סין תרכוש אחזקה בחברת הכרייה BHP ביליטון לקראת המיזוג עם ריו טינטו

מעוניינת למנוע השתלטות של החברה הממוזגת על מחירי הסחורות, החיוניים לכלכלת המדינה

סין מתכננת לרכוש אחזקה של יותר מ-9% בחברת הכרייה BHP ביליטון, בניסיון להתערב בעסקה שבמסגרתה תרכוש ביליטון את יריבתה, ריו טינטו, כך דיווח היום (ד') העיתון "דה אוסטרליאן". חברות ופקידים סיניים הביעו התנגדות עזה להצעת המחיר בסך 135 מיליארד דולר של ביליטון עבור ריו, בגלל החשש שלחברה הממוזגת תהיה שליטה רחבה מדי על מחיריהם של חומרי גלם החיוניים לכלכלתה הגואה של סין.

הרשויות בסין עדיין לא החליטו איזה מהמוסדות הפיננסיים שבבעלות הממשלה יוביל את החיפוש אחר בעלי המניות של ביליטון שיהיו מוכנים למכור את מניותיהם.

"תמיד חשבתי שזוהי הדרך הנכונה מבחינתם להתמודד עם זה", אמר אדנאן קוצ'וקליק, אסטרטג מניות בקרדיט סוויס פירסט בוסטון. "למעשה, הם אלה שמממנים את מגזר המשאבים כולו. לו הייתי בטוח לגבי הביקוש שלי למשאבים, למה שלא אגדר את עצמי נגד זה? הייתי מחזיק בחלק מביליטון ומריו".

חברת צ'ינלקו, שנמצאת בבעלות ממשלת סין, רכשה בפברואר אחזקה בת 9% בריו טינטו - מספר שבועות לפני שביליטון פרסמה את הצעת הרכש שלה, שמבוססת על המרת מניות בלבד. ריו דחתה את הצעת ביליטון.

שר המשאבים של אוסטרליה, מרטין פרגוסון, אמר שהממשלה תטפל באופן הוגן ופתוח בכל בקשה מצדה של חברה זרה לרכוש אחזקה בחברה אוסטרלית. רכישת אחזקה בת יותר מ-15% בחברה אוסטרלית דורשת אישור ממשלתי.

אנליסטים אומרים שהמיזוג הפוטנציאלי בין ביליטון לריו עשוי לקדם את הקונסולידציה בשוק הקומודיטיס, ולהעניק ליצרניות עפרות הברזל והפחם עוצמה משמעותית בתחום התמחור. מפעלי הפלדה בסין חוששים מהתפתחות שכזו.

מחיר עפרות הברזל זינק פי חמישה מאז 2001, ומחיר הפחם רשם השנה עלייה חדה.

חברות סיניות מבקשות לרכוש חברות כרייה נוספות באוסטרליה כדי לשים קץ לתלותן באספקה מביליטון ומריו.