מחירי הבתים בארה"ב יוסיפו לרדת

והנה הצד המואר של המשבר: בענף הבנייה ההתאוששות מאז ומעולם היתה מהירה - ויש סימנים שהיא בפתח

ניצני התייצבות בסקטור הנדל"ן למגורים. הדבר מתבטא באופן מהוסס בפעילות הריאלית, אך לא במחירים.

סקטור הנדל"ן למגורים האמריקאי הוביל את המשבר הנוכחי, הוא משך את השוק מטה לא בשל האטה בפעילות שבו, אלא בשל המוצרים והנכסים הפיננסיים שהונפקו על בסיס המשכתנאות למגורים.

התחלות הבנייה אשר מייצגות את פעילות הקבלנים בענף רשמו צמצום, לא מהקיץ האחרון הנחשב לזמן שבו החל המשבר, אלא כבר בראשית 2006, כפי שניתן לראות בתרשים. הקבלנים הרגישו את הירידה בפעילות הבניה כבר ב-2006.

הצמצום החד בהיקף התחלות הבנייה הביא לידי כך שרמת הפעילות בסקטור נמוכה ביותר מ-50% מהפעילות בשיא. בדצמבר האחרון היא הייתה נמוכה בשיעור 56% מרמת השיא.

אם בוחנים את התחלות הבנייה ב-50 השנים האחרונות, ניתן לראות כי מנקודת השפל, התיקון מהיר מאוד. וכפי שההידרדרות לשפל מהירה מאוד, כך גם מהיר התיקון שבא אחריה. בגרף, התנועה מצטיירת כאות V.

מיטב

ייתכן שאת ראשיתו של התיקון אנו חווים כבר בחודשים האחרונים. לראייה, בחודשים ינואר ופברואר רשמו התחלות הבנייה עליה מצטברת בשיעור 6.5%.

השבוע צפויים להתפרסם נתוני התחלות הבנייה לחודש מארס. הערכות השוק הן לירידה מ-1,065 אלף ל- 1,025 אלף.

זו אמנם שוב ירידה, אך הנתון עדיין יהיה גבוה מזה שנרשם בחודש דצמבר 2007. אם בטווח של מספר חודשים נחווה בהתייצבות מסוג 'U' ולא 'V', כפי שהיה בעבר, נתנחם בכך שהסקטור לא ממשיך להתכווץ.

יחד עם זאת, בתחום המחירים קשה לחשוב על תיקון בתקופה הקרובה. מחירי הדירות בארה"ב הוזלו בשיעור חד למדי של כ-9%, בשנה האחרונה. למעשה, היה זה שיעור ההוזלה החד ביותר, לפחות ב-20 השנים האחרונות.

הבעיה שמעיקה על מחיר הדיור בתקופה הנוכחית היא המשכנתאות המסוכנות שניתנו בשנים האחרונות ואשר הביאו לעלייה חדה מאוד הן בשיעור חדלות הפירעון והן בשיעור העיקולים.

כך לדוגמא, שיעור העיקולים מסך הבתים שעליהם יש משכנתא חצה לאחרונה את רף שני האחוזים, השיעור הגבוה ביותר, לפחות בעשור האחרון.

שיעור מקרי חדלות הפירעון רשם גם הוא עלייה בתקופה האחרונה ובמיוחד בשכבת הסאבריים המסוכנת. כך, שיעור נוטלי משכנתאות הסאבפריים שאינו משלם הגיע לאחרונה לכדי 18% ושיעור העיקולים של בתים של לווי סאב פריים הגיע לכדי 9%.

ככל הנראה, עם המשך החולשה בפעילות הכלכלית בארה"ב, אנו צפויים להחרפה של נתונים אלה, תוך עלייה נוספת הן בשיעור של מקרי חדלות הפירעון וגם בהיקף העיקולים. ואלה לא ייאפשרו עליית מחירים.