הלילה הלבן של סוחרי המט"ח

מה יכול סוחר מט"ח לעשות בסוף שבוע שבו מחליטים שרי האוצר החזקים בעולם לחזק את הדולר?

אילן דנציגר הוא רואה חשבון ומנכ"ל "פורקס אילנד" - ניהול תיקים במט"ח

בפגישת שבע המדינות המתועשות בסוף השבוע הובעה דאגה מחולשתו של הדולר. בפעם הראשונה מזה זמן רב הבהירו שרי האוצר של הכלכלות המובילות בעולם שאין להם כוונה להמשיך ולתת למטבע האמריקני לצנוח.

האם סוחרי המט"ח יכולים לעשות משהו כאשר החלטה כזו מתקבלת במהלך סוף שבוע שבו אין מסחר?

אם לשפוט לפי מה שהתרחש מספר פעמים בשנים האחרונות, יתכן שסוחרי המט"ח צפויים הלילה (בין ראשון לשני) ללילה לבן.

בדצמבר 2005, כאשר הצהרת G7 התייחסה מפורשות לתקווה שהיואן הסיני ימשיך בייסוף כנגד המטבעות העולמיים, נחלש הדולר ביחס ליין באופן משמעותי עם פתיחת המסחר והמשיך להיחלש במשל החודש שלאחר הועידה בשיעור 500 נקודות. ירידה דומה בצמד דולר/ין התרחשה גם באפריל 2006 בעקבות ועידת G7.

אם הכרזת סוף השבוע תיתפס בשווקים כהחלטית, עשוי הדולר לקבוע שפל ביחס לרוב המטבעות העיקריים, סביב הרמה שבה נסחר בחודשיים האחרונים. אם תסריט זה יתממש, סוחרי המט"ח אמורים להתרכז בחצי השנה הקרובה בעסקאות לונג על הדולר, כדי לנסות ולהרוויח מהתחזקותו.

אם ייצא הלילה מהלך משמעותי לדרך, את תחילתו כבר לא נוכל לתפוס. אך לאחר מכן, במידה ויבואו תיקונים בדרך, הם יטמנו בחובם הזדמנויות מעניינות לסוחרי המטבע.

יש לשים לב שלמרות שייתכן שכיוון הדולר כבר נקבע, המגמה היא ארוכת טווח ובמסגרתה אנו עלולים להיתקל בתנודתיות שעלולה למחוק תיקי מסחר רבים.

לכן כמו תמיד, זהירות לפני הכל. קביעת נקודה לעצירת הפסד היא קריטית בשוק תנודתי שכזה, ורק היא תציל אותנו בימים מעין אלה.

סיכום

את תחילת המהלך של הטווח הארוך, אם יקרה הלילה, אולי לא נצליח לתפוס, אך לכל תחילת מהלך יש המשך ואותו כדאי לנסות לא להחמיץ.

חשוב להזהיר, שאת כל העסקאות הנ"ל יש לבצע כאשר אנו יודעים בכל שלב מה יקרה אם התסריט לא יתממש: כלומר,כמה אנו מוכנים להפסיד.

המלצתי, כרגיל: לא להפסיד באף עסקה יותר מ-2.5% מההון המושקע במט"ח.