפות כנגד שחיקת הדולר, הפוגעת נואשות בתעשיינים וביצואנים.

בהורדת הריבית החדה הוכיח הנגיד הציוני את כוונתו העיקשת לעשות את הכול כדי מנוע את גלישת המשק הישראלי למיתון. הורדת הריבית השקלית תמנע יצירת פער גדול ביחס לריבית הדולרית. פער שעלול היה להגדיל את האטרקטיביות בהשקעה בשקל וכתוצאה מכך את המשך הצניחה החופשית בשער הדולר. שער דולר נמוך מידי יגרום להקטנת הצמיחה, היצוא, לפיטורי עובדים ולהגדלת האבטלה במשק.

יש לקוות רק שפרופ' פישר לא יודע משהו שאנחנו עוד לא יודעים. משהו המצדיק את השימוש בכל ארסנל כלי התחמושת בידיו, משהו הקשור באחד או בשניים מהבנקים הגדולים, ש"פישלו" בגדול ונתקעו כיום בפוזיציה מסוכנת במכשירים פיננסיים "אקזוטיים" הנסחרים בדולר, שעל מנת למנוע סכנה ליציבות הפיננסית של מערכת הבנקאות המסחרית הוא אוגר דולרים כדי לחלצם.

כך או כך, שוק המט"ח לא נשאר אדיש לתוכנית בנק ישראל לרכישת 25 מליון דולר מידי יום. אתמול, ביום מסחר סוער במיוחד, הבינו גם הסוחרים את עוצמת נחישותו של הנגיד להחליש את השקל, וחזרו בהמוניהם למטבע הירוק. עוד לפני ההורדה, נסק אתמול הדולר החבוט והתחזק בזינוק יומי חסר תקדים של 3.65% , שאחריו מדלגים גם יתר המטבעות הזרים: היורו, הליש"ט, היין והפרנק, אף הם בשיעורים של למעלה מ- 3%.

ומה עם האינפלציה הצפויה לעלות בעקבות העלייה בשער הדולר? בינתיים האויב שסומן כמסוכן ביותר, על הכוונת הראשית הוא השקל החזק, שהתחזק באופן א-נורמלי ובלתי אפשרי. אחרי שנוריד אותו, מבטיח פישר, גם יומה של זו יגיע. מה גם שההאטה מחלישה בינתיים גם את האינפלציה.

ולסיום:

קריאה אחרונה לנוסעים לחו"ל בפסח הקרוב. בהחלט כדאי שתקדימו את התשלומים לסוכן הנסיעות, לפני שמחיר החופשה ימריא לכם בעקבות הדולר. פישר שהוכיח את היותו נגיד מזן אחר, נועז ופעלתן במיוחד צפוי להמשיך ולירות בכל התותחים, עד ש"הצוללת הירוקה" תעלה שוב לכיוון ה- 3.8 שקלים.