מבחן דרכים: טויוטה קורולה 2008

נסענו עם הקורולה מאילת לתל-אביב ברציפות דרך המכתש הגדול, ובתום שלוש וחצי שעות נסיעה, פלוס חצי שעה בפקקי גוש דן, יצאנו מהרכב רעננים ומוכנים ליום עבודה

הנהג הישראלי מעדיף מכוניות מסוג "התנע ושכח", והתיבה האוטומטית הרובוטית שמגיעה עם הטויוטה קורולה החדשה לא עונה על הפרמטר הזה, ובכל זאת המכונית צוברת לא מעט נקודות זכות בפלח המשפחתי

למתבונן מבחוץ נראה לעתים כי בענף שיווק הרכב הישראלי שוררת אידיליה תחרותית. היבואנים אינם משתמשים כמעט בפרסומות השוואתיות, לא תוקפים בפומבי את המתחרים וכולם חברים באיגוד משותף, שנלחם למען מטרות משותפות.

אבל מאחורי הציפוי החיצוני הדק קיימת בענף תחרות אגרסיבית, ומהלומות מוחלפות מתחת לחגורה באינטנסיביות שאינה נופלת מזו של כל ענף שיווקי-תחרותי בארץ או בעולם. אמנם לפי הכללים לא שמים רגל למתחרה, אבל אם הוא כבר מתנדנד ממהרים להעניק לו את הדחיפה אחרונה. לפיכך, כשנודע בענף כי הקורולה המשפחתית החדשה עתידה לנחות בישראל עם תיבה אוטומטית "רובוטית", שלא זוכה לפופולריות בארץ, שלחו מתחרים רבים מזכרי תדרוך בהולים לאנשי המכירות באולמות התצוגה והחלה חלוקה לא רשמית של השלל. במקרה של הקורולה השלל מפתה מאוד. זוהי המכונית השנייה ברשימת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בשנים האחרונות ואחת השחקניות הדומיננטיות בפלח ציי הרכב האסטרטגי.

טויוטה קורולה 2008

בטויוטה, בכל אופן, לא מתכוונים לוותר על נתחי שוק וטוענים כי כל מכונית שהוקצתה השנה לשוק הישראלי, אכן תימכר. בכל הנוגע לעיצוב החיצוני ולמדדים, לפחות, נראה שהקורולה החדשה עתידה לצבור לא מעט נקודות זכות בפלח המשפחתי. היא ארוכה ורחבה מקודמתה ויש לה מראה אלגנטי, שמדלג שלב באילן המשפחתי (מעל האוונסיס) ויוצר קשר חזותי ישיר ומובהק לאחות הגדולה והיוקרתית, קאמרי.

עיצוב הפנים משדרג את הנוסעים ממחלקת ה"אקונומי" של הדגם היוצא למחלקת ביזנס. את עמדת הפיקוד מעוררת הפיהוק של הקורולה היוצאת מחליף מערך פיקוד מתוחכם ובמרכזו לוח מחוונים עם צגים דיגיטליים, שמוטמעים בתוך המחוונים האנלוגיים נוסח מרצדס. אלה כוללים בין השאר מחשב דרך מתוחכם ותצוגה גרפית של כמות הדלק, וחבל רק שכדי לשלוט בנתוני המחשב צריך הנהג להושיט את ידו למתג נסתר על הצג.

שאר פריטי העיצוב אינם כה הרפתקנים אך הם עדכניים ונעימים לעין. עיצוב עמדת הפיקוד מתמזג בקו זורם והדוק עם דיפוני הדלתות, לוח הבקרה של מערכת האקלים ומערכת הקול מהווה חלק אורגני מעיצוב הקונסול וידיות העברת ההילוכים נוסח פורשה, שממוקמות מאחורי ההגה, מוסיפות לאווירת התחכום.

הנהג והנוסע לצדו נהנים ממרחב נדיב לכתפיים, לראש ולרגליים, וגם מאחור התחושה היא של מרחב משופר. על אף שבסיס הגלגלים נותר זהה לדגם היוצא (2.6 מ'), מנהרת התמסורת הבולטת במרכז נעלמה לטובת רצפה כמעט שטוחה, מה שתורם למרחב התנועה. מרווח הברכיים תואם את המקובל בקבוצה ומרחב הכתפיים מתאים לשלושה מבוגרים, וחבל רק שמסעד המושב האחורי מפוצל לשני חלקים על חשבון הנוחות של בעלי הגב הרחב. תא המטען מכיל נפח סביר של 450 ליטר. איכות הייצור וההרכבה אופיינית לטויוטה ועל כך אין צורך להוסיף מילים. איכות החומרים נוטה לכיוון הפלסטיק הקשיח והחסכוני בנוסח מאזדה 3.

הקורולה, כמו רבות מהמשפחתיות האירופאיות והיפניות בתצורת סדאן, תוכננה בעיקר עבור שווקים מתפתחים במזרח ומרכז אירופה ובמזרח התיכון, שהמשותף לכולם הוא תשתית כבישים רעועה. לפיכך המכוניות האלה מכוילות לספק ספיגת זעזועים ברמה גבוהה, וגם הקורולה החדשה עומדת במשימה בסיוע בולמים בעלי מהלך ארוך ושלדה בעלת קשיחות מבנית מופלגת. שיבושים גדולים לא מותירים בה יותר מרעד קל, ואם מוסיפים לכך בידוד רעשים מצוין ומושבים קדמיים נוחים, מקבלים מכונית ידידותית מאוד לנסיעות ארוכות. נסענו עם הקורולה מאילת לתל-אביב ברציפות דרך המכתש הגדול, ובתום שלוש וחצי שעות נסיעה, פלוס חצי שעה בפקקי גוש דן, יצאנו מהרכב רעננים ומוכנים ליום עבודה.

התנהגות הכביש דורשת הסתגלות. לקורולה יש הגה קל אך חד מאוד, שיעיל לתמרוני חירום אבל דורש הסתגלות מהנהג. הטיה מהירה של ההגה בכניסה לפנייה מהירה עלולה לגרום לשלדה לנוע בעצבנות. כאשר מסתגלים למכונית ההתנהגות הופכת להיות רהוטה, נעימה וקלילה למרות המשקל העצמי הלא מבוטל.

הקורולה מגיעה עם מנוע 1.6 ליטר חדש ומתוחכם, שמייצר הספק נאה ביחס לקבוצתו של 124 כ"ס ב-6,000 סל"ד ומומנט של 15.9 קג"מ ב-4,200 סל"ד. בסיבובים מתונים ובנסיעה עירונית קשה להרגיש בהספק העודף של המנוע ואם רוצים להפיק מהמנוע דחף נמרץ יותר צריך לטפס מעלה סל"ד במחיר של עלייה לא מבוטלת ברעש. הנחמה היא, שרעש המנוע ספורטיבי ונעים בנוסח מנועי ה-VTEC של הונדה. הביצועים סבירים לקבוצה אך לא מדהימים - התאוצה מאפס למאה קמ"ש מתבצעת ב-12.1 שניות.

ומה לגבי אותה "תיבה רובוטית"? הפטנט הזה קיים בתעשיית הרכב כבר יותר מעשור וצובר כיום פופולריות בעיקר בקרב יצרנים אירופאים. הוא משלב מכאניקה של תיבת הילוכים ידנית עם מצמד אלקטרו-הידראולי מתוחכם, שחוסך את הצורך בלחיצה על דוושה. מעבד נתונים מהיר מסנכרן בין כל הרכיבים ומסייע לנטרל שגיאות נהג ולהחליק את העברת ההילוכים בהתאם לתנאי הנהיגה ולפקודות הנהג. תיבות כאלה נועדו להעניק לנהג את היתרונות של תיבה ידנית דוגמת פגיעה מזערית בביצועים, החלפת הילוכים מהירה וחיסכון לא מבוטל בדלק, ביחד עם אפשרות להחלפה אוטומטית לגמרי בעת זחילה בפקקים.

מי שישלוט בתיבה הזו כפי שתכננו אותה הוגיה וישתמש לעתים תכופות בידיות ההעברה הידניות, שצמודות להגה, יתוגמל בהורדות הילוכים רהוטות ותחושה נמרצת. עם זאת, מי שחפץ לשלב את התיבה בקביעות במצב האוטומטי, יקבל תזכורת מתמידה לאופי הייחודי של הטכנולוגיה הזו בדמות טלטולים קלים בהעלאת הילוכים בעת תאוצה, בעיקר בנסיעה עירונית, ובהתדרדרות קלה לאחור בעליות בסיטואציות מסוימות. זה יכול להיות מטרד אבל אחרי שמתרגלים, נראה שהפלוסים עולים על המינוסים.

קורולה בסיסית מודל 2008, עם שני חלונות חשמל, ארבע כריות אוויר ומערכת אקלים ידנית, משתבצת בקבוצת שווי 2 במחיר של 114 אלף שקל. דגם "פרטי" מעט מאובזר יותר עולה 123 אלף שקל. המחירים האלה תואמים במדויק את הקבוצה המשפחתית ולבטח לא הם יכריעו את הבחירה. התיבה "הרובוטית" דורשת הסתגלות מסוימת וקרוב לוודאי שאינה הבחירה האופטימלית עבור המאסה המרכזית של לקוחות שוק המשפחתיות הישראלי, שמעדיף מכוניות בסגנון "התנע ושכח". אבל בשורה התחתונה היא לא מותירה שריטה משמעותית בחבילה המשפחתית הנוחה והמתוחכמת של הקורולה החדשה, ובוודאי לא בחוסנו של המותג.

זכות: עיצוב חיצוני, מרווח פנים, מנוע נמרץ, איכות ייצור, מוניטין שמירת ערך, חיסכון בדלק

חובה: תיבה אוטומטית לא אינטואיטיבית, הגה רגיש

מתחרות: מאזדה 3, רנו מגאן, סובארו אימפרזה ועוד

מתחרות

סובארו אימפרזה

הדור החדש של האימפרזה עתיד לנחות באירופה באוקטובר ויביא עמו חידושים רבים. זוהי מכונית מודרנית ומרווחת, עם מתלה אחורי מתוחכם ובסיס גלגלים שהוארך ל-2.63 מ'. תא הנוסעים מרווח מקודמו ומתוחכם יותר למראה, למרות שהוא עדיין שמרני יחסית. גרסת הסדאן אינה אוונגרדית בעיצובה אך נראית בוגרת ויוקרתית יותר. המפרט הטכני הוא עדיין בגדר נעלם, אך ככל הידוע תמשיך המכונית בשלב הראשון עם מנוע ה-1.5 ליטר בהספק 105 כ"ס של הדגם הנוכחי. מאוחר יותר יצטרף למבחר גם מנוע דיזל ראשון מפיתוח עצמי של סובארו.

מיצובישי לאנסר

לקראת סוף השנה צפוי לנחות בארץ הדור החדש של המשפחתית לאנסר, שיוצא בימים אלה לשוק האמריקני. היא ניצבת על פלטפורמה משפחתית קשיחה ומודרנית, שפותחה בקבוצת דיימלר קרייזלר, וניצבת על בסיס גלגלים שהוארך ל-2.63 מ'. היא גם ארוכה ורחבה משמעותית מהדגם הנוכחי ומצוידת במערכת היגוי חדשה ושלל אבזרי בטיחות. בינתיים הוצג רק מנוע 2 ליטר, שמוצע עם תיבה רציפה (CVT). עדיין לא ידוע איזה מנוע בסיסי יגיע לאירופה ועם איזו תיבת הילוכים.

ניסן TIIDA

הנציגה החדשה של ניסן בפלח המשפחתיות נקראת TIIDA ונמכרת ביפן ובארה"ב מזה כשנתיים. היא מיוצרת במקסיקו וניצבת על פלטפורמה משותפת של ניסן וחברת האם רנו עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מ'. באירופה היא תימכר בגרסת האצ'בק וסדאן והדגם המיועד אלינו יצויד במנוע 1.6 ליטר בהספק 110 כ"ס עם תיבה אוטומטית רציפה. ניסן ממצבת את המכונית גבוה יחסית וכרגע עדיין לא ברור אם יהיה דגם בקבוצת שווי שימוש 2 או שהוא יתחיל בקבוצה 3.