החרדים ינצחו

החרם הצרכני שהכריזה העדה החרדית על "שפע שוק" ו"דור-אלון" מעיד בעיקר על חולשת החילונים

לפני שבועות אחדים החלו להתפרסם בעיתונות החרדית (המודיע, יתד נאמן) כתבות העוסקות במצוקתם של בעלי חנויות ורשתות פרטיות קטנות, אשר נאלצים, לעדותם, לפתוח את בתי העסק שלהם בשבתות כדי לעמוד בתחרות מול הרשתות הגדולות. הציבור החרדי קרא את הכתבות בשקיקה, וכך גם רבניו.

תגובה לא איחרה לבוא: ועדת הרבנים של המגזר החרדי פרסמה, באותם עיתונים ממש, מודעות הקוראות ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ועם רשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל הפעלת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשבת. אתמול הניסוח נהפך למדויק יותר: לא לערוך קניות בכל עסקיה של קבוצת אלון.

האם עיתוי הפרסום ו"החרם הצרכני" היה מקרי? לא בטוח. אנחנו נמצאים זמן קצר לפני הפסח, והוראה כזו מצד רבנים אינה תלויה בהיענות וולנטרית. הרחוב החרדי מציית אבסולוטית לרבניו, ואת קניותיו הוא יעשה במקומות אחרים. עבור קבוצת אלון ובעליה דודי וייסמן זה עלול להסתיים בהפסדים לא קטנים.

אין לטעות: כושר הקנייה של החרדים בתחום המזון הוא גדול למדי, וגם בתחום האנרגיה (דלק) לא מדובר בסכום מבוטל. עבור וייסמן, זוהי סיטואציה בעייתית. גם אם הוא לא ממש מתרגש מענייני דת, מענייני הכיס כמעט כולם מתרגשים, ולכן אין לו ברירה אלא לפעול.

רק לשם דוגמה: בשנה שעברה החליט מיליונר חרדי לתרום מכספו לנצרכי הקהילה החרדית, ועשה זאת באמצעות תלושים לקניית מזון בסניף הירושלמי של שפע שוק. השנה, מן הסתם, הוא לא יעשה זאת. לא הוא, וגם לא נדבנים אחרים.

מצד אחד, החרדים אוהבים את שפע שוק זו רשת גדולה, אפשר לרכז בה את כל הקניות, הגישה נוחה וכך גם החנייה. לכן, סביר מאוד שהם יתגעגעו אליה. מצד שני, כל זמן שהרבנים ימשיכו בדעתם ואין לדעת כמה זמן זה ימשך, ואם כל הפרשה תסתיים לפני חג הפסח או לפניו - מי שתרוויח זו המתחרה הגדולה היחידה (לפחות בירושלים): רשת אלף (לשעבר "זול פה") של שופרסל, ולצידה כמה מתחרות קטנות יותר.

וייסמן ניסה להציע פשרות, אבל בדת כידוע אין כאלה. הוא עשה זאת, בין היתר, מפני שאם יחליט "להיכנע" לחרדים - ולא משנה כיצד תיעטף הכניעה - יקום מייד חרם חילונים חלופי.

אלא שגם הוא יודע: החילונים אינם יחידה אחת ורוב הזמן אפילו מתגאים בזה. מדובר באינדיבידואלים שכל אחד מהם יחליט באופן עצמאי כיצד לנהוג, אם בכלל יקדיש לכך תשומת לב (כמו בפרשת קווי השבת של חברת האוטובוסים דן). ולכן, עמידתו האיתנה לא יכולה להימשך לנצח.

עצוב ככל שזה יהיה עבור חלק מאיתנו, רוב הסיכויים הם כי הניצחון בידי אלה המאמינים כי "יותר משישראל שמרו על השבת, שמרה השבת אותם".