מחדל: הרכבת לא מוצאת פיתרון לעודפי העפר, והקו המהיר לירושלים צפוי להידחות ל-2013

כריית המנהרות תידחה בשנה; מדובר בפרויקט הדגל של הרכבת בהיקף של 6 מיליארד שקל; במשרדי הממשלה זועמים על העיכוב

עוד אחד מפרויקטי התשתית הגדולים במשק עשוי להתעכב בגלל כשלים בתכנון. ל"גלובס" נודע, כי העבודות להקמת המנהרות בקו הרכבת המהיר לירושלים (A1) צפויות להתעכב ביותר משנה לתחילת 2009, זאת מאחר ורכבת ישראל טרם מצאה פתרון לפינוי עודפי העפר בפרויקט, שהיקפו נאמד ב-1.6 מיליארד שקל.

העיכוב הצפוי בעבודות לכריית המנהרות צפוי לגרום לדחייה נוספת בהפעלת הקו המהיר לירושלים לשנת 2014-2013, זאת לעומת 2011 כפי שהוערך עד כה. משרדי האוצר והתחבורה עודכנו באחרונה ע"י הרכבת על הדחייה הצפויה בלוחות הזמנים, דבר שעורר ביקורת רבה.

הסיבה לעיכוב בעבודות היא כאמור העובדה שטרם נמצא פתרון לפינוי עודפי העפר. חברת שפיר הנדסה שזכתה לפני כחצי שנה במכרז לכריית המנהרות יחד עם אלפיין האוסטרית טרם קיבלה אישור להתחיל בעבודות.

שפיר הנדסה, שבשליטת משפחת שפירא, זכתה בסוף אוקטובר 2007 במכרז הענק שפרסמה הרכבת להקמת המנהרות בקו המהיר לירושלים, בקטע שבין שער הגיא לעמק הארזים.

20 ק"מ מנהרות

מדובר בחלק הגדול והמורכב ביותר מבין קטעי הקו המהיר לירושלים. מדובר בקטע באורך של 30 ק"מ שמתוכו 20 ק"מ במנהרות ו-5 ק"מ בגשרים. במסגרת הפרויקט, שפיר הנדסה אמורה לכרות שתי מנהרות דו מסלוליות שאחת מהן תהיה הארוכה ביותר בארץ.

בכירים בממשלה מתחו ביקורת על התנהלות הרכבת בנושא וציינו כי "לא ברור מדוע הרכבת דורשת תוספת תקציב של מיליארדי שקלים לפרויקטים בשעה שהיא לא עומדת בלו"ז ובתקציב בחלק גדול מהם". בממשלה מצפים כי המנכ"ל החדש, יצחק (חקי) הראל, יעשה סדר בפרויקט בו התגלו בעבר חריגות תקציב משמעותיות.

המחדל נחשב לחמור מכיוון שכבר בשלבים הראשוניים של תכנון הפרויקט התעוררה במלוא חומרתה השאלה מה ייעשה עם פסולת העפר הרבה, שתיכרה במהלך עבודת חפירת המנהרות. אך למרות שלא נמצא פיתרון לבעיה הרכבת החליטה לפרסם מכרז.

הירוקים ניצחו

הזכייה של שפיר בפרויקט אושרה לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים דחה את עתירת ארגוני הירוקים לעכב את ביצוע הפרויקט. במקביל לדחייה קבע בית המשפט שבכל מקרה לא ניתן יהיה להתחיל בעבודות עד למציאת פתרון לפינוי עודפי העפר במסגרת הפרויקט. ההצעה המקורית של הרכבת לאשר כריית מנהרה נוספת אליה יפונו עודפי העפר נדחתה.

ל"גלובס" נודע, כי אחת החלופות שנבחנות כעת היא הטמנת העפר במחצבה ישנה בסמוך למושב בית מאיר, אך גם פתרון זה לא יאושר סטטוטורית לפני תחילת שנת 2009. בעלי המחצבה הודיעו למינהל מקרקעי ישראל שיסכימו להטמנת הפסולת זאת בתנאי שיאפשרו להם להעמיק את המחצבה ולכרות ממנה עוד כמיליון מ"ק חומר חציבה, למרות שהמחצבה נמצאת בגן לאומי. לפי שעה התוכנית טרם אושרה על ידי משרדי הפנים ואיכות הסביבה.

כאמור העיכוב בעבודות להקמת המנהרות צפוי לגרום לדחייה נוספת בהשלמת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים, הנחשב לפרויקט הדגל בתוכנית הפיתוח של הרכבת, בעלות כוללת של 6 מיליארד שקל. הקו המהיר (A1) אמור לחבר בין ירושלים ות"א ולעבור דרך מודיעין ונתב"ג. חלקו הראשון של הקו מת"א למודיעין כבר הושלם.

הרכבת מודה

בתוך כך, ארגוני הירוקים חוששים כי העובדה שהרכבת כבר בחרה קבלן לביצוע הפרויקט עשויה לגרום ללחץ על גורמי התכנון בנושא. לדברי הממונה על הרי ירושלים בחברה להגנת הטבע, אברהם שקד, תסקירי השפעה על הסביבה הוגשו רק באחרונה וגם הם אינם מספקים.

לדבריו, רק לאחר שהתסקירים יוגשו לגוף המאשר המלווה את הפרויקט ניתן יהיה לקדם את התכנון ומשמעות הדבר היא עיכוב נוסף בפרויקט. "אנו מקווים שהרכבת שתוכננה כפתרון סביבתי לא תהפוך בסופו של דבר לפרויקט אנטי סביבתי מובהק", אמר שקד.

ברכבת ישראל מאשרים כי קבלת כל האישורים צפויה רק בתחילת 2009.

מהרכבת נמסר בתגובה, כי "רכבת ישראל גיבשה מספר פתרונות חלופיים לנושא שינוע והטמנת עודפי עפר וממתינה לאישורי משרד הפנים ואיכות הסביבה שאמורים להתקבל במסגרת ההליך הסטטוטורי שמתנהל כעת. לאחר קבלת כל האישורים הצפויה בתחילת 2009 יתחיל ביצוע מנהרות בקו".