שכר מינימום זה לא מספיק

במקביל ל-3,800 ש' לחודש לחיילים, יש להאריך השירות הסדיר ולבטל המילואים

הצעת החוק הפרטית של ח"כ עמיר פרץ, שר הביטחון דאשתקד, לתשלום שכר מינימום לחיילי חובה, אושרה היום (ד') בכנסת בקריאה טרומית. האוצר כמובן מתנגד להצעה, אך הרעיון עצמו יכול להיות ישים ומועיל לו ישולבו בו שני מהלכים נוספים: הארכת שירות חובה בצה"ל ל-4.5 או 5 שנים, והפיכת שירות המילואים להתנדבותי. זה טוב לפחות מארבע נקודות ראות:

נקודת ראות האוצר

מערך המילואים יקר ובזבזני. אזרחים המשתכרים אלף שקל ליום ויותר מאבטחים בסיסים ויישובים, עומדים במחסומים. מערך שלם של חיילים בסדיר ממונה על גיוס אנשי המילואים ואימונם, עדכון כתובות, לכידת עריקים ומה לא. נזק כבד נגרם למשק מאובדן תוצר של אזרחים מגויסים.

תשלום שכר מינימום לחיילים קרביים, 80% משכר זה לתומכי לחימה ו-60% לחיילי העורף - יאיץ את הצמיחה במשק ויצמצם את האבטלה. יבוטלו מענקי השחרור והטבות המס ולא יינתנו למשרתי החובה זכויות פנסיה. חיסכון נוסף יבוא מצמצום משמעותי במערך צבא הקבע היקר, במיוחד בדרגות הנמוכות.

נקודת ראות הצבא

חייל טוב הוא חייל מנוסה ומאומן. כיום חיילים קרביים עוברים מסלול הכשרה ממושך, קורס מ"כים וחלקם גם קורס קצינים, וכשהם בשיא כושרם המבצעי, הם כבר כמעט משתחררים.

מנגד, אנשי מילואים עם כרס וצרות בבית באים לשלושה שבועות במקרה הטוב, רובם מסתפקים במטווח של 10 כדורים - והיידה לחדר האוכל. גם אימוני השדה הטובים ביותר לא יביאו מילואימניק לכושר קרבי של חייל סדיר, שזה עיסוקו היחיד. הארכת שירות החובה ל-4.5 או 5 שנים תגדיל את מערך הכוחות הסדיר של צה"ל ב-50% ואת יכולתו המבצעית אולי אף ב-70%, משום שחיילים מאומנים ימשיכו ויתרמו כשנתיים נוספות.

כאב הראש של גרירת אנשי מילואים עם פטורים ייחסך, ועם זאת תשאר דלת פתוחה בפני התנדבות של קציני מילואים ואנשי מקצוע, לבוא מרצונם ולתרום מניסיונם - ועם מוטיבציה.

נקודת ראות האזרח

5 שנות שירות חובה הן זמן ארוך מאוד, אך כל בחור בן 18 ידע שהוא עומד להשתכר בתקופה זו 3,800 שקל לחודש, כרבע מיליון שקל נטו, את רובם יוכל לחסוך, ובעיקר - ייפטר מהעונש הזה של שירות מילואים.

מי שלא קיבל צו מילואים ל-21 יום באמצע סימסטר בתואר ראשון, לא יידע להעריך את הפטור הזה. עצמאים שנקראו למילואים ואין מי שיחליף אותם, גברים שגויסו והשאירו אישה עובדת עם שלושה ילדים, מקומות עבודה שנתקעו בלי עובדים חיוניים וגם סתם אנשים שעבורם המעטפה מצה"ל היא התגשמות הסיוט, ושפיתחו כלפיה שינאה יוקדת.

הקץ למצב הקשה הזה שבו כל גבר הוא רכוש צה"ל בפוטנציה עד שיגיע לגיל 40 ואף יותר.

נקודת ראות חברתית

המהפך המתואר יפתור באחת את אי השוויון בין מגויסים למשתמטים, בין יהודים לערבים, בין חילונים לחרדים. כיצד? ראשית, יהיה תגמול אמיתי לשירות - משכורת ראויה לשמה. תחושת ה"פראייריות" של חלק מהמועמדים לגיוס תחלש בהרבה.

שנית, שירות לאומי חובה לאותה תקופת זמן יוטל על חרדים וערבים. אלו ישתכרו שכר מינימום וישרתו לטובת הציבור, אפילו אם זה הציבור שלהם. מה מונע מחרדים לעבוד בבית חולים, ומערבים להיות שוטרים או מדריכים במתנ"סים?

חסכונות מהשירות ומטען של ניסיון והומניות יתנו להם מקפצה לחיים אזרחיים טובים יותר, של שוויון וכבוד, ויאפשרו להם להשתלב טוב יותר בחברה הישראלית.

* הערה: הכותב שירת ביחידה קרבית, וגם ישלח בעתיד את שני בניו לצבא.