חגיגות עשור לתרופה ויאגרה

טרם התברר מה היא תרמה לחדוות המין הנשי, אך גברת כבודה אחת לבטח אינה מתלוננת - חברת "פייזר" המייצרת אותה

בעולם כולו חוגגים השבוע עשור ל"מהפכת הויאגרה", ששיפרה את יחסי המין של מיליוני זוגות ומנגד הביאה להריסת חיי הנישואים של מיליוני זוגות אחרים.

המהפכה החברתית-מינית שחוללה הויאגרה מושווית אולי רק לזו שיצרו הגלולות למניעת הריון. 35 מליון גברים ברחבי העולם זקפו בעשור האחרון באמצעותה את הדימוי העצמי שלהם ובמקביל הפחיתו את רמות החרדה והדיכאון מחוסר האונים ברגע המבחן הגורלי.

מנוע החיפוש גוגל מעיד על הצלחת הוויאגרה, המותג התרופתי המוכר והפופולארי בעולם, הזוכה למספר אזכורים הגדול פי עשרה יותר מ"פרוזק" ופי עשרים מ"בוטוקס".

נזקים לא פחותים מתועלת

בתום העשור ניתן בפירוש לקבוע שנזקי הויאגרה אינם פחותים מהתועלת שהביאה לאנושות. הויאגרה הנרכשת בקלות בחנויות המין ובאינטרנט נמכרת בשנים האחרונות ב"שוק השחור" באחוזים הולכים וגדלים למשתמשים הצעירים מגיל 18 ועד 45, המשתמשים בה ללא מרשם רפואי ושלא מסיבות רפואיות. מיליוני צעירים ברחבי העולם פיתחו תלות פסיכולוגית בויאגרה לצורך קיום יחסי מין פרועים.

ה"קלאברים" הצעירים בארה"ב, אירופה וגם בישראל יצרו אופנת בילוי חדשה של שילוב הויאגרה עם סמים שונים ואלכוהול. כך, למשל, שילוב של ויאגרה עם אקסטזי, המכונה "סקסטזי" מאפשר "חגיגה" בלתי פוסקת של יחסים עם פרטנרים רבים באווירה של אושר עילאי, שגורם לאי הקפדה על יחסי מין מוגנים. למותר לציין את תרומת ה"סקסטזי" על הפצת מגיפת האיידס.

נכון שכדור הקסם הביא לאיחוד ולאושר מחודש למיליוני זוגות נשואים. מחקרים מראים שעד להופעת הוויאגרה כ- 20% מהגירושים נגרמו בשל בעיות אונות של הבעל, שלא תמיד התקבלו בהבנה ע"י בת זוג תומכת.

אלא שמנגד, לא מעט גברים, בגילאי המעבר, ואף בגילאי העמידה, חשו לפתע מלאי ביטחון ועזוז בזכות הויאגרה, שהרימה והניעה אותם קדימה במרץ בלתי נלאה. כתוצאה מכך עזבו את נשותיהם לטובת נשים צעירות יותר. לדעת פסיכולוגים ומטפלים זוגיים הויאגרה היא הסיבה לכשליש ממקרי הגירושין כיום.

הויאגרה גם הביאה לתופעות מוזרות של גברים בני 70 ומעלה שהחלו להופיע במרפאות לטיפול במחלות מין, בעקבות ביקורים תכופים מדי במכוני ליווי.

טייסים ברחבי העולם, לרבות בחיל האוויר הישראלי, החלו משתמשים בויאגרה להפגה והפחתה של עייפות, סחרחורת, קוצר נשימה וחרדה. לא מעט גברים ישראלים שבעבר לא העזו אפילו להזכיר חוסר אונים, משוויצים כיום בשירות המילואים בפני החברה בביצועים בלתי רגילים וזקפות שאינן נגמרות.

לגבי השפעת הויאגרה על חדוות המין הנשית, יש מחלוקת. דבר אחד בטוח, יש גברת אחת לא צעירה שאינה מתלוננת - יצרנית התרופה פייזר. בעשור האחרון נהנית החברה מגרף זקוף תמידית של הכנסות ורווחי עתק בזכות המזקיף העולמי. אני סבור שמנהלי החברה לא האמינו בחלומות הכחולים ביותר שלהם, שבתוך עשור יימכרו כמיליארד כדורים לכ-35 מליון איש ברחבי העולם.

גיא משיח הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"