מטוסי הסופה של חה"א ימשיכו להיות מקורקעים; החומר המסרטן התגלה בשני מטוסים נוספים

עד כה נבדקו ביסודיות 10 מטוסים, ובש-3 מתוכם נמצא החומר המסוכן ; בימים הקרובים יגיעו תוצאות הדגימות שנלקחו מ-10 מטוסים נוספים

מערך מטוסי הקרב המתקדמים מסוג סופה F16i ימשיך להיות מקורקע גם בשבועות הקרובים - זאת לאור התוצאות המדאיגות המצטברות בחיל האוויר ביחס להימצאות חומר מסרטן מסוג פורמל-דהיד בריכוז גבוה בתא הטייס של מטוסים אלו.

החומר המסרטן התגלה אמש בשני מטוסים נוספים של חיל האוויר, מאותו הדגם שבו נמצא החומר בפעמים הקודמות. עד כה נבדקו ביסודיות עשרה מטוסים, ובשלושה מתוכם נמצא החומר המסוכן. בימים הקרובים יגיעו תוצאות הדגימות שנלקחו מעשרה מטוסים נוספים.

מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, אמר בשבוע שעבר בגלי צה"ל כי נכון לעכשיו, אינן מתבצעות במטוסים המתקדמים טיסות אימונים כלל, אך אם ישראל תידרש להפעילם בשדה הקרב, היא לא תהסס: "לקחתי החלטה עקרונית להמשיך לבדוק את המטוסים אחד לאחד, עד שנבין לעומק מה המצב בכל מהם. ההחלטה הזאת נכונה לגבי האימונים - אם יהיה צורך מבצעי אמיתי, אנחנו נטוס".

בימים האחרונים פועלים מיטב המומחים של חיל האוויר ושל נציגי התעשיות הבטחוניות בישראל, במטרה לברר את מקור החומר המסוכן. צוותי הבדיקה הרכיבו טכנולוגיות שונות בתא הטייס של המטוס, יחד עם אנשי היצרנית, חברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית.

למרות הימצאות החומר המסרטן, גורמי רפואה בכירים בצה"ל מדגישים כי הסיכוי שמישהו מהטייסים שנחשפו לחומר ילקה בסרטן הוא אפסי. על מנת שהחומר יגרום לסרטן, נדרשת חשיפה של שעות ארוכות מדי יום, במשך שנים - "חשיפה כזו", הם אומרים, "לא הייתה לאיש מהטייסים שטסו במטוסים הנגועים".