עיריית תל-אביב עצרה את פרויקט הבנייה במתחם תעש מגן בגלל זיהום הקרקע

במתחם היו אמורים לקום 4 מגדלי מגורים בני 43 קומות ובנייני משרדים בני 8 קומות בהשקעה של 250 מיליון דולר

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה שלא להמליץ לוועדה המחוזית על קידום תוכנית מתחם תעש מגן, במסגרתה היו אמורים להיבנות מגדלי משרדים, מגורים ומבני ציבור בשטח 55 דונם. הרקע להחלטה, שהתקבלה בישיבה האחרונה, הוא הזיהום הגדול בקרקע ובמי התהום שעדיין קיים במקום.

מפעל תעש מגן שייצר נשק קל, פעל בפינת הרחובות דרך השלום ועליית הנוער בגבול תל אביב-גבעתיים עד שנת 1996. התב"ע (תוכנית בניין עיר) החדשה של המתחם אושרה להפקדה ב-1999 ולפיה ייעוד הקרקע, השייכת למינהל מקרקעי ישראל, ישתנה מתעשייה למגורים, תעסוקה, שטחים פרטיים ושטחי ציבור. לאחר פינוי המפעל התגלו זיהומים חמורים בקרקע ובמים.

לפי התוכנית, שקיימת מאז שנות ה-90, אמורים לקום במתחם ארבעה מגדלי מגורים בני 43 קומות הכוללים 848 יחידות דיור, על פני 87 אלף מ"ר מבונה, וכן מבני תעסוקה ומשרדים בני שמונה קומות כל אחד בשטח מבונה של 19 אלף מ"ר. בנוסף אמורים לקום במתחם מבני ציבור בני ארבע קומות. עלותו המשוערת של הפרויקט נאמדת בלפחות 250 מיליון דולר.

יו"ר הוועדה המקומית וסגן ראש העיר, דורון ספיר, הסביר שהוועדה עצרה את התוכנית כי למרות שפונו 12 אלף טונות של קרקע מזוהמת מהמתחם לרמת חובב עוד אין פתרון לזיהום מי התהום במתכות כבדות. "עדיין לא קיימת תוכנית משמעותית לטיפול בזיהום", אמר, "והחלטנו שכל עוד אין תוכנית מלאה לטיהור הזיהום, כולל לוחות זמנים, אין טעם להמליץ עליה למחוזית.

המפעל ייצר תחמושת לתעשייה הצבאית ובמשך שנים חילחלו מזהמים לקרקע, מה שמשפיע היום על שכונת נחלת יצחק וכן על גבעתיים ורמת גן. לא יכול להיות מצב שבו מי התהום ממשיכים להיות מזוהמים ללא טיפול.

"מאז שגורמים שונים החלו לקדם את התוכנית נעשו בדיקות, קידוחים וניטורים, אבל גם אם אין זיהום קרקע, יש זיהום של מי תהום וגזי קרקע. הטיהור עלול לקחת זמן רב ולפני שהתוכנית הזו עוברת למחוזית למתן תוקף, אנחנו רוצים לקדם את טיהור הקרקע" אמר ספיר.

לפני 4 שנים חברת פארטו הנדסה דוח הציגה מחקר שאומד את ההשלכות הכלכליות של זיהום הקרקע ממפעל מגן בכ-1.4 מיליארד שקל.