העולם עובר לדיאטה אמריקאית

התייקרות מוצרי המזון הבסיסיים תעביר את העולם לצריכת ג'אנק פוד מהסוג הזול והרע

הזינוק החד, בעשרות אחוזים בתוך מספר חודשים, במחיר הסחורות החקלאיות, ייאלץ את עניי העולם כולו - בארה"ב, סין, ברזיל רוסיה וישראל לשנות את התפריט היומי שלהם.

כתוצאה מהמציאות החדשה הם יתקשו לרכוש מוצרי מזון בסיסיים, ויאלצו לצרוך במקומם הרבה יותר ג'אנק פוד.

איך אפשר להרוויח מכך?

מחיר מוצרי היסוד: אורז, חיטה, תירס, סויה, חלב, בשר וסוכר זינקו בעשרות אחוזים בתוך כמה חודשים. מגמת ההתייקרות תמשיך, בשל הגידול הצפוי בביקוש למוצרים אלה מצד אוכלוסיית העולם השלישי, התרחבות מעמד הביניים בהודו, ברזיל רוסיה וסין שהחל להתפנק ולצרוך מזון איכותי כמו בשר, חלב, גבינות, שבדורות הקודמים לא העזו אפילו לחלום עליו.. תרומה נוספת להתייקרות מגיע מצמצום שטחי החקלאות ותהפוכות מזג האוויר, עקב ההתחממות הגלובלית.

להתייקרות יש השלכות תרבותיות וחברתיות רחבות, שעלולות לעורר מהומות אלימות, כפי שקרה בסין, פקיסטן ובחלק ממדינות אפריקה, לאחר התייקרות האורז, מזונם העיקרי של כ- 2 מיליארד איש ברחבי העולם, אשר התייקר כמעט פי שניים בתוך מספר חודשים.

אני צופה שהביקוש הקשוח למזון ברחבי העולם יעביר את כולם למה שאני מכנה "דיאטה אמריקאית". דהיינו, הרבה פחות סושי טרי ויקר והרבה יותר מוצרי מזון מהיר. "דיאטה" המורכבת מ"ג'אנק פוד" אמריקאי שמן, טעים, לא בריא אבל זול להפליא, כמו: מק-דונלד, קונטאקי פרייד צ'יקן ופיצה האט.

חברות הענק המייצרות ג'אנק פוד תעשייתי, מעובד וזול נהנות מיתרון הגודל, המאפשר הוזלה בהוצאות הייצור והשינוע כמו גם ממיתוג ומוניטין בינלאומיים. חברות כמו קרפט, קוקה קולה, מקדונלד, קלוג, היינץ, יוניליבר ואחרות - מתכננות להגביר את המתקפה השיווקית העולמית על מנת "להקל על הרעב של עניי העולם" (כלשון הסלוגן הציני של מסע הפרסום של אחת החברות) ולהרוויח מכך בגדול.

המכירות כמו הרווחים של חברות המזון הגדולות הנהנות מפעילות גלובלית צפויות לצמוח השנה, גם בהנחה שתהיה האטה כלכלית עולמית, בשיעור 10% בממוצע.

מאחר שקשה למשקיע מן השורה ללמוד ולהכיר ולעקוב אחר כל אחת מחברות המזון הגדולות, אני הייתי ממליץ על השקעה באמצעות תעודות סל, המקנות פיזור מספק למספר חברות גדול, וכך מעניקות הגנה, למקרה שאחת החברות נקלעת למשבר.

הנה שתי תעודות סל המתמחות בחברות ג'אנק פוד וצריכה שכדאי לשקול את ההשקעה בהן:
PowerShares Dynamic Food & Beverage Fund - שסימונה PBJ המורכבת ממניות חברות מזון ומשקאות, בעיקר יצרניות "ג'אנק פוד" אמיתי. בין 10 אחזקותיה הגדולות ניתן למנות את: YUM! - רשת המסעדות הגדולה בעולם, הכוללת את: "קונטאקטי פרייד צ'יקן, פיצה האט ועוד, מק-דונלד, אנהואזר בוש יצרנית הבירה באדוויזר, פפסי, קלוג - יצרנית דגני הבוקר ועוד.


Select Spider Consumer Staples Fund סימונה XLP המורכבת מיצרניות ענק של מוצרי צריכה בעלות פריסה גלובלית ומכירות בכל העולם. בהן: קוקה קולה, פרוקטור אנד גמבל, קולגייט וענקית הסיגריות אלטריה (פיליפ מוריס לשעבר).