מבחן דרכים: סיטרואן C4 פיקאסו

שליטה בעמדת הפיקוד של הסיטרואן C4 פיקאסו דורשת מיומנות וזיכרון של פסנתרן. מרוב מתגים, הנהג התמים עלול להפעיל את המגבים במקום להעביר להילוך אחורי. האתגר האמיתי שלה יהיה לעבור את הסינון של חברות הליסינג

מילון המונחים והמושגים של שוק הרכב הישראלי הועשר בעידן הליסינג בכמה מטבעות לשון מקוריות וייחודיות. מכוניות משפחתיות גדולות, למשל, זוכות לכינוי הגורף "מנהלים שני ליטר" (מבוטא בדרך כלל "שתי ליטר") אפילו אם היצרן לא ייעד אותן למנהלים ונפח המנוע שלהן הוא בכלל 2.2 ליטר. המושג "מאזדה ליסינג" מתייחס אצלנו לכל רכב צמוד לעובד, גם אם הוא מתוצרת מותג אחר, ואילו הכינוי "אוכלת שטח" מוצמד למכונית ציים משפחתית או למכונית קומפקטית שמגלה כושר עבירות יוצא דופן על דרכי עפר ואבנים (דוגמה: "אחי, שדרגתי את המאזדה ליסינג שלי למנהלים שתי ליטר והיא אוכלת שטח, שחבל לך על הזמן").

למילון המחודש נכנסה בשלוש השנים האחרונות בתנופה קטגוריה חדשה המכונה "שבע (כך במקור) מקומות קבוצה 4". הכוונה היא למיניוואנים קומפקטיים או מובילי נוסעים עם מקומות לנהג פלוס שישה נוסעים, שהדגם הבסיסי שלהם מתומחר מתחת לסף העליון של קבוצת שווי שימוש 4, כדי לפנות למקבלי רכב צמוד שמחפשים אלטרנטיבה משפחתית מרובת מושבים. המצטרפת האחרונה לקטגוריה הישראלית המשגשגת הזו היא הסיטרואן C4 פיקאסו החדשה.

סיטרואן C4

מאחור ומהצד עיצוב הפיקאסו תואם היטב את מה שמקובל בז'אנר ומזכיר בקווים כלליים את המאזדה 5. אבל, עיצוב החרטום עתיר בשיק צרפתי חדשני עם מכסה מנוע קצרצר ועגול בעל "לחיים" מעוצבות היטב, פנסים מורכבים ושמשה פנורמית ענקית, שממשיכה בקו רצוף מתחתית הפגוש ועד החלק הקדמי של הגג.

החרטום החללי הוא רק רמז לעיצוב הפנים של הפיקאסו, שעוצב ככל הנראה על ידי חובב מושבע של סרטי מדע בדיוני. הנהג יושב נינוח בעמדה גבוהה, כשלפניו ומעליו נמתחת "בועת" זכוכית, שנתמכת בצדיה על ידי עמודי גג דקיקים וכפולים, שביניהם זגוגיות משולשות רחבות ממדים. הזגוגית הקדמית כה גדולה, עד שאנשי סיטרואן התקינו את סוככי השמש על מסילה נמתחת כדי להגן על ראשי הנהג והנוסע שלצדו מפני שיזוף מוגזם.

אפקט "הסולריום על גלגלים" יתקבל ללא ספק בברכה במדינות דלות בשמש, אך אצלנו נדרשה מערכת המיזוג לעבוד שעות נוספות. השמשה הנטויה בחדות גם מותירה מתחתיה משטח לא מנוצל בגודל שולחן פינג-פונג. אמנם יש בו שני תאי אחסון ננעלים, אך אלה שימושיים בקיץ בעיקר כטוסטר-אובן. שים בתוכם פיצה קפואה, החנה את הרכב בשמש לחצי שעה - והארוחה מוכנה.

גם עמדת הפיקוד שייכת לעתיד. על עמוד ההגה ועל גלגל ההגה עצמו ספרנו לא פחות מ-16 מתגים וחוגות פלוס ארבעה מוטות (אחד של מוט ההילוכים) ושתי ידיות להעברה ידנית של ההילוכים. הסידור הזה מפנה מקום חופשי בין המושבים הקדמיים ותורם לעיצוב נקי. אבל, שליטה בו דורשת מיומנות וזיכרון של פסנתרן, ולא אחת מצאנו את עצמנו מפעילים את המגבים במקום להעביר להילוך אחורי או מנסים לצפור באמצעות בקרת השיוט. את המערך משלימים מסך דיגיטלי רחב בצבע כתמתם, שממוקם מתחת לאמצע השמשה הקדמית ומתפקד כלוח מחוונים, ולוח בקרה מיניאטורי לשליטה על מערכת האקלים, שממוקם דווקא משמאלו של הנהג. העיצוב הזה יתקבל בתשואות על ידי אנשי היי-טק, טייסי קרב ובני נוער, אך מבוגרים, טכנופובים וחובבי קלאסיקה יידרשו לתקופת הסתגלות.

פרט לעמדת הפיקוד, התא של הפיקאסו תקני למדי וידידותי למשפחות. שתי שורות המושבים הקדמיות מציעות מרווח נדיב לכתפיים, לראש ולרגליים ומאפשרות להושיב בשורה השנייה שלושה מבוגרים בגודל מלא. המושבים בשורה השלישית מציעים מרחב מתקבל על הדעת לראש ולכתפיים, אך הם דלים בריפוד ומכוונים בעיקר לילדים או לקיפול (בצורה שטוחה לתוך הרצפה) לטובת נפח מטען נדיב. ללא קיפול מסתכם נפח המטען ב-208 ליטר צנועים. איכות הייצור וההרכבה מותירה רושם מכובד, כמו בשאר דגמי הדור החדש של פיז'ו/סיטרואן, ואיכות החומרים מפתיעה עם טקסטורות רכות, איכותיות ונעימות למגע.

על הכביש מציעה הפיקאסו שילוב מתון ומאוזן היטב בין נוחות נסיעה והתנהגות כביש. ספיגת הזעזועים במהירויות נמוכות טובה מאוד למרות הצמיגים הרחבים והספורטיביים שהותקנו ברכב המבחן (הדגם התקני מגיע עם צמיגים מתונים יותר). המתלים מנטרלים היטב מהמורות עירוניות, לא נכנעים לרמפות הרעדה גדולות ומעניקים תחושה מרחפת. דווקא במהירויות גבוהות יש להם נטייה לנדנודי לוואי גליים אם כי לא ברמה של מטרד אמיתי.

התנהגות הכביש בטוחה ונעימה. פניות מהירות חולפות ביציבות מרבית ויש מעט מאוד תזוזות גוף מיותרות בעת העברת משקל אגרסיבית. ההגה קל מדי לטעמנו וגם פגשנו מדויקים ממנו, אבל הוא מספק היזון חוזר סביר. הבלמים רגישים מאוד, כמו בכל סיטרואן, ודורשים הסתגלות.

להנעת הדגם הבסיסי אחראי מנוע הבנזין 2 ליטר המוכר של פיז'ו סיטרואן, שמייצר 143 כ"ס ומומנט של 21 קג"מ. למנוע יש דחף מכובד, שמגיע בסל"ד גבוה וביצועים סבירים - אפס למאה ב-12.6 שניות ו-195 קמ"ש מרביים. דגם הציים משודך לתיבת הילוכים ממוכנת - "רובוטית" בפי העם (קיים דגם בקבוצת שווי 5 עם תיבה אוטומטית רגילה בת 4 מהירויות). התכנות המתוחכם של התיבה מצליח להתגבר על רוב הקצוות המחוספסים של בנות מינה, אם כי העלאת ההילוכים אינה חלקה לגמרי ועדיין מורגש אפקט הגלישה לאחור בעצירה בעלייה. מצאנו שהדרך הטובה ביותר להשתמש בתיבה היא להשאיר אותה על מצב "אוטומטי" ולהפעיל בעת הצורך את הידיות להעברת הילוכים ידנית. זו גם חוויה ספורטיבית מענגת וגם דרך טובה למצות את יכולתו של המנוע ולייצר החלפות הילוכים מהירות מאוד. השילוב מנוע/גיר רובוטי גם חסכוני - בתום נסיעת מבחן אינטנסיבית הראה מחשב הדרך על ממוצע של 9 קילומטר לליטר.

הדור החדש של הסיטרואן פיקאסו מכוון לפלח עשיר, שנשלט כיום ללא עוררין על ידי המכונית "שהמציאה" אותו - המאזדה 5. לדגם הבסיסי של הפיקאסו, שמחירו כ-151 אלף שקל, יש הרבה מה להציע למי שמתחיל להשתעמם מהאופציה היפנית. הוא כולל שבעה מקומות ישיבה, מאובזר בנדיבות רבה ויש לו עיצוב אוונגארדי וטכנולוגיות אוטומוטיביות מדור-אחרון. אם מסננים את שלל הגימיקים של הנדסת האנוש, מוצאים שזהו רכב משפחתי רב-שימושי, נעים עם "אופי". אפשר להניח, שהפיקאסו תעבור בארץ ללא קושי את מחסום משתמשי הליסינג הסופיים, שאינם מוטרדים מסוגיות כמו "שמירת ערך" ו"הנחות מהמחירון". אולם האתגר האמיתי שלה יהיה לעבור את הסינון של חברות הליסינג.

זכות: עיצוב פנים וחוץ מתקדם, אבזור בטיחותי, מרווח פנים, נוחות נסיעה, ביצועים, חיסכון

חובה: הנדסת אנוש לא אינטואיטיבית, תיבת הילוכים לא ממש "אוטומטית"

מתחרות: מאזדה 5, קאיה קארנס, הונדה FR-V ועוד

מתחרות

ההיצע המקומי של כלי הרכב האוטומטיים עם שישה-שבעה מקומות בקבוצה 4 כולל מבחר מצומצם למדי. להלן הנציגים העיקריים

קאיה קארנס

הדור החדש של הקאיה קארנס הוצג בשנה שעברה באירופה ויוצא בימים אלה לשוק המקומי. יש לו עיצוב מתוחכם יותר משל קודמו ואיכות ייצור והרכבה ברמה גבוהה. בקבוצת שווי שימוש 4 מוצע דגם 2 ליטר בנזין בהספק 145 כ"ס (המנוע של הסונטה) עם תיבת הילוכים מקובלת. דגם טורבו-דיזל אוטומטי חזק עולה 168 אלף שקל

מאזדה 5

המאזדה 5 קצרה הפיקאסו ב-8 סנטימטר וצרה ממנה ב-7 סנטימטר, אם כי היא גבוהה יותר ב-3 סנטימטר. המושב האמצעי בשורת המושבים השנייה תיאורטי אך בסיס גלגלים נדיב ותכנון פנימי מודולרי וחכם מעניק לשישה נוסעים מרחב טוב. מכללי ההנעה לקוחים מהמאזדה 6 וכוללים מנוע 2 ליטר בהספק 145 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית מקובלת. ה-5 אפילו מהנה לנהיגה.

פורד S-MAX

ה-S-MAX זכה בתואר המכובד "מכונית השנה של 2007". זהו רכב שבעה מקומות אמיתי. הוא מתקרב בממדיו למיניוואן "פול סייז" ויכול להכיל בשורה השלישית שני מבוגרים ועדיין להותיר נפח מטען של 480 ליטר. עיצובו ספורטיבי במופגן והוא גם אמור להפגין יכולות כביש אתלטיות. המחיר והמפרט טרם פורסם, אולם ניתן להניח כי יהיה דגם 2 ליטר אוטומטי בסיסי בתוך קבוצת שווי שימוש 4.

הונדה FR-V

הונדה עשתה את הבלתי ייאמן וגילחה כמעט 20 אלף שקל ממחירו של ה-FR-V כדי להכניס אותו לקבוצה 4. ב-151 אלף שקל מקבלים רכב עם מקום בשפע לשישה נוסעים פלוס תא מטען מכובד. מכללי ההנעה הם מנוע ה-1.8 ליטר המודרני של הסיביק (140 כ"ס) ותיבה אוטומטית מצוינת.