מבחן דרכים: מאזדה 2 - מול כל המתחרות בשוק

מכונית ההדגמה שלנו הייתה מהראשונות שהופיעו בכבישי הארץ, ועוררה סקרנות רבה. אבל גם נהגים ועוברי אורח שלא זיהו אותה כמאזדה 2, נמשכו אל זוויותיה וקימוריה יוצאי הדופן כמו פרפרים לאור

פחות מחודש לאחר התחלת השיווק של המאזדה 2 החדשה, חצו הזמנותיה בישראל את קו ה-1,000 יחידות. המספר הזה, שמהווה כ-4% מכלל המכירות השנתיות בפלח הסופר-מיני בשנה עברה, מקבל משנה תוקף אם לוקחים בחשבון שטרם נפתחו ההזמנות המאסיביות לחברות ההשכרה והליסינג ושאפילו מכונית מאזדה 2 אחת לא נמסרה עד כה ללקוחות. לפיכך, אפקט החשיפה על הכביש - שנחשב לגורם ממריץ-מכירות חיוני לכל מכונית חדשה לגמרי - לא החל עדיין לפעול.

ההסבר העיקרי לתופעה הוא, שמתחת לסף המחיר של כ-114 אלף שקל (ולעתים גם בפלחים יקרים יותר) מתמקד תהליך הבחירה הצרכני של הלקוח הישראלי בשני משתנים עיקריים בלבד: מוניטין היצרן, שממנו נגזרות גם האמינות ושמירת הערך, ויחס הולם של אבזור/מחיר. כאשר הרכב מאובזר כהלכה בהשוואה למתחריו ומוניטין היצרן סולידי מספיק - מה שנכון במקרה של מאזדה ולמעשה של כל מותג יפני - משתנים כמו "ביצועים", "התנהגות כביש", "נוחות" או "הנדסת אנוש" נדחקים למקום משני. למעשה, לקוחות רבים בארץ, כולל אלה שמשלמים עבור הרכב מכיסם הפרטי, אפילו לא טורחים לבצע נסיעת מבחן לפני הרכישה.

מאזדה 2

למרבה מזלם של חובבי הרכב, לפחות אלה שעדיין נותרו בישראל, יצרני הרכב היפנים מתכננים כיום דגמים חדשים במחשבה על קהל הלקוחות האירופי הסלקטיבי והאנין. גם מאזדה מכוונת את עצמה כיום לקהל המטרה הזה והמיצוב שלה בולט בהחלט בעיצוב.

אחרי דיאטה אינטנסיבית

למאזדה 2 יש עיצוב רענן וכמעט ספורטיבי עם ערב-רב של קימורים שריריים וזוויות חדות וקו חלונות נמוך מלפנים, שהולך ועולה כלפי החלק האחורי. מכונית ההדגמה שלנו הייתה מהראשונות שהופיעו בכבישי הארץ, ומטבע הדברים עוררה סקרנות רבה. אבל גם נהגים ועוברי אורח שלא זיהו אותה כמאזדה, נמשכו אל זוויותיה וקימוריה יוצאי הדופן כמו פרפרים לאור.

הגישה השובבה והלא-מכופתרת ממשיכה גם לתא הנוסעים. עמדת הפיקוד הקומפקטית עתירה בעיגולים ובטקסטורות עדכניות, לוח המחוונים נראה כאילו עוצב בהשראת מכוניות צעצוע וההגה הקטן, "החמוד", עם שלל מתגי הפלסטיק שעליו, משלים את האווירה הלא-מכופתרת. בהנדסת האנוש הושקעה מחשבה רבה, שבולטת בין השאר בהצבה של מוט ההילוכים גבוה במעלה הקונסול המרכזי ובמיקום יחסי נוח מאוד של הדוושות, המושב וההגה. חבל רק, שבסביבת הנהג לא ניתן למצוא ולו גם משטח אחד שמרופד פלסטיק רך למגע. גם הבחירה בצבעי שחור-על-שחור לריפוד המושבים, הדלתות ומשטחי הפלסטיק, משרה אווירה קודרת ומחבלת בסגנון הקליל והצעיר, שבו השקיעו מעצבי הפנים את מיטב מרצם.

מרווח הפנים טיפוסי למכוניות סופר-מיני מהדור האחרון. השילוב של מפתן כניסה נמוכים וגג גבוה מעניק תחושה של מרחב ומסייע רבות לכניסה/יציאה. מאחור המרווח אינו נדיב כמו בחלק ממכוניות הסופר-מיני האירופיות מהדור האחרון, דוגמת רנו קליאו ופיז'ו 207, שבסיס הגלגלים שלהן ארוך ביותר מ-10 ס"מ. אולם התכנון החכם של המושב האחורי מאפשר לשני מבוגרים להתמקם בו בנוחות סבירה וליהנות ממרווח רגליים מתקבל על הדעת. תא המטען מסתפק ב-268 ליטר.

מאזדה פיתחה בשנים האחרונות מומחיות רבה בהפחתת המשקל העצמי של המכוניות שהיא מייצרת, וטוענת כי זוהי הדרך הנכונה לשפר את תצרוכת הדלק ולקבל התנהגות כביש אנינה. גם המאזדה 2 עברה תהליך דיאטה אינטנסיבי, שכלל שימוש נרחב במתכות קלות וחזקות מאוד, אימוץ גלגל רזרבי דקיק והקפדה רבה על תכנון הרכיבים השונים. התוצאה היא משקל עצמי של 980 קילו בלבד בדגם האוטומטי המאובזר - כמעט 200 קילו פחות מרנו קליאו למשל.

המשקל הקליל בשילוב עם מנוע 1.5 ליטר בהספק בריא של 103 כ"ס ותיבה אוטומטית זריזה, מעניק למכונית תחושה של מכונית ספורטיבית מהירה הרבה יותר ממה שמעידים הנתונים הרשמיים (אפס למאה ב-12.5 שניות, 170 קמ"ש). המנוע מגיב מיידית ללחיצה ומייצר תאוצות מהנות תוך הותרת שולי ביטחון מכובדים לעקיפות. הדחף בעליות ארוכות ותלולות סביר, אם כי במחיר של סל"ד גבוה וקולני. למאזדה 2 אין שום בעיה לשייט במהירויות של 140 קמ"ש פלוס, תופעה לא טיפוסית במכוניות כה קטנות, אך נהיגה אגרסיבית תניב צריכת דלק ממוצעת של 8.5 קילומטר לליטר בלבד.

בונוס נוסף של משקל הנוצה הוא בהתנהגות כביש קלילה, שהזכירה לנו את מכוניות הסופר-מיני הקטנות ומלאות החיים של תחילת שנות ה-90, לפני שהן השמינו וקיבלו תחושה גמלונית ו"בוגרת". המאזדה 2 משנה כיוון בזריזות, מסתערת על פניות הדוקות בהתלהבות, שומרת על קו פנייה מדויק בתוכן ויוצאת מהן תוך הפגנת אחיזת כביש מרשימה.

לחלק מהתחושה אחראי ההיגוי המהיר והחד ולחלק אחר אחראים הצמיגים הספורטיביים בחתך 55' והבלמים החדים והנשכניים. החבילה הכוללת הופכת את ה-2 למכונית חדה ומהנה לנהיגה עבור חובבי הגה, אפילו בהשוואה לכמה מהמתחרות האירופיות. גם בשיוט על הכביש המהיר היא מפגינה יציבות מכובדת, אם כי במהירויות גבוהות ההגה הופך אדיש וחסר תחושה.

מחיר מסוים על היכולת האתלטית המהנה משלמת המכונית בסעיף ספיגת הזעזועים. צמיגי הספורט של הדגם המאובזר לא מפגינים סלחנות יתרה כלפי מהמורות גדולות ולמרות שהספיגה הכוללת עדיין מעודנת, נסיעה על האספלט הטיפוסי של מרכזי הערים מלווה בלא מעט זעזועי מרכב. דגם ה"אקטיב" המאובזר פחות של המכונית מצויד בגומי בחתך מתון יותר וסלחני יותר.

הדגם הבכיר של המאזדה 2 עולה 106 אלף שקל וכולל אבזור נדיב כמו רדיו עם שליטה מההגה וערכה בטיחותית של 6 כריות אוויר ומערכת ESP, שאולי אינה חיונית במכונית עירונית אבל לבטח נוסכת ביטחון. דגם ה"אקטיב" עם 2 כריות, ESP ורשימת אבזור דלילה מעט יותר עולה 102 אלף שקל. התמחור הזה מיצב את המאזדה 2 ישירות מול הסוזוקי סוויפט ומנציח את החלוקה של הפלח הזה לשלושה תת-סגמנטים: "קטנות גדולות", דוגמת קליאו, 207, פונטו, אופל קורסה, יונדאי אקסנט ואחרות; קטנות זולות, דוגמת סיריון וגטס שנמכרות מתחת ל-100 אלף שקל, וקטנות מהזרם המרכזי, שניצבות באמצע אך במקום גבוה מבחינת יחס המחיר/תמורה.

המיצוב המדויק הזה והשם "מאזדה" יהיו מספיקים כדי להקפיץ את המצטרפת החדשה לצמרת הטבלה שלה בשנים הקרובות. העובדה שזו גם מכונית מהנה מאוד לנהיגה היא בבחינת בונוס, שספק אם יזכה בארץ להערכה הראויה לו.

זכות: עיצוב פנים וחוץ, איכות ייצור, ביצועים נמרצים, התנהגות כביש, אבזור בטיחותי, מוניטין

חובה: ספיגת זעזועים בדגם המאובזר, יש מכוניות מרווחות יותר בפלח שלה

מתחרות: סוזוקי סוויפט, דייהטסו סיריון, שברולט אוויאו ועוד.

למאזדה 2 ממתינות בשוק בציפייה דרוכה כמה מתחרות ותיקות ומבוססות, שחלקן צפויות לעבור שדרוג בקרוב. להלן מדגם:

דייהטסו סיריון

הסיריון תפסה בשנה וחצי האחרונות את המקום השני בטבלת המכירות בפלח הסופר-מיני, לא מעט בזכות שוק הליסינג וההשכרה. בחודשים הקרובים תנסה הסיריון להרחיב את חדירתה גם לפלח הלקוחות הפרטיים בסיוע מתיחת פנים. הגרסה המשודרגת מצוידת בפגוש קדמי חדש, במתלה אחורי משופר, בלוח מחוונים בעיצוב מחודש ובעיקר באופציה חדשה למנוע 1.5 ליטר בהספק מכובד של 102 כ"ס לצד מנוע ה-1.3 ליטר הקיים.

שברולט אוויאו

עוד מכונית ציים פופולרית שתפתח בשנה הבאה "שאיפות פרטיות", היא השברולט אוויאו. המכונית עברה שדרוג מקיף, שבמסגרתו קיבלה חרטום חדש ומודרני במתכונת העיצוב המשפחתי הנוכחי של שברולט, תא נוסעים משודרג עם הקפדה יתרה על איכות הגימור והחומרים, וכמה שיפורים חיוניים בבטיחות הפסיבית. המנוע "הישראלי" ימשיך להיות ה-1.4 ליטר המוכר אם כי הספקו שופר ל-98 כ"ס.

סוזוקי סוויפט

המתחרה העיקרית של המאזדה 2 החדשה בפלח המחיר שלה היא הסוויפט של סוזוקי, שנהנית בישראל מקהל לקוחות פרטי נאמן. לסוויפט יש עיצוב רענן ועדכני, מנוע 1.5 ליטר חזק, התנהגות כביש נמרצת ומוניטין אמינות סולידי. ביפן עברה לאחרונה המכונית רענון קל. למבחר נוסף מנוע 1.2 ליטר "ירוק" ונקי, שמייצר 90 כ"ס ועדיין יכול להחזיר כ-20 קילומטר לליטר. לא ברור מה עתידו המקומי.